Huvudmeny

BL:s OmniLink [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 21 april 2008, 00:31:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Idag kom jag hem till Borås efter en veckas bortavaro. Jag tog 2:an från resecentrum och fick då åka med en av Borås Lokaltrafiks nya OmniLink. Det var 052 som tog mig till Trandared och jag får säga att det kändes tydlig skillnad på hur den tog sig upp för backen på Trandaredsgatan jämfört med de andra gasbussarna, alltså MAN och Volvo (de f d lundensarna). Den gick snabbare och framförallt helt utan ryck. Som redan påpekats förde blinkersen ett väldigt liv, något som även andra resenärer kommenterade. Boråsarna har i alla år varit vana vid att ha barnvagns- och ståplatser på bussens vänstra sida, nu får de/vi lära om då detta i dessa bussar finns alldeles framför mittdörrarna, vilket kanske framgick något av Helen Karlssons bilder som Staffan lagt ut. Nedan följer tre bilder jag tog i all hast i samband med min premiärresa. Den andra bussen som gick på linje 2 ikväll var f ö 051.


Vid resecentrum.


Interiörbild tagen bakåt från låggolvsdelen.


BL 052 på Svenljungagatan.

Tobbe

Fina bilder.
Nu har jag ju oturen att jag inte fått åka i dom nya bussarna i borås ännu.

Svemicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 april 2008, 00:31:02 AM


Vid resecentrum.


Ha ha. Man ser min kollegas stolthet i att få köra bussen. Han passerade mig tre gånger på stan idag och såg lika stolt ut varje gång.

Trevliga bilder, Bernt!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jo

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 april 2008, 00:31:02 AM


Interiörbild tagen bakåt från låggolvsdelen.



Vad gäller angående klädselkrav i Västtrafikområdet. Är kravet "bara" att klädseln ska vara blå? För denna klädsel är ju inte samma som andra operatörer verkar använda.

Johan B

Citat från: Jo skrivet 21 april 2008, 07:30:43 AM

Vad gäller angående klädselkrav i Västtrafikområdet. Är kravet "bara" att klädseln ska vara blå? För denna klädsel är ju inte samma som andra operatörer verkar använda.

Vad jag vet har man (tack och lov) inga klädselkrav.

Walter

Citat från: Johan B skrivet 21 april 2008, 09:00:33 AM
Vad jag vet har man (tack och lov) inga klädselkrav.

Nej resp entreprenör kör med egna eller standardklädslar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Det var ju på g att det skulle bli klädselkrav. Tyget som finns i alla Carrus från 2001 var krav från Västtrafik men det var bara BL som köpte det tyget tyvärr är det usel kvalitet på det tyget. Det blir fort slitet och smutsigt, Buss i västföretagen valde plycsh (hm stavningen känns lite fel där >:( ) i stället vilket ser betydligt bättre ut efter nånga år i trafik.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Rickard_

Okej. Idag åkte jag dom nya scania :) Jag tycker att det känns bättre att åka i dom än MAN-bussarna. Scania-bussarna rykte inte i motorn.dom gick betydligt bättre än MAN-bussarna. Men det var en stark signal när man tryckte på stopp. det är det ända man kan klaga på.tack för mig

Johan B

Citat från: Rickard_ skrivet 23 april 2008, 21:34:44 PM
Okej. Idag åkte jag dom nya scania :) Jag tycker att det känns bättre att åka i dom än MAN-bussarna. Scania-bussarna rykte inte i motorn.dom gick betydligt bättre än MAN-bussarna. Men det var en stark signal när man tryckte på stopp. det är det ända man kan klaga på.tack för mig

Då ska du höra stopp-signalen i MANs senaste. För att inte tala om skrikandet när bakdörrarna stängs eller man niger bussen.

yngrot

Alla 10 har nu kommit sen får vi se hur lång tid det tar innan alla kommer ut på rull. De ska ju bara rulla på linje 2 tills vidare. Troligen för att få realtidssystemet att fungera.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 27 april 2008, 17:18:42 PM
Alla 10 har nu kommit sen får vi se hur lång tid det tar innan alla kommer ut på rull. De ska ju bara rulla på linje 2 tills vidare. Troligen för att få realtidssystemet att fungera.
Denne svensk... f'låt... skåningen hoppas att det aldrig kommer att fungera så det försvinner igen som allt annat vi fått nytt. Mobitecen fungerade i alla fall.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 27 april 2008, 17:46:52 PM
Denne svensk... f'låt... skåningen hoppas att det aldrig kommer att fungera så det försvinner igen som allt annat vi fått nytt. Mobitecen fungerade i alla fall.

Vad finns det nu då att invända mot realtidssystemet? Visserligen fungerar ingenting i Borås som det gör i övriga landet men på andra håll där det finns realtidssystem har det visat sig att resenärerna har mycket större förståelse för förseningar om de kan se på hållplatsen när bussen är att vänta. Därmed blir det också mindre irritation som går ut över bussföraren. Jag har till och med varit med om resenärer som läst tidtabellen fel och skällt ut föraren för att bussen inte varit i tid enligt felläsningen, fast den var exakt i tidtabellstid. Realtidssystemet är svårt att missförstå. Enda problemet är väl att det kan stå att bussen kommer om en minut och så fastnar den i en trafikstockning eller havererar.


Bussmicke

Men då stämmer fortfaranande minuten, den har en minut att köra varifrån den befinner sig oavsett när den rullar iväg.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 27 april 2008, 19:52:01 PM
Men då stämmer fortfaranande minuten, den har en minut att köra varifrån den befinner sig oavsett när den rullar iväg.

Jo, fast realtidssystemet skall när det fungerar som det är tänkt visa när bussen kommer till hållplatsen och inte hur lång körtid den har dit från den plats där den för tillfället befinner sig.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 april 2008, 18:34:20 PM
Vad finns det nu då att invända mot realtidssystemet? Visserligen fungerar ingenting i Borås som det gör i övriga landet men på andra håll där det finns realtidssystem har det visat sig att resenärerna har mycket större förståelse för förseningar om de kan se på hållplatsen när bussen är att vänta. Därmed blir det också mindre irritation som går ut över bussföraren. Jag har till och med varit med om resenärer som läst tidtabellen fel och skällt ut föraren för att bussen inte varit i tid enligt felläsningen, fast den var exakt i tidtabellstid. Realtidssystemet är svårt att missförstå. Enda problemet är väl att det kan stå att bussen kommer om en minut och så fastnar den i en trafikstockning eller havererar.



Det finns både fördelar och nackdelar med systemet. Finns ingen anledning at upprepa sig själv. Läs här.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -