Huvudmeny

Rykande 63XX?

Startat av Marcus Karlsson, 13 april 2008, 16:35:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcus Karlsson

Hej,

Jag såg häromdagen en Scania Omnilink (63XX - såg ej vilken inv) som blårykte ganska kraftigt vid gaspådrag. Kan den av misstag ha tankats med diesel istället för etamax? Skulle en "etanolkonverterad" dieselmotor gå på "vanlig" bussdiesel?

Mvh
Marcus

Optimal

Felet var att det var slitna kolvringer eller dyligt så olja läcker in i förbränningsrummet. Det har hänt att 5367 tankades med diesel istället för etanol. Någon blandade ihop den med 5376 som körs på diesel. Det enda som hände var att den rök lite svart och gick som sjutton.

markuz85

Citat från: Marcus Karlsson skrivet 13 april 2008, 16:35:43 PM
Hej,

Jag såg häromdagen en Scania Omnilink (63XX - såg ej vilken inv) som blårykte ganska kraftigt vid gaspådrag. Kan den av misstag ha tankats med diesel istället för etamax? Skulle en "etanolkonverterad" dieselmotor gå på "vanlig" bussdiesel?

Mvh
Marcus

I Märsta har vi råkat ut för 3 stycken turboras och då ryker dom sådär.

Fredde

Eller när turbon laddar fullt konstant, då ryker och går det som tusan ::)

Nico

Citat från: Marcus Karlsson skrivet 13 april 2008, 16:35:43 PM

Citat från: Optimal skrivet 13 april 2008, 19:15:14 PM
Felet var att det var slitna kolvringer eller dyligt så olja läcker in i förbränningsrummet. Det har hänt att 5367 tankades med diesel istället för etanol. Någon blandade ihop den med 5376 som körs på diesel. Det enda som hände var att den rök lite svart och gick som sjutton.

Är väl knappast några större problem som jag fattat det. Vid exempelvis soppatorsk så är det väl normalt diesel som skvätts i, oavsett om det är etanolare eller dieslar, av servicebilar eller bärgare. Förklaringen jag fått till det är att dels räcker en viss mängd diesel som bekant nästan dubbelt så långt som motsvarande mängd etanol och sedan är diesel inte heller lika eldfängt som etanol så det är lättare att ha med sig diesel i dunk.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Optimal

Citat från: Fredde_J skrivet 17 april 2008, 00:11:25 AM
Eller när turbon laddar fullt konstant, då ryker och går det som tusan ::)

Då är det svart rök. Många blandar ihop femomenen med svart och blå rök.

Optimal

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 april 2008, 17:11:11 PM
Havererad turbo ger normalt alltid svarta avgaser och svag motor, ibland kan det även förekomma eldsflammor

Jo precis. Men blåa avgaser beror väll på att det kommer in olja i förbränningsrummet