Huvudmeny

TAK 1001 - 1019

Startat av Fredrik Mattsson, 06 april 2008, 17:52:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Mattsson

Min lilla redovisning på vilka jag har på bild hos TAK, börjar med 1001-1019
inventarie nummer och månad i trafik/ur trafik hos TAK
*BOM*=saknas bild

1001 Juli 2006


1002 Juli 2006
*BOM*

1004 Juli 2006


1005 Juli 2006


1006 Juli 2006


1007 Juli 2006


1010 Januari 1998 -> Juni 2006
fd. SL Buss H22/6002
*BOM*

1011 April 2002
fd. Göteborgs Spårvägar AB 445


1012 Januari 1998 -> Maj 2006
fd. SL Buss AB H22/6027
*BOM*

1013 Mars 1998 -> December 2007
fd. HT/Köpenhamn 1529 (Danmark)
*BOM*

1014 Maj 1998 -> Juni 2006
fd. HKL/Helsingfors 8500 (Finland)


1015 November 1995


1016 December 2003
fd. Näckrosbuss AB 5045


1017 Juni 2002
fd. Suomen Turistiauto 195 (Finland)


1018 November 1998 -> Januari 2007
fd. Linjebuss 707


1019 April 2002
fd. Göteborgs Spårvägar AB 434


MGA

Kul bild svep.
Gärna mera  ;)
/// MGA

Greger Larsson

Trevligt. Bara att invänta fortsättningen...

/GL

Kvarne

Citat från: MGA skrivet 06 april 2008, 18:28:26 PM
Kul bild svep.
Gärna mera  ;)
/// MGA

Medhåll! Superfint Estlands-experten!  ;D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fredrik Mattsson

#4
Tack MGA, Greger Larsson, Kvarne för feedback, ska strax lägga ut 1020 -> 1039 för er skull  ;)

yngrot

Trevligt brukar TAK lacka om bussar de köpt beg? bara en i denna bildserie som hade gammal lack.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 06 april 2008, 17:52:18 PM




Det framgår tydligt på bilden att den vänstra bussen har en front som ska likna Scania OmniCity och OmniLink. Man kan förstå att det är Scania som vill visa denna likhet. I övrigt tycker jag inte att bussen har några likheter med OmniCity och OmniLink. Men vilka är det som tillverkat denna kaross? Ägs denna karosstillverkare av Scania? Eller är det någon fristående som byggt karosser med Omni-front efter Scanias önskemål? Jag tror bara att jag har sett den här karossen i Estland så jag gissar på att den är tillverkad där. Tillverkas denna fortfarande eller köps det bara in riktiga OmniCity och OmniLink istället för dessa numera?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 april 2008, 23:07:49 PM
Det framgår tydligt på bilden att den vänstra bussen har en front som ska likna Scania OmniCity och OmniLink. Man kan förstå att det är Scania som vill visa denna likhet. I övrigt tycker jag inte att bussen har några likheter med OmniCity och OmniLink. Men vilka är det som tillverkat denna kaross? Ägs denna karosstillverkare av Scania? Eller är det någon fristående som byggt karosser med Omni-front efter Scanias önskemål? Jag tror bara att jag har sett den här karossen i Estland så jag gissar på att den är tillverkad där. Tillverkas denna fortfarande eller köps det bara in riktiga OmniCity och OmniLink istället för dessa numera?

Jag tror att bussen till vänster är en Hess http://www.hess-ag.ch/index.php?id=276. De har vad jag förstår haft ett samarbete med Scania. Även en annan buss i bildsvepet har Scaniafront, från en MaxCi. Även det torde i så fall vara en Hess fast av äldre modell. Hess är Schweiziskt.

Jämför detta med de australienkarosserade scaniabussarna och engelska East Lancs Omnidekka som också använder modifierade scaniafronter.

J. Nordlund

Citat från: Cero skrivet 09 april 2008, 08:47:50 AM
Jag tror att bussen till vänster är en Hess http://www.hess-ag.ch/index.php?id=276. De har vad jag förstår haft ett samarbete med Scania. Även en annan buss i bildsvepet har Scaniafront, från en MaxCi. Även det torde i så fall vara en Hess fast av äldre modell.
Äldre Scaniorna (L113CLB) har Duple-kaross (byggd av Baltscan).

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 06 april 2008, 17:52:18 PM

1006 Juli 2006



Citat från: J. Nordlund skrivet 10 april 2008, 03:45:18 AM
Äldre Scaniorna (L113CLB) har Duple-kaross (byggd av Baltscan).

Baltscan var intresant! Det är alltså ingen Hess som föreslogs av en annan skribent? Det verkar troligt att den inte är tillverkad i Schweiz för då borde jag ha sett någon sådan buss i Schweiz och det har jag inte gjort

Men var tillverkades Baltscan? Tillverkar de bussar idag eller har de upphört? Köper de in normala OmniCity och OmniLink istället idag? Namnet Baltscan låter som om de skulle ägas av Scania. Stämmer detta? Jag sökte på Google på Baltscan och hittade den här bilden på en likadan buss
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

J. Nordlund

Baltscan-karosser var byggda i Tartu i Estland. Först byggdes typ Duple-Metsec på Scania L113, sen typ Hess på Scania L94. Uppgifter på TAK-bussar finns på engelska här: http://www.tak.ee/eng/rolling/today.html
Scania var en delägare av Baltscan med 41 % andel.

Ronni Svensson

Hej
Det er gode billeder du har taget

virtual1

Nån mer än jag som tycker nedanstående bild är klockren? Reklam för båtresa till Stockholm på bussen och svenska flaggan vajande på hotellet bakom!!! Och inte nog med det så har bussen rullat i Sverige o har en svensk kaross! O ännu mer bakom ser vi svenska bankerna 'Nordea' och 'Hansabank' (ägs helt av Swedbank) göra reklam!!!!!