Massor gammla scania bussar.

Startat av Möllers, 16 april 2008, 23:22:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

kolla på denna sida här finns det fina bussar av scania.
Vet ej om ni har kollat på sidan innan det har inte jag.

http://www.jlfusion.com/80scania.html

Mattias

Hmm.. några publicerade bilder utan tillstånd ser jag. Tack för tipset av sidan Mattias.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Möllers

jocke

Citat från: Mattias skrivet 16 april 2008, 23:30:23 PM
Hmm.. några publicerade bilder utan tillstånd ser jag. Tack för tipset av sidan Mattias.

//M

Känns som att de kommer bli ganska svårt o få nåt gjort åt de. Så varför ens lägga ner tid på de. Var glad att nån som snor bilder iaf behåller © informationen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Svemicke

Citat från: sidan
The update to CN112 was CN113 but i dont like the design much...
Det är la samma design? CN112 och CN113 såg ju likadana ut i början. Var väl inga skillnader på de sista CN112 och första CN113 designmässigt? Dessutom är väl detta en CN113? Ödåkra Buss hade väl inga CN112 på regionen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Kenny S Ericson

Citat från: jocke skrivet 17 april 2008, 02:26:46 AM
Känns som att de kommer bli ganska svårt o få nåt gjort åt de. Så varför ens lägga ner tid på de. Var glad att nån som snor bilder iaf behåller © informationen.

Det är nog bara att skriva till killen. Han ber ju indirekt om ursäkt för sitt tilltag

COPYRIGHT NOTE: The rights to the photos belong to the photograph of each photo
I dont know most of the owners so dont ask me for it
If you are a owner of the photo and prove it to me
And want photo removed or a Link-credit to your website let me know
I still hope photo can stay as they are for no profits only to show my love to this bus.

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 17 april 2008, 02:32:28 AM
Det är la samma design? CN112 och CN113 såg ju likadana ut i början. Var väl inga skillnader på de sista CN112 och första CN113 designmässigt? Dessutom är väl detta en CN113? Ödåkra Buss hade väl inga CN112 på regionen?

Nej, det är en CN112 av 1987 års modell, importerad från Danmark, så visst hade Ödåkra Buss CN112 på regiontrafiken. Så visst är det utseendemässigt samma design på de sista CN112 som på CN113.

Kan rekommendera http://www.svenskbusshistoria.se. Lätt att kontrollera vad för buss som syns på en bild, i alla fall när registreringsnumret är läsbart.

Ulf Rådeström

Citat från: Mattias skrivet 16 april 2008, 23:30:23 PM

//M

Ja, alltså....copyright-texten har ju faktiskt bevarats, och då finns det väl inte något speciellt hinder för att använda bilderna, eftersom dom är publicerade offentligt.
Däremot på dom som man inte har copyright-text...tja...dom får skylla sig lite själva....tycker jag iaf.

HJP

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 april 2008, 09:34:52 AM
Ja, alltså....copyright-texten har ju faktiskt bevarats, och då finns det väl inte något speciellt hinder för att använda bilderna, eftersom dom är publicerade offentligt.
Däremot på dom som man inte har copyright-text...tja...dom får skylla sig lite själva....tycker jag iaf.

Det där förstod jag inte.
Utan att vara expert på upphovsrätten, så tror jag att den gäller, med eller utan copyright-text. Men, om du menar att det inte möter något hinder, att använda bilder som har copyright-text, varför har man då den texten?
Det kan väl inte vara så, att om man skriver på bilden, att den inte får kopieras -copyright - utan tillstånd, så finns inget som hindrar kopiering, men om man inte har den texten, så får man skylla sig själv.

Sedan är det ju en helt annan fråga, om man kan komma åt det, och om det är värt besväret.

Har jag missat något  ???

HJP

frigge

Citat från: HJP skrivet 17 april 2008, 10:32:23 AM
Det där förstod jag inte.
Utan att vara expert på upphovsrätten, så tror jag att den gäller, med eller utan copyright-text. Men, om du menar att det inte möter något hinder, att använda bilder som har copyright-text, varför har man då den texten?
Det kan väl inte vara så, att om man skriver på bilden, att den inte får kopieras -copyright - utan tillstånd, så finns inget som hindrar kopiering, men om man inte har den texten, så får man skylla sig själv.

Sedan är det ju en helt annan fråga, om man kan komma åt det, och om det är värt besväret.

Har jag missat något  ???

HJP

Du har rätt för dig. Upphovsrätt har du oavsett om du skrivit "copyright" eller inte, och åtminstone i europa har du mycket goda chanser att få ersättning om någon använder dina bilder utan lov. Tumregeln är dubbla normalpriset för publicering utan lov + ungefär lika mycket till om du inte är angiven som upphovsman.

HJP

Citat från: frigge skrivet 17 april 2008, 20:11:39 PM
Du har rätt för dig. Upphovsrätt har du oavsett om du skrivit "copyright" eller inte, och åtminstone i europa har du mycket goda chanser att få ersättning om någon använder dina bilder utan lov. Tumregeln är dubbla normalpriset för publicering utan lov + ungefär lika mycket till om du inte är angiven som upphovsman.

Tack för det svaret!

HJP

Svemicke

Citat från: frigge skrivet 17 april 2008, 20:11:39 PM
Hur räknar man ut det då och på vilka baser?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 18 april 2008, 00:56:26 AM

I enlighet med BLF:s rekommendationer. BLF = Bildleverantörernas Förening.

Ulf Rådeström

Citat från: Svemicke skrivet 18 april 2008, 00:56:26 AM

Hur bevisar man att man är upphovsman om man inte skriver något på bilden?
Med negativ eller dia är det ju inga problem, men med en digitalbild? Bara för att det står just "din" kameramodell i EXIF, är det ju knappast så att den tillhör dig automatiskt.

Så hur bevisa?

Med det jag menade i mitt förra inlägg, var att lägger man ut bilder på nätet får man faktiskt räkna med att sådant här händer...tyvärr...annars får man låta bli känns det som.

Patrik

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 april 2008, 13:05:26 PM
Hur bevisar man att man är upphovsman om man inte skriver något på bilden?
Med negativ eller dia är det ju inga problem, men med en digitalbild? Bara för att det står just "din" kameramodell i EXIF, är det ju knappast så att den tillhör dig automatiskt.

Så hur bevisa?

Med det jag menade i mitt förra inlägg, var att lägger man ut bilder på nätet får man faktiskt räkna med att sådant här händer...tyvärr...annars får man låta bli känns det som.

Man kan ha originalet i jpg-format eller Raw om man använder det, sen finns det ibland lite extra info som kan visa vems kamera som tagit bilden.