Norskt tåg på provtur i Sverige

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 april 2008, 22:19:34 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Tågkompaniet har under två dagar lånat ett BM73-sätt i NSB. I tisdags - den 8 april - gick det Borlänge-Mora-Stockholm C-Borlänge-Gävle i ordinarie tåg. I onsdags - den 9 april - gick det i extratåg 10395 Gävle-Örebro för inbjudna resenärer, bland annat ett 15-tal diggare som hörsammat en inbjudan i Postvagnen. Även några av skribenterna i Bussnack var med  ombord. Tåget fortsatte sedan tomt till Hallsberg och vidare som  tjänstetåg 10399 till Karlstad-Oslo. Jag var själv med Gävle-Karlstad och här är några bilder från dagen. (Bilderna har också funnits i Postvagnen):

Avsikten med körningarna var att visa vad som finns att tillgå den dag som allt monopol på järnvägen upphör. I dag har SJ AB monopol på icke upphandlad trafik. Det finns de som tror att monopolet kommer att avskaffas till sommaren 2010. Vilket vi som tågresenärer säkert skall vara glada för då det med all sannolikhet kommer att medföra lägre biljettpriser. Jämför flyget men också expressbussarna.

BM73 är ett norskt lutande tåg och det är modernare än X2. Den högsta hastigheten är 210 km/tim, något som dock inte kan utnyttjas på särskilt många sträckor i Sverige utan här blir det 200 precis som för X2. Dessa tåg finns i tre utföranden: BM71 ("Flytoget" som går mellan Oslo och Gardermoen), BM73 som går Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen och Oslo-Trondheim samt BM73b som går Oslo-Halden-Göteborg. BM73 är normalt blå men tågsättet på bilden spårade ur på Bergensbanen förra vintern
http://dokkeveien.uib.no/frode/vossnow/storebilete/foto34898.jpg
Vid reparationen målades det om i den röda design som syns på bilderna. BM73b är också röda men i andra nyanser:

virtual1

Mycket intressant att höra o se! Trevliga bilder!

Bussmicke

Trevligt, noterar den sedvanliga lutningen åt höger..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Bergenga

Citat från: Bussmicke skrivet 11 april 2008, 23:19:20 PM
Trevligt, noterar den sedvanliga lutningen åt höger..

Det er fordi fotografen lener seg mot venstre. ;)

Fine bilder, og håper dere nøt toget. Dette er det beste materiellet NSB har å tilby på langdistanse. Kanskje ikke setekomforten, men stort sett alt annet enn det. Mange hater dem på grunn av krengingen og fordi det ikke rykker og napper når man kjører igang som med ordentlige loktog. Jeg derimot liker dem av de samme grunnene. Stort sett gjør jeg hva jeg kan for å få reise med 73 og ikke type 7 over Dovre, men dessverre er det vanligvis ikke mulig for meg å velge de rette avgangene. :(
Mvh.
Øyvind Berg

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2008, 23:23:11 PM
Que?

Bussmicke menade nog att alla dina bilder lutar åt höger...du får nog räta upp kameran lite eller bilderna i redigeringen  :)

Dock trevliga bilder!

Daniel Söderberg

Ahh nu vet jag lite mer  :)
Tack för info Staffan...

Den där urspårningen såg lite otäck ut, men det såg ju även ut som att det har gått ganska bra ändå.

S Svensson

Jag har inte riktigt följt med vad som händer i Norge bl a. Jag har dock åkt BM73/73b Göteborg-Ed i somras.
Jag fick för mig att SJ nybeställning av motorvagnar motsvarade de visade. Adtranz togs väl över av Bombardier och således bör väl Regina komma från samma ställe.
Tack för bilderna Säv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 april 2008, 18:57:57 PM
Bussmicke menade nog att alla dina bilder lutar åt höger...du får nog räta upp kameran lite eller bilderna i redigeringen  :)

Jaså, det? Men BM73 är ju ett lutande tåg.  :D

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 12 april 2008, 20:54:19 PM
Jag har inte riktigt följt med vad som händer i Norge bl a. Jag har dock åkt BM73/73b Göteborg-Ed i somras.
Jag fick för mig att SJ nybeställning av motorvagnar motsvarade de visade. Adtranz togs väl över av Bombardier och således bör väl Regina komma från samma ställe.
Tack för bilderna Säv.

De har tågsätten är inte samma som Regina utan snarare en vidareutveckling av X2. Det SJ ännu inte beställt men har långt gångna planer på att beställa är en vidareutveckling av Regina. Bombardier med föregångarna Adtranz, ABB Traction och ASEA tillverkar såväl X2 som BM73 och Regina.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Daniel Söderberg skrivet 12 april 2008, 19:45:37 PM
Ahh nu vet jag lite mer  :)
Tack för info Staffan...

Den där urspårningen såg lite otäck ut, men det såg ju även ut som att det har gått ganska bra ändå.

Ja, det gick bra i så måtto att det inte uppstod några personskador. Tågsättet blev dock kvar i snödrivan i flera månader då bärgningen blev mycket komplicerad.

David S

Fina bilder!
Dock så var jag bortrest den dagen så jag missade verkligen något.

Daniel Söderberg

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 april 2008, 21:03:49 PM
Ja, det gick bra i så måtto att det inte uppstod några personskador. Tågsättet blev dock kvar i snödrivan i flera månader då bärgningen blev mycket komplicerad.

Okej, ja det var nog det jag tänkte på i det närmaste. Inga personskador. Det är ju ändå det viktigaste.
Det är ju dock ett otroligt plus att det gick så pass bra som det gjorde ändå med tågsättet. (enl vad man ser på bilden)
Kan tänka mig att detta tog lite tid att få ordning på.

Bussmicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 april 2008, 18:57:57 PM

Dock trevliga bilder!

Exakt, instämmer. Bra bilder blir bättre om de rätas upp.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.