Hur kommer linje 100 Göteborg-Borås förbättras?

Startat av Stefan K, 05 april 2008, 17:44:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Är lite nyfiken på hur linjen skall förbättras nu vid tidtabellsskiftet i juni.
Det sägs från Västtrafik att det blir 6 nya dt, enligt vad jag har förstått.
Det låter lite lite, enligt mig! Finns det verkligen inga planer på styv tidtabell med fler turer.

För att få lite perspektiv på det tycker jag att sträckan Göteborg-Borås skall jämföras med att den är lik Stockholm-Uppsala!
Vet att det är mycket, mycket mer trafik där, men det tål ändå att jämföras!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 05 april 2008, 17:44:52 PM
Är lite nyfiken på hur linjen skall förbättras nu vid tidtabellsskiftet i juni.
Det sägs från Västtrafik att det blir 6 nya dt, enligt vad jag har förstått.
Det låter lite lite, enligt mig! Finns det verkligen inga planer på styv tidtabell med fler turer.

För att få lite perspektiv på det tycker jag att sträckan Göteborg-Borås skall jämföras med att den är lik Stockholm-Uppsala!
Vet att det är mycket, mycket mer trafik där, men det tål ändå att jämföras!

Finns en artikel om den här linjen i Bussbranschen nr 2.2008. Av den framgår att det finns politisk enighet liksom också medhåll från Västtrafiks tjänstemän att det blir styv tidtabell från sommaren 2010 när nuvarande trafikavtal går ut. Fram till dess finns det tyvärr ingen möjlighet annat än att lappa lite här och där.
Från 2010 kan det bli upp till 10-minuterstrafik i högtrafik om moderaternas m fl förslag går igenom. Men det finns i varje fall politisk enighet om minst 15-minuterstrafik vilket också Västtrafik anser rimligt.
Man kommer alltså att sluta skydda tåget genom en dålig busstrafik. I stället har man insett att man tog skyddar tåget bäst genom att införa en bra busstrafik. När Götalandsbanan delen Borås-Göteborg med restider med tåg på ungefär en halvtimme blir klar om allra tidigast tio år så är det viktigt att man vant folk att åka kollektivt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan K

Tackar för svaret, Staffan!
Är ju en anhängare av god tågtrafik, men vill nog hålla med om att en god kollektivtrafik gynnar tåget i längden.
Tidigare (på 80/90-talet) hade  jag en annan åsikt, men den var baserad på att god busstrafik skulle ge en möjlighet att lägga ned den regionala tågtrafiken. Så är ju inte fallet längre.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 05 april 2008, 18:34:25 PM
Tackar för svaret, Staffan!
Är ju en anhängare av god tågtrafik, men vill nog hålla med om att en god kollektivtrafik gynnar tåget i längden.
Tidigare (på 80/90-talet) hade  jag en annan åsikt, men den var baserad på att god busstrafik skulle ge en möjlighet att lägga ned den regionala tågtrafiken. Så är ju inte fallet längre.

Mellan Borås och Göteborg kan man i nuläget inte bygga upp en tågtrafik som av resenärerna anses bättre än bussen. En buss klarar sträckan 5-10 minuter snabbare än tåget. I vissa fall behöver tåget ännu mer tid eftersom banan är enkelspårig. Tågtrafiken är också betydligt störningskänsligare och den kan bara med stora svårigheter och förlängda restider utökas på nuvarande bana. Visst, det har lagts fram förslag att med tämligen enkla medel få till en tätare tågtrafik men vi är inte där i dag och det finns ju heller ingen som vill satsa på en bana som kan bli övertalig om tio år när en ny snabbjärnväg står färdig.
Så antingen fortsätter man med att blunda för problemet vilket innebär att 80-90 procent väljer bilen eller också förbättrar man busstrafiken och kan locka över 10-20 procentenheter till kollektivtrafiken.
Det är inte avsett att tågtrafiken skall minska när busstrafiken utökar. Tågtrafiken har rätt stor betydelse för stationerna utmed linjen och det finns alltid de som föredrar att åka tåg trots längre restider och större risk för förseningar. När jag åkte hem från Göteborg i går t ex blev tåget 24 minuter sent till Borås efter att ha blivit 9 minuter sent från Göteborg på grund av strömlöst. Resten av tiden förlorades på möten bland annat med ett superviktigt godståg, som i och för sig var ännu mer försenat.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Krille

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 april 2008, 21:25:16 PM
...Resten av tiden förlorades på möten bland annat med ett superviktigt godståg, som i och för sig var ännu mer försenat...

Hehe, anar en viss ironi här...  ::)

/K

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 april 2008, 18:18:23 PM
Finns en artikel om den här linjen i Bussbranschen nr 2.2008. Av den framgår att det finns politisk enighet liksom också medhåll från Västtrafiks tjänstemän att det blir styv tidtabell från sommaren 2010 när nuvarande trafikavtal går ut. Fram till dess finns det tyvärr ingen möjlighet annat än att lappa lite här och där.
Från 2010 kan det bli upp till 10-minuterstrafik i högtrafik om moderaternas m fl förslag går igenom. Men det finns i varje fall politisk enighet om minst 15-minuterstrafik vilket också Västtrafik anser rimligt.
Man kommer alltså att sluta skydda tåget genom en dålig busstrafik. I stället har man insett att man tog skyddar tåget bäst genom att införa en bra busstrafik. När Götalandsbanan delen Borås-Göteborg med restider med tåg på ungefär en halvtimme blir klar om allra tidigast tio år så är det viktigt att man vant folk att åka kollektivt.



Den här artikeln finns nu att läsa på nätet.
http://dr.textalk.com/busstidningen/buss0802/

Artikeln början på sidan 22.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan K

Tack för tipset.
Bra artikel.
Har just jobbet med resandestatistik Malmö-Lund, med ca 30000 resenärer/dag. Det är slående att se vilken potential som finns för tåg och buss mellan Göteborg och Borås.

Har f.ö. haft tidningen på prov under hösten - men skall nog ta en prenumeration på den.