Passagerarantal+"guide"stol

Startat av RoTe, 22 april 2008, 00:42:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Bussen jag kört i skolan är registrerad för 46 personer inkl förare enligt regbeviset. Kollar man på vv.se fordonsfrågan står det 45 passagerare. Det är väl logiskt. Men det finns ju ett 47:e säte i bussen som är till för guiden eller extra förare. Där kan det ju inte få sitta en person om man har nyttjat alla 45 passagerarplatserna i bussen? För då blir det ju 47 pers i bussen och det överstiger max i regbeviset?

Kollade av nyfikenhet på en annan buss och där står detta under tilläggsinformation:
T20J 2 SITTPLATS/ER FÖR BESÄTTNINGSMEDLEM/MAR.

Då borde man ju få åka två personer utöver maximala passagerarantalet. Men så står inte på bussen jag kört i skolan. På typskylten i bussen står dock 47 personer. Har någon miss gjorts i registreringen av bussen tro?

Jag tror nämligen att man får böter om man blir stoppad av polisen med 47 personer i bussen, de har en förmåga att vara nitiska...

Ulf Rådeström

Jo, men antalet personer räknas väl i en buss som förare plus övriga - och guiden är ju även den en person.
Skulle du bli stoppad med 47 personer i bussen beror det helt på vem som sitter på guidestolen och på "extraförarestolen". Är det guiden och/eller extraföraren är det godkänt - är det en "vanlig" passagerare lär det bli böter om "fel" polis kommer.
Det har även med försäkringar att göra.

Det står även klart och tydligt utmärkt i de flesta bussar "endast för guide" etc.

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 april 2008, 07:51:51 AM
Finns det ingen notering om "uppfällbar guidestol" eller liknande heller?

Nej det gör inte det. Därav min undran om stolen för användas.