Huvudmeny

R.I.P. Danskebåten

Startat av Bergenga, 06 april 2008, 23:27:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Etter at båten som for meg definerer begrepet "danskebåten" i dag har seilt sin siste tur i rute mellom Norge og Danmark, forsvinner en viktig del av norsk samferdselskultur. Turene for å fylle kvoter av ymse slag og se dansk jord i noen få timer blir det nå slutt på. I framtiden rekker man knapt å presse seg gjennom tax-free-butikken før man er over, og å sove på båten blir kun for de få.

Båten jeg snakker om er selvfølgelig M/S Peter Wessel, den fjerde i rekken. Fra kommende uke og til en gang ut i juni når dagens teknologi overtar, kommer Christian IV til å steppe inn. Riktignok en båt av den gamle sorten, men etter å ha reist med den en gang fant jeg ut at det ikke var en båt som kunne sammenlignes med Peter Wessel.

Peter Wessel har en lang historie bak seg, som i korte trekk er som følger:
Bygget i 1980/1981 i Landskrona under navnet Gotland.
Fikk navnet Wasa Star og gikk i trafikk mellom Sverige og Finland i noen år.
Ble chartret til et selskap i Middelhavet, men endte med at båten måtte "kapres" tilbake til Sverige.
Fikk i 1984 navnet Peter Wessel og ble satt i trafikk mellom Larvik og Frederikshavn for Larvik Line.
I juni 1986 reiste jeg for første gang utenlands, selvfølgelig med Peter Wessel. Målet for turen var jo også selvfølgelig Legoland (Billund) og Løveparken (Givskud Zoo).
En uke etter krasjer den med en lastebåt, som går rett ned med besetning.
I 1988 ble båten forlenget med 22,5 meter på midten. Den største forskjellen jeg husker var at godtebutikken ble over dobbelt så lang ... :-P
I 2006 ble Frederikshavn byttet ut med Hirtshals som destinasjon i Danmark.
I høst ble båten solgt til et rederi i Middelhavet, og vil snart få navnet SNAV Toscana.
Og 17.-18. mars i år reiste jeg for aller siste gang med båten, 22 år etter første turen.

Så med det er en era slutt, og uttrykket "danskebåten" tar det med seg i graven, i hvert fall fra min munn ... inntil videre.
Jeg er selvfølgelig ikke imot ny teknologi, og Peter Wessel har visstnok de siste årene vært en meget nedslitt båt, bare såvidt den har holdt sammen, og visstnok ganske mange ørsmå branntilløp, men det er noe annet som teller for meg.

Under er det aller siste bildet jeg fikk tatt av båten, på formiddagen 27. mars, mens jeg var på vei til Trondheim. Overrasket ble jeg da jeg fra vinduet i Telemarkekspressen fikk se den i Larvik en tid på døgnet da jeg ikke trodde den skulle være der. Bildet ble ikke spesielt bra, men når det er tatt fra buss i fart kan man ikke forvente allverdens.

M/S Peter Wessel ved kai i Larvik, 27.03.2008.

Kilde til historiske opplysninger: Fakta om fartyg: M/S Gotland (1981)
Mvh.
Øyvind Berg