Omnicity i Krakow [Bild]

Startat av Nupski, 11 april 2008, 09:54:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Tog en liten kort semester till Polen i veckan. Inte mycket bussbilder blev det men här är en.

David S

En fråga som dyker upp är byggs inte en del av OmniKarosserna i Polen?

Optimal

Jag har för mig att Ledvagnarna byggs i Polen och Kortvagnarna i Ryssland

Ulf Rådeström

Citat från: Optimal skrivet 11 april 2008, 17:53:01 PM
Jag har för mig att Ledvagnarna byggs i Polen och Kortvagnarna i Ryssland

Såhär är det:
Scania har en fabrik i Slupsk i norra Polen vid kusten där man bygger sina Omni-bussar.
OmniCity, OmniCity DD, OmniLink och OmniLine byggs där.

OmniExpress byggs i Finland på fabriken i Lahti.

Man har även en fabrik i St Petersburg i Ryssland där man bygger korta OmniLink-bussar till framförallt Ryssland och fd Ryska stater. Några bussar har dock byggts även för den västeuropeiska marknaden.

Dessutom hade man från början tillverkning i Silkeborg, Danmark och Katrineholm, Sverige men dessa är nerlagda.

OmniLine-bussen tillverkades från början i Tartu, Estland, Flyttades senare till St Petersburg, Ryssland, men efter bara en kort tid flyttades produktionen till Polen.

Uffe

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 april 2008, 12:51:25 PM

OmniLine-bussen tillverkades från början i Tartu, Estland, Flyttades senare till St Petersburg, Ryssland, men efter bara en kort tid flyttades produktionen till Polen.

Uffe

Är det samma fabrik i Tartu som har byggt Baltscan med Omni-front? Jag antar att den här fabriken inte längre tillverkar bussar och att produktionen av Baltscan numera är nedlagd
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Rådeström

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 april 2008, 13:36:26 PM

Är det samma fabrik i Tartu som har byggt Baltscan med Omni-front? Jag antar att den här fabriken inte längre tillverkar bussar och att produktionen av Baltscan numera är nedlagd

Ja, det är samma fabrik.
Om den är nerlagd eller om man tillverkar andra bussar där vet jag inte. Scania hade ju "bara" ett samarbete med busstillverkning hos dom.