Ny Irizar i Södertälje

Startat av PTM, 22 april 2008, 07:19:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PTM

Den här hittade jag i söndags nere hos Scania i Södertälje.
Den verkar vänta på leverans,antagligen efter Scania-karavanen då den stod bland alla fordon som ska rulla i den.


Ulf Rådeström

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 april 2008, 07:49:07 AM
Det är en Scania Omniexpress, kaross byggd av Lathifabriken

Alldeles rätt - och för övrigt levererad till S.Ö. - Buss för flera veckor sedan, för den som håller lite utkik på min sida www.svenskbusshistoria.se  :)

Cero


Johan Hansson

Citat från: PTM skrivet 22 april 2008, 07:19:42 AM
Den här hittade jag i söndags nere hos Scania i Södertälje.
Den verkar vänta på leverans,antagligen efter Scania-karavanen då den stod bland alla fordon som ska rulla i den.



Den ställdes ut på TUR-mässan i Göteborg i mars i år.
Jag var inne i den.
Blev inte inponerad av den.
Fick gå in och provsitta den och gången i mitten var i det smalaste laget.
Nej aldrig en sådan buss.
Jag gillar ändå scania bussar men inte denna modellen
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ulf Rådeström

Citat från: Johan H skrivet 22 april 2008, 09:49:29 AM
Den ställdes ut på TUR-mässan i Göteborg i mars i år.
Jag var inne i den.
Blev inte inponerad av den.
Fick gå in och provsitta den och gången i mitten var i det smalaste laget.
Nej aldrig en sådan buss.
Jag gillar ändå scania bussar men inte denna modellen


Men alltså...jag har inte fattat riktigt varför alla tjatar om att gången skall vara så himla bred hela tiden.
Bussen är 255 bred (EU-standard på alla nya bussar idag), och vilket är viktigast om du använder bussen för beställning...att du kan gå in bredaxlad en gång på fyra timmar, eller sitta bekvämt i en bredare stol?

Det är ju bara att välja

Ulf Rådeström

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 april 2008, 14:35:42 PM
Det är ju helt beroende på användningsområdet för bussen, i en ren turistbuss prioriterar man ju sittkomforten medans en buss som går i blandad körning kan behöva ha stolar som inte går ut för långt i gången.

Jovisst...ju kortare sträckor, ju bredare mittgång, och ju längre sträckor ju bredare och bekvämare säten. En ganska logisk ekvation...åtminstone för mig  :)

Cityliner

skulle man sen dra ut sätena mot mittgången så blir det riktigt trångt att gå där.. går inte direkt att springa i gången då..
när jag drar ut mittstolarna i min buss så är det bara ca 28 cm mellan stolarna.. annars är det ca 38-40 cm...

Johan Hansson

Citat från: Cityliner skrivet 22 april 2008, 14:58:28 PM
skulle man sen dra ut sätena mot mittgången så blir det riktigt trångt att gå där.. går inte direkt att springa i gången då..
när jag drar ut mittstolarna i min buss så är det bara ca 28 cm mellan stolarna.. annars är det ca 38-40 cm...

Tack , börja få med håll
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ulf Rådeström

Citat från: Johan H skrivet 22 april 2008, 15:37:51 PM
Tack , börja få med håll


Börjar få medhåll menade du väl?
Varför är det bättre att ha en bred mittgång i en turistbuss?
Vad jag vet skall man väl inte springa omkring i bussen när den är ute och kör?

En turistbuss kör ju längre sträckor, och man sitter ner en längre tid och går bara in och ur när man skall rasta eller vid början o slutet.

Så det är totalt obegripligt varför du skulle få medhåll i ett sådant här fall.

Cityliner

vill man ha bekväma stolar så kommer bredden i gången att bli mindre.
och på många turistbussar går det att flytta ut stolarna som är närmast mittgången för att man ska sitta bättre och inte så trångt.
tror inte det är många turistbussar som har mer än 40-45 cm bred mittgång. men å andra sidan så sitter man bättre än i en Maxi... ;)