Varning: Bussnostalgi

Startat av virtual1, 23 april 2008, 21:48:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Här ger det mig IAF en liten tår i ögat, att få se den här krabaten rulla o få den på bild också gjorde ju inte gårdagen dålig på nåt sätt =) - däremot fanns inte _en_ enda Solaris att beskåda igår, nån som vet vad som hänt där????


Patrik Sandström

Nog fanns det solarisar ute igår men vi hade tekniker från fabriken som skulle försöka fixa bromsproblemen vi har på de flesta solaris bussarna.

Ja 105:an är en fin buss men 104:an är ännu bättre och alla 3 (104,105 och 106) används dagligen och det är ju inte dåligt för att vara 21år  :D

Ersa

Citat från: Patrik Sandström skrivet 23 april 2008, 22:01:00 PM
Nog fanns det solarisar ute igår men vi hade tekniker från fabriken som skulle försöka fixa bromsproblemen vi har på de flesta solaris bussarna.

Vilka problem är detta?

Bussmicke

Trevligt, undrar om denna överlever de nya Omnilinkarna som äro under leverans..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik Sandström

Citat från: Verspieder skrivet 23 april 2008, 22:02:38 PM
Vilka problem är detta?

Felaktig bromskraftsfördelning mellan fram och bakaxel vilket gör att frambromsarna låser under inbromsning på dåligt väglag.
(för att enkelt försöka förklara det)

Bussmicke

Ja alla 3 ledvagnar kommer att överleva den nya leveransen även 408 som är en scania 113 utav årmodell 89 kommer att överleva.

Kinslayer

Citat från: Patrik Sandström skrivet 23 april 2008, 22:01:00 PM
det är ju inte dåligt för att vara 21år  :D

Får man ha så gamla bussar i Luleå?

Ersa

Citat från: Patrik Sandström skrivet 23 april 2008, 22:09:21 PM
Felaktig bromskraftsfördelning mellan fram och bakaxel vilket gör att frambromsarna låser under inbromsning på dåligt väglag.
(för att enkelt försöka förklara det)

Låter bekant! Att framaxeln bromsas samtidigt som drivaxeln "puttar på" är ett bekymmer i halka även här nere, dock bara på kortvagnarna. Det har blivit en vana att trycka i neutralen då man vill stanna mjukt...  :-\

Ersa

Citat från: Kinslayer skrivet 24 april 2008, 09:54:52 AM
Får man ha så gamla bussar i Luleå?

Det är fördelen med att vara "sin egen chef".
LLT:s stadstrafik lyder inte under någon länshuvudman, utan kommunen (tillika bussbolagets ägare) bestämmer själva över kraven.  :D

Kinslayer

Då ska jag flytta dit och börja köra buss där!

Krille

...om man dessutom underhåller bussarna som man ska ökar ju chanserna att dom ska "orka" bli 21 år...

/K

Ersa

Här är det avbetalt och klart sedan länge. Nu drar de bara in pengar till kassan.  :)

Patrik Sandström

Citat från: Verspieder skrivet 24 april 2008, 21:43:02 PM
Här är det avbetalt och klart sedan länge. Nu drar de bara in pengar till kassan.  :)

Vi betalar alltid våra bussar kontant vid leverans så nog är det längesedan den blev avbetalad.  ;D

Men den är nog avskriven för ett bra antal år sedan.

Lasse i Bdn

Det skall finnas 2 ledbussar till 116? och 123? finns inte de kvar?

Patrik Sandström

Det finns 3st ledvagnar till 116, 123 och 131 så vi har totalt 6st ledvagnar.

yngrot

Det måste ju vara roligt att jobba på LLT ekonomin verkar ju vara på topp och det är väl lika för Skellefetåbuss?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina