Nya begagnade svenska (Neoplan) stadsbussar. Till salu!

Startat av IntresseTrafik, 14 april 2008, 18:42:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 16 april 2008, 17:59:06 PM
Fler än jag som drar paralleller till vagnarna av märket Setra (5912-5915)? Dessa flyttades ju ner Kalmar då de tydligen inte gick att framföra i SL-trafik. Märkligt nog passar 5909 & 5910 bara bra i UL-trafik.

Nog är det väl så alltid.....
Men finns nog ingen "stockholmare" här som är rakryggad nog att våga erkänna det. Sorgligt men sant.....
;-)

Jan

Citat från: Oskar A skrivet 14 april 2008, 18:48:07 PM
När det gäller de tre korta så är det Swebus 6477-6479.

Dessa är fler än så, men kan se att det är 3 som är till salu. Rullar övriga kvar i hästensland?
I branschen 37 år

Walter

Citat från: Jan skrivet 16 april 2008, 18:52:52 PM
Dessa är fler än så, men kan se att det är 3 som är till salu. Rullar övriga kvar i hästensland?

Jag slog på några av de andra i CBR och de var påställda.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Verspieder skrivet 16 april 2008, 17:59:06 PM
Fler än jag som drar paralleller till vagnarna av märket Setra (5912-5915)? Dessa flyttades ju ner Kalmar då de tydligen inte gick att framföra i SL-trafik. Märkligt nog passar 5909 & 5910 bara bra i UL-trafik.

Det är väl en skillnad på om huvudmannen drar in trafiken vagnarna skulle rulla på som idetta fallet eller om de inte accepteras av de anställda som Setra-lederna. Man har ju fler av dessa i Dalarna som rullar vidare, vad jag vet utan klagan från de som kör.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 16 april 2008, 19:04:09 PM
Det är väl en skillnad på om huvudmannen drar in trafiken vagnarna skulle rulla på som idetta fallet eller om de inte accepteras av de anställda som Setra-lederna. Man har ju fler av dessa i Dalarna som rullar vidare, vad jag vet utan klagan från de som kör.

Intressant att man gick med på att flytta bussarna pga att de anställda inte ville ha dem. Man är ju mera van inställningen att förarkåren ska "hålla tyst och köra" det som finns.

T.ex är förarkåren i Umeå inte ett dugg nöjda med B9S-lånebussarna som upplevs som motorvägsbussar. Trögstyrda klumpiga saker med alltför stora rattar för att användas i tätortstrafik. Men dylika klagomål lär väl knappast hindra den nye operatören från att köpa in exakt vad de vill ha, även om det tråkigt nog skulle innebära exakt samma modell av B9S.

Walter

Citat från: Verspieder skrivet 16 april 2008, 19:17:42 PM
Intressant att man gick med på att flytta bussarna pga att de anställda inte ville ha dem. Man är ju mera van inställningen att förarkåren ska "hålla tyst och köra" det som finns.

T.ex är förarkåren i Umeå inte ett dugg nöjda med B9S-lånebussarna som upplevs som motorvägsbussar. Trögstyrda klumpiga saker med alltför stora rattar för att användas i tätortstrafik. Men dylika klagomål lär väl knappast hindra den nye operatören från att köpa in exakt vad de vill ha, även om det tråkigt nog skulle innebära exakt samma modell av B9S.

Har man ens behov av B9 i Umeå? Eller i så fall kanske B9LA/7500 (låggolv)?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niclas Rosenius

Citat från: Verspieder skrivet 16 april 2008, 17:59:06 PM
Fler än jag som drar paralleller till vagnarna av märket Setra (5912-5915)? Dessa flyttades ju ner Kalmar då de tydligen inte gick att framföra i SL-trafik. Märkligt nog passar 5909 & 5910 bara bra i UL-trafik.

   Tror att du menar 5910 och 5911. Nån 5909 finns inte i Uppsala-området.

   //Niclas

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 17 april 2008, 07:19:41 AM
Tror att du menar 5910 och 5911. Nån 5909 finns inte i Uppsala-området.
//Niclas

Så rätt så. My mistake.

HB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2008, 22:40:35 PM
Nu tror jag att herrarna blandar och ger bland en hel hop historiska händelser.

Närmast sanningen kommer Micke.

Bussarna beställdes av Stagecoach efter en ganska omfattande provverksamhet med många udda bussar i Sthlm området 1998-99, bla en Plaxton om jag minns rätt.

Eftersom bussarna aldrig kom att ingå i försäljningen till det då norska Concordia såldes de till andra köpare utan att tas i bruk.

//Lars

Lars har helt rätt sitt påstående. I tillägg kan nämnas att Setra-ledbussarnas "gästspel" på Ekerö har diskuterats många gånger förut här, och anledningen till flytten var att dörrkonstruktionen tog för mycket stryk i den tuffa trafik med så många dörrmanövreringar som det är frågan om på Ekerö. I Uppland respektive Kalmar går denna typ av fordon i regiontrafik. I Stockholm så var det hård förortstrafik.

Ersa

Citat från: HB skrivet 17 april 2008, 14:54:25 PM
Lars har helt rätt sitt påstående. I tillägg kan nämnas att Setra-ledbussarnas "gästspel" på Ekerö har diskuterats många gånger förut här, och anledningen till flytten var att dörrkonstruktionen tog för mycket stryk i den tuffa trafik med så många dörrmanövreringar som det är frågan om på Ekerö. I Uppland respektive Kalmar går denna typ av fordon i regiontrafik. I Stockholm så var det hård förortstrafik.

Beställdes det då en felaktig modell? Nog finns det väl även Setramodeller som är byggda för hård förortstrafik?

HB

Citat från: Verspieder skrivet 17 april 2008, 15:31:34 PM
Beställdes det då en felaktig modell? Nog finns det väl även Setramodeller som är byggda för hård förortstrafik?

Jag är för dåligt uppdaterad på vad Setra erbjöd för olika dörrmodeller vid den tiden, men kunde konstatera att dörrmodellen var för känslig och långsam för mängden hållplatsstopp. Däremot var den fin att köra samt resa med.