Huvudmeny

Taxi 020, Karlstad.

Startat av Kent Skoog, 11 april 2008, 18:00:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

Vid busstationen, Drottninggatan.

Martin Maltkvist

Citat från: Kent Skoog skrivet 11 april 2008, 18:00:55 PM

Ett par billängder längre fram har jag stått med timmerbil, skulle hem till Eskilstuna från Sunne och till Karlstad lyckades jag ordna en övningskörning.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

Kan det ha varit en VSV-åkare då körde åt ?

Åkte mycket Virkesbil på 80-talet i skogarna i Värmland

//Fredde

Martin Maltkvist

Citat från: Fredde skrivet 11 april 2008, 18:20:17 PM
Kan det ha varit en VSV-åkare då körde åt ?

Åkte mycket Virkesbil på 80-talet i skogarna i Värmland

//Fredde
Nej, det var skolans bil(bild kommer) men de har även en FH16 gårdsbil som gått för VSV.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

Skulle vara roligt å veta vilket åkeri den gått för tidigare... Man har ju vissa minnen fr vissa åkare iaf.. Fast på den tiden var det mest Volvo F12, F16 å Scania 142, 143....

Vet iaf ett åkeri som kallades för "flygfrakt" då dom hade Volvo F16 med "busskardarn" dessa F16 virkesbilar gjorde 135km/h på plan väg i max fart & bara volvo fick göra servicen oavsett vart problemet var... Det lät lite annorluna om dessa F16 mot andra med!!
Ska inte säga mer om detta åkeri då dom ofta fick provbilar fr Volvo...

//Fredde

Clabbe

Fina bilder Kent, där har ja skrapat trottoar en del. Föraren var dock en nyare modell.
Tänk  vad bra det kan bli med folie istf lack.

Nico

Citat från: Kent Skoog skrivet 11 april 2008, 18:00:55 PM

Citat från: Clabbe skrivet 12 april 2008, 09:09:45 AM
Fina bilder Kent, där har ja skrapat trottoar en del. Föraren var dock en nyare modell.
Tänk  vad bra det kan bli med folie istf lack.

Kan instämma i att det är fina bilder. Taxi 020 har lyckats bra med att få en enhetlig profilering över hela landet (minus de bilar i TopCab som ju numera ägs av 020, men som rullar vidare under eget namn). Enda nackdelen är att man nog skulle ha valt svart text istället för blå då färgerna tenderar att flyta ihop på avstånd, dvs. kontrasten blir inte alltid den bästa. Som tur är så har ju posten nästan slutat med gula bilar så kommer det något gult på avstånd så är oddsen ändå höga för att det är en 020-bil.

Vad gäller plastfolie istället för lack så är väl det OK ur vissa synvinklar, men det är dyrt, görs det inte rätt så riskerar man att skada lacken under och vid skador (vilket ofta ses) så tar det ett tag innan man på nytt kan foliera den skadade karossdelen. Ser lite lustigt ut ibland. Sen får man väl se vad som händer i övrigt. Fågelviksgruppen, som äger bl.a. Taxi Kurir, Botkyrka Taxi samt är huvudägare i Taxi Skåne, har lagt ett bud på Taxi 020. Man har tydligen accepterat, men sen har det stött på patrull hos konkurrensmyndigheterna. Man får väl se vad som händer, men det kan alltså snart bli mörkblått iställer för kanariegult som gäller även i Karlstad.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kent Skoog

Citat från: Nico skrivet 12 april 2008, 14:26:01 PM
Kan instämma i att det är fina bilder. Taxi 020 har lyckats bra med att få en enhetlig profilering över hela landet (minus de bilar i TopCab som ju numera ägs av 020, men som rullar vidare under eget namn). Enda nackdelen är att man nog skulle ha valt svart text istället för blå då färgerna tenderar att flyta ihop på avstånd, dvs. kontrasten blir inte alltid den bästa. Som tur är så har ju posten nästan slutat med gula bilar så kommer det något gult på avstånd så är oddsen ändå höga för att det är en 020-bil.

Vad gäller plastfolie istället för lack så är väl det OK ur vissa synvinklar, men det är dyrt, görs det inte rätt så riskerar man att skada lacken under och vid skador (vilket ofta ses) så tar det ett tag innan man på nytt kan foliera den skadade karossdelen. Ser lite lustigt ut ibland. Sen får man väl se vad som händer i övrigt. Fågelviksgruppen, som äger bl.a. Taxi Kurir, Botkyrka Taxi samt är huvudägare i Taxi Skåne, har lagt ett bud på Taxi 020. Man har tydligen accepterat, men sen har det stött på patrull hos konkurrensmyndigheterna. Man får väl se vad som händer, men det kan alltså snart bli mörkblått iställer för kanariegult som gäller även i Karlstad.

Tack båda! Måste erkänna att jag hade inte en tanke på att det kunde vara folie.....

Bengt Lindstein

Citat från: Kent Skoog skrivet 12 april 2008, 16:38:48 PM
Tack båda! Måste erkänna att jag hade inte en tanke på att det kunde vara folie.....

Nej det är inte så lätt att se, det är väldigt bra gjort.
en snabb titt i CBR så får man reda på att bilen är svart. (under folien)

Hälsar
Bengt

Nico

Eller så kikar man på dörrhandtagen. Folien är visserligen ganska spänstig och elastisk, men den har sina begränsningar...  ;)  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Walter

Citat från: Nico skrivet 12 april 2008, 14:26:01 PM
Som tur är så har ju posten nästan slutat med gula bilar så kommer det något gult på avstånd så är oddsen ändå höga för att det är en 020-bil.

Har dom? Jag fick posten igår från en gul Kangoo, och körde om X antal gula lastbilar med ett blått runt märke på väg till och från jobb
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Tja, i jämförelse med vad man en gång hade. I många fall numera så har man ju vita bilar med dekordekaler alternativt hyr in transporttjänster externt. Är ju inte alltför sällan man ser både skåpbilar såväl som lastbilsekipage som någonstans har texten 'Kör för Poståkeriet'. Inte heller t.ex. de bilar som rullar med företagspaket är väl alltid knallgula numera?

Alfred E. Neuman

Walter

Citat från: Nico skrivet 12 april 2008, 21:34:32 PM
Tja, i jämförelse med vad man en gång hade. I många fall numera så har man ju vita bilar med dekordekaler alternativt hyr in transporttjänster externt. Är ju inte alltför sällan man ser både skåpbilar såväl som lastbilsekipage som någonstans har texten 'Kör för Poståkeriet'. Inte heller t.ex. de bilar som rullar med företagspaket är väl alltid knallgula numera?

OK du tänker så, och visst köper man mycket transporter Även Poståkeriet får lämna bud på brev och pakettransporter. Billigast vinner. När det gäller brevbäringens fordon är dom alltjämt gula.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Aha, där ser man. Bor i ett område där man sällan eller aldrig har brevutbärning med bil. Även villaområdena ligger så nära terminaler mm. att postiljonerna får hålla tillgodo med cykel alternativt shoppingkärra och apostlahästar.   ;)  :D

Alfred E. Neuman

Daniel Söderberg

Citat från: Walter skrivet 12 april 2008, 21:28:19 PM
Har dom? Jag fick posten igår från en gul Kangoo, och körde om X antal gula lastbilar med ett blått runt märke på väg till och från jobb

Jag är en av få som ibland inte kör fortare än 82 med mitt ekipage, och jag bli väldigt ofta omkörd av gula bilar tillhörande posten.
Och i bland är inte dragbilen posten´s men skåpen är och allt är gult. Med undantag för företagspaketen som är vita.
Så ja måste säga att det är mer gult än nåt annat, iaf det jag ser ute på vägarna på nätterna.

Men nu börjar detta bli väldigt OT...