Nya begagnade svenska (Neoplan) stadsbussar. Till salu!

Startat av IntresseTrafik, 14 april 2008, 18:42:40 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

IntresseTrafik

Hej !

Kollade på Neoplan´s hemsida. Upptäckte dessa lite nyare stadsbussar till salu

Först  5 st ledbussar av 2004 årsmodell.
http://www.neoplan.se/neoplan/Neoplan2.nsf/0/A59B1615C6D355A4C125742B004DF910?OpenDocument&key=search

Sedan 3 korta Neoplan Centroliner i från 2006.
http://www.neoplan.se/neoplan/Neoplan2.nsf/0/32BA458860CB8E7DC1257421004E6711?OpenDocument&key=search&viewtype=int

Kan helt klart påstå att jag vart lite förvånad. När jag hittade så här nya stadsbussar. Till salu. normal avecklingsålder brukar väl vara 12 år ungefär. För en buss i linjetrafik.

Oskar A

Citat från: IntresseTrafik skrivet 14 april 2008, 18:42:40 PM
Hej !

Kollade på Neoplan´s hemsida. Upptäckte dessa lite nyare stadsbussar till salu

Sedan 3 korta Neoplan Centroliner i från 2006.
http://www.neoplan.se/neoplan/Neoplan2.nsf/0/32BA458860CB8E7DC1257421004E6711?OpenDocument&key=search&viewtype=int

Kan helt klart påstå att jag vart lite förvånad. När jag hittade så här nya stadsbussar. Till salu. normal avecklingsålder brukar väl vara 12 år ungefär. För en buss i linjetrafik.

När det gäller de tre korta så är det Swebus 6477-6479.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Walter

De tre korta beror väl på att Dalatrafik lade ner de linjer dessa trafikerade. Bussar av denna storlek är ju svåra att omplacera. Undrar om entreprenören får ersättning i de fallet. Man köper ju bussar som ska passa trafiken man upphandlar, sedan lägger THM ner trafiken bussarna skulle trafikera under gällande avtal. Kan ju inte accepteras av entreprenören.
Vad gäller GS leder förstår jag inte  varför dessa inte passar in längre. Man beställer ju nya Volvo-leder löpande.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Leif D

De där ledbussarna, var väl de som köptes nya av Swebus till Brommadepån, men som inte dög till de bortskämda stockholmsförarna.
De stod ju länge avställda/ej ibruktagna medan de palavrades om dem i Sthlm, sedan lyckades väl Swebus sälja dem till GS, men mest för att man hade stor bussbrist i Gbg just då.

Nu är de ju en avvikande typ så GS har väl sålt dem för att bli av med lite elände.
;-)

Brollan

Citat från: Leif D skrivet 14 april 2008, 23:09:36 PM
De där ledbussarna, var väl de som köptes nya av Swebus till Brommadepån, men som inte dög till de bortskämda stockholmsförarna.
De stod ju länge avställda/ej ibruktagna medan de palavrades om dem i Sthlm, sedan lyckades väl Swebus sälja dem till GS, men mest för att man hade stor bussbrist i Gbg just då.

Nu är de ju en avvikande typ så GS har väl sålt dem för att bli av med lite elände.

Bussen på bilderna är 567 från 2004, de du menar är 121-125 från 2000. Det är dessa jag har hört ska säljas, inte bussarna från 2004, det hela verkar lite konstigt.

Walter

Citat från: Mats B skrivet 14 april 2008, 23:24:58 PM

Bussen på bilderna är 567 från 2004, de du menar är 121-125 från 2000. Det är dessa jag har hört ska säljas, inte bussarna från 2004, det hela verkar lite konstigt.

Man verkar inte tagit bild på exakt rätt objekt, på bilderna från Dalarna så är det ju andra vagnar på vissa bilder än de som Oskar räknar upp. Kan ju vara samma i GS fall. Dock är väl 121-125 av än äldre generation än 567, dvs det skiljer i utseende?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Johan B

Citat från: Walter skrivet 15 april 2008, 08:01:32 AM
Man verkar inte tagit bild på exakt rätt objekt, på bilderna från Dalarna så är det ju andra vagnar på vissa bilder än de som Oskar räknar upp. Kan ju vara samma i GS fall. Dock är väl 121-125 av än äldre generation än 567, dvs det skiljer i utseende?

Nej det är samma modell och samma utseende. Det enda som skiljer är interiören, gamlingarna har Swebus stolsklädsel, annan stolslayout och annorlunda interiörbelysning än de som GS specade själva. Det kan inte röra sig om fd Swebus-vagnarna, bussarna i annnonsen anges som årsm. 2004, med förar-AC (finns inte på de äldre) samt 310-hästarsmotor, gamlingarna har 280 (med reservation för någon hästkraft hit eller dit). Är inte helt säker men tror dessutom att Swebussarna har fler sittplatsen än de 48 som anges på annonsbussarna.

Mikael Ringmarck

Jag tror inte förarna i Bromma skulle haft något emot att ratta nya MAN-bussar. Vi är ju vana vid Merca både kort och ledvagnar så varför inte, dessutom har jag hört att många Kallhällsförare är nöjda med deras MAN-leder. Nä det finns säkert någon annan förklaring bakom...

Patrik

Citat från: Mrbuss skrivet 15 april 2008, 11:00:25 AM
dessutom har jag hört att många Kallhällsförare är nöjda med deras MAN-leder. Nä det finns säkert någon annan förklaring bakom...

Förutom piss-dörrarna isåfall.

Walter

Citat från: Mrbuss skrivet 15 april 2008, 11:00:25 AM
Jag tror inte förarna i Bromma skulle haft något emot att ratta nya MAN-bussar. Vi är ju vana vid Merca både kort och ledvagnar så varför inte, dessutom har jag hört att många Kallhällsförare är nöjda med deras MAN-leder. Nä det finns säkert någon annan förklaring bakom...

Den förklaring som tidigare angetts skulle vara att man inte hade råd att lösa ut dom vid tillfället.

trafikplaneraren

GS har väldigt mycket bussar av 2004 års modell. För att inte medelålder skall bli för hög måste även yngre vagnar bytas ut. Man säljer det man kan hitta en köpare till (inte DOB...)

:)

Bussmicke

Fan vad du snackar skit, Bortskämda stockholmsförarna...
Det var ju skotten som då ägde Swebus som inte ville ha dem.
Sluta med ditt Anti-Stockholmssnack
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 15 april 2008, 23:53:00 PM
Fan vad du snackar skit, Bortskämda stockholmsförarna...
Det var ju skotten som då ägde Swebus som inte ville ha dem.
Sluta med ditt Anti-Stockholmssnack

Skotten i fråga hade väl sålt för länge sedan om ja minns rätt. I annat inlägg skriver någon att man inte hade råd att lösa ut bussarna, vilket ju i så fall tyder på att nämnde skotte inte längre ägde företaget.
F.ö. så kanske jag har andra kontakter än du inom branschen som känner till förhållanden som inte du känner till. Men det var stora problem att få facket att godta dessa bussar i Sthlm. Fakta inget annat. Sedan får du ta det som "Anti-Stockholmssnack" eller vad du vill, men jag brukar hålla mej till fakta och inte tyck och smak som herrn brukar göra.
Eftersom busstypen ifråga duger åt tusentals förare ute i eruropa, så borde den ju duga även i Sthlm, men så var inte fallet.
Swebus gav upp och sålde vagnarna. Fast rent afärsmässigt kan de ju ha vägrat lösa ut dem, för att de inte uppfyllde fackets krav.
Vem som fick ta ekonomiska smällen av detta lär inte vara lätt att få veta dock.
;-)

Möllers

Se man har aldrig sett såna nya är till salu alls.
Dom MANarna kan inte Malmö köpa dom som resarv bussar som skolbussar allt annat.
Men jag tror inte att dom kommer köra i malmö nä men kan gisa på Stockholm eller Gävle eller dom kör sen eller i utlandet tyskland  ::)

Leif D

Citat från: Mattias Möller. skrivet 16 april 2008, 17:17:13 PM
är det så svårt att fatta eller är på skånska 100%. 
Håller med om det finns folk som gnäller här.

Svårt att fatta är det ibland, men inte för att du talar skånska, det brukar nämligen inte syns i text.
Annars så har jag inte det minsta svårt att först skånska då det talas, har vistats ganska mycket (flera år) i Skåne i mitt liv.
Om det jag skriver är gnäll eller inte, det är ju du som bestämmer, med din inställning till det hela, du tycker jag kritiserar, vilket jag kanske gör. Men jag gör det i så fall för att du ska tänka efter lite.
T.ex. vad är det för mening med ett inlägg här, om ingen förstår vad du menar med det du skriver.
;-)