Bussiale severdigheter i Helsingfors-området?

Startat av Bergenga, 08 april 2008, 20:58:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

På søndag setter jeg meg på flyet og skal på programmeringsworkshop på universitetet EVTEK i Esbo(Espoo) utenfor Helsingfors i to uker. Jeg skal også bo på hotell i Esbo.

Da må jeg selvfølgelig bruke den tiden jeg har til overs til å prøve å finne flest mulig busser. Det kan dessverre bli knapt med tid, så noe noe lengre turer kan det nok neppe bli. Når man er i Finland burde man kanskje ta turen til Volvo-fabrikkene i Åbo og Tammerfors, men det har jeg nok ikke anledning til, og det er vel ikke så spesielt om man ikke blir bedt med inn i det aller helligste. (Jo, selvsagt har jeg lyst, men regner ikke med at det kan bli noe av.)
Derfor har jeg tenkt å prøve å finne ting litt nærmere. Jeg har allerede funnet ut hvor Wiima-fabrikken lå, og der er det vel et Volvo-verksted nå som kan være verdt et besøk?
Hvor finner man store bussgarasjer? (helst med ekspress- og turbusser)
Finnes det noen historiske plasser som har med buss å gjøre?
Er det noen som kjenner til fotoplasser hvor det passerer ekstra mange busser?
Jeg er også interessert i tog, sporvei, metro, fly, båter, osv., så finnes det noen steder jeg kan finne mye sånt?
Andre ting å besøke?

Og så det litt mer praktiske ...
Hvordan kan jeg reise rundt billigst mulig de to ukene? Finnes det noen spesielle rabatter? (jeg har norsk studentbevis, men fungerer det i Finland?)
Går det bra å snakke norsk/svensk og engelsk med bussjåfører og andre, eller er det mange som kun snakker finsk?
Er det andre ting man må passe på i Finland? (jo, jeg vet om tidsforskjellen ...)

Om det er noen av dere som kan svare på noe av dette hadde det vært veldig fint. Jeg skal jo være der så lenge at jeg kan finne ut litt etter hvert, men det er fint å vite litt på forhånd også, så blir det enda flere bilder å vise her på Bussnack. ;)
Mvh.
Øyvind Berg

Ulf Rådeström

Citat från: Øyvind Berg skrivet 08 april 2008, 20:58:46 PM
På søndag setter jeg meg på flyet og skal på programmeringsworkshop på universitetet EVTEK i Esbo(Espoo) utenfor Helsingfors i to uker. Jeg skal også bo på hotell i Esbo.

Hvor finner man store bussgarasjer? (helst med ekspress- og turbusser)
Finnes det noen historiske plasser som har med buss å gjøre?
Er det noen som kjenner til fotoplasser hvor det passerer ekstra mange busser?
Jeg er også interessert i tog, sporvei, metro, fly, båter, osv., så finnes det noen steder jeg kan finne mye sånt?
Andre ting å besøke?

Og så det litt mer praktiske ...
Hvordan kan jeg reise rundt billigst mulig de to ukene? Finnes det noen spesielle rabatter? (jeg har norsk studentbevis, men fungerer det i Finland?)
Går det bra å snakke norsk/svensk og engelsk med bussjåfører og andre, eller er det mange som kun snakker finsk?
Er det andre ting man må passe på i Finland? (jo, jeg vet om tidsforskjellen ...)

Om det er noen av dere som kan svare på noe av dette hadde det vært veldig fint. Jeg skal jo være der så lenge at jeg kan finne ut litt etter hvert, men det er fint å vite litt på forhånd også, så blir det enda flere bilder å vise her på Bussnack. ;)

Hej!
Det beror lite på var du skall åka nånstans.
Men i Helsingfors är det järnvägsstationen..där finns många bussar som går i "Storhelsingfors".
Bredvid under jord finns en stor bussterminal där det finns en ramp upp...som jag inte känner till hur den är att fota vid.

Tammerfors vid torget passerar både stadsbussar och landsbygdsbussar...mycket trafik!

Hämeenlinna - Tavastehus kör fortfarande omkring med gamla Scania CN112 med gamla fronten - värt ett besök.

Språket - mycket färre personer än jag trodde snackar svenska...så finska eller engelska går bra.

Färjor hittar du i Helsingfors lite varstans...
Leta upp var Tallink lägger till, kolla i tidtabellen och ta bussen som går ut på piren...där man kan fota skitbra där färjorna är påväg in i hamnbassängen...
Vet tyvärr inte vilken av stadslinjerna det var, men den finns säkert på en karta...såg den vände vid en slinga precis bredvid (jag var där med bil).

Åbo kommer det en del färjor till från Sverige...men du måste ha en tidtabell då dom inte är där så ofta.

Uffe

Bergenga

Takk for info/tips! :)

I dag fikk vi et program for oppholdet, og det viser seg at vi skal på et bedriftsbesøk i Tammerfors bare 2 km (!) vest for Ajokki-fabrikken. Om jeg i det hele tatt vil få anledning til å gå fra for å se på fabrikken vet jeg ikke, men om vi for eksempel skal ha en time lunch, er det ikke tvil om hva jeg skal gjøre i stedet. ;)

Vi får også en fridag(lørdag) til å gjøre hva vi vil, og da tenkte jeg kanskje å reise til Åbo. Det tar jo litt under 2 timer med Pendolino. Men om jeg vil kunne komme meg videre til Lieto, hvor Delta-fabrikken ligger, vet jeg ikke, og det er kanskje ikke mye vits på en lørdag?
Når det gjelder Åbo og ferger så er det vel vanlig at bussene sendes derfra til Sverige før de sendes videre til Norge og Sverige? Men det er vel også lite sannsynlig at skjer på en lørdag ...

Jeg vil også prøve å finne steder hvor mange turistbusser parkerer. Vet du om hvor det er i Helsingfors?

Og når det gjelder CR/CN112 så er ikke det så spesielt for meg, jeg ser det jo nesten daglig her i Trondheim ...  ;)
Mvh.
Øyvind Berg

J. Nordlund