Huvudmeny

SV: Ordet Klyktattare

Startat av Lars Ödlund, 19 april 2008, 17:58:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

OT!

Det är ingen som reagerat över min rubriksättning?

Betyder det att alla vet vad jag menade eller är det av ren artighet?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 april 2008, 17:58:08 PM
OT!

Det är ingen som reagerat över min rubriksättning?

Betyder det att alla vet vad jag menade eller är det av ren artighet?

Jag kan bara tala för mig själv men jag vet att uttrycket används i Stockholm för att beteckna folk från Västernorrlands län. Obildade stockholmare kom aldrig till de sista bokstäverna i alfabetet och när de då såg bilar med länsbokstaven Y (för Västernorrlands län) trodde de att det var en klyka och inte en bokstav.
Tattare är väl för övrigt en dag en betckning som anses lika diskriminerande som negrer, lappar och zigenare. I dag säger man resande i stället för tattare.

Kenny S Ericson

Jomenvisst användes ordet i Stockholm men det var om jag minns rätt något som en grupp Lappar kallade en annan grupp lappar ;)

Lappar = folk som bor i Norrland
Norrland = del av Sverige som börjar norr om Slussen

Nico

Själv ska jag i ärlighetens namn erkänna att jag aldrig hört uttrycket för, men det kan kanske vara något av en generationsfråga antar jag?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Danne B.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2008, 18:52:51 PM
Jag kan bara tala för mig själv men jag vet att uttrycket används i Stockholm för att beteckna folk från Västernorrlands län. Obildade stockholmare kom aldrig till de sista bokstäverna i alfabetet och när de då såg bilar med länsbokstaven Y (för Västernorrlands län) trodde de att det var en klyka och inte en bokstav.
Tattare är väl för övrigt en dag en betckning som anses lika diskriminerande som negrer, lappar och zigenare. I dag säger man resande i stället för tattare.

Jag har någonstans långt bak i minnet för mig att jag hört en annan förklaring på ordet... Att det handlade om folk som stal maten ur dåtidens djurfällor (som bl.a. innehöll en klyka där maten satt) eller något i den stilen...

Med VISS reservation för eventuella sakfel då det säkert är minst 10-12 år sedan jag fick det berättat för mig...

//Danne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Danne B. skrivet 20 april 2008, 07:25:47 AM
Jag har någonstans långt bak i minnet för mig att jag hört en annan förklaring på ordet... Att det handlade om folk som stal maten ur dåtidens djurfällor (som bl.a. innehöll en klyka där maten satt) eller något i den stilen...

Med VISS reservation för eventuella sakfel då det säkert är minst 10-12 år sedan jag fick det berättat för mig...

//Danne

Låter rätt mycket som en efterhandskonstruktion eftersom:
1. Det måste vara ett fåtal som ägnade sig åt sådana stölder.
2. Detta kan inte vara något typiskt för Västernorrlands län. Det har förekommit över hela landet så varför skulle just västernorrlänningarna fått namnet "klyktattare".
Men ords härledning är svår och oftast kan man ju aldrig med säkerhet veta hur det uppkommit. Så den ena förklaringen kan vara lika bra som den andra.

Ersa

Danne B.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2008, 08:18:10 AM
Låter rätt mycket som en efterhandskonstruktion eftersom:
1. Det måste vara ett fåtal som ägnade sig åt sådana stölder.
2. Detta kan inte vara något typiskt för Västernorrlands län. Det har förekommit över hela landet så varför skulle just västernorrlänningarna fått namnet "klyktattare".
Men ords härledning är svår och oftast kan man ju aldrig med säkerhet veta hur det uppkommit. Så den ena förklaringen kan vara lika bra som den andra.

Kan mycket väl vara som du säger! Detta är ju endast nå´t jag hört berättas och alltså ingenting jag har något som helst bevis för! ;D

//Danne

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Verspieder skrivet 20 april 2008, 12:28:55 PM
Wikipedia påstår att ordet uppkom i Jämtland:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klyktattare

vore kul i så fall.
Här sitter de och försöker använda klyktattare som en ursäkt att få kalla Stockholmare saker, och så är det inte ens Stockholmare som kommit på uttrycket.

Esbjörn

Citat från: Verspieder skrivet 20 april 2008, 12:28:55 PM
Wikipedia påstår att ordet uppkom i Jämtland:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klyktattare

...och Wikipedia har med all säkerhet alldeles rätt.
Antagonismen mellan Klyktattare och Surjämtar sträcker sig långt tillbaka i tiden.