Huvudmeny

På eller i Värmdö?

Startat av Patrik, 04 april 2008, 22:37:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Ska döpa lite bilder och om jag har bilder från Grävlingsstigen och Strömmadal, ska jag skriva i Värmdö eller på Värmdö? För Värmdö är väl ändå rätt?

Karsten

Rent spontant skulle jag säga "på Värmdö".

Patrik

Det skulle jag också men självklart vill man inte göra bort sig helt!

Mr G

Det går väl med både och.

I vissa fall passar det inte att säga på Värmdö. I Värmdö är väl i princip alltid rätt även om det för vissa låter knasigt.

På Värmdö gäller väl endast om bilden är tagen på Värmdölandet.

I Värmdö borde funka för alla platser i Värmdö kommun.

Är bilden tagen t ex på Djurö eller Ingarö funkar i Värmdö , men inte på Värmdö
吉先生

Patrik

Citat från: Mr G skrivet 05 april 2008, 00:04:11 AM
Det går väl med både och.

I vissa fall passar det inte att säga på Värmdö. I Värmdö är väl i princip alltid rätt även om det för vissa låter knasigt.

På Värmdö gäller väl endast om bilden är tagen på Värmdölandet.

I Värmdö borde funka för alla platser i Värmdö kommun.

Är bilden tagen t ex på Djurö eller Ingarö funkar i Värmdö , men inte på Värmdö

Ja, det låter vettigt.

Joachim Wansölin

Själv hade jag kört stenhårt med "på Värmdö". Känns naturligast för mig.  "I Värmdö" tycker jag inte låter bra, då ska man skriva "I Värmdö kommun" isf.

Jonas Gustafsson

Det där med prepositioner på platser är mycket invecklat.

I Göteborg är det "i" framför alla stadsdelar. Ett undantag finns vad jag vet-det heter "på Gårda".

I Borås är det däremot nästan bara "på" som gäller.

För att ta några exempel...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ersa

"På" är ju ett lite äldre ordval. Jag har för mig att jag sett ordet "på" användas istället för "i" när det gäller många äldre svenska texter, och då i samband med halvstora orter och småstäder. Ordet förekommer än idag i norskt och isländskt språkbruk även om vissa orter. I Sverige används "på" mest om öar, näs och halvöar. Samt stadsdelar i vissa städer som Borås och Umeå (finns säkert ännu fler). I den sistnämnda bor man "på" en stadsdel, men "i" grannbyarna, samt de grannbyar som införlivats till stadsdelar i modern tid. Således bor man "på Ersboda" men "i Ersmark". "På Tomtebo", men "i Innertavle". Sen har vi ju stadsdelarna "Öst på stan" samt "Väst på stan" som t.o.m. innehåller ordet i stadsdelsnamnet. Och visst säger man dubbelt: "Jag bor på Väst på stan"  8)

"I" känns som mer modern svenska, som ersatt "på" när det gäller orter och stadsdelar i många städer. När det läller län, kommuner och regioner används enbart "i".

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 05 april 2008, 00:57:03 AM
Det där med prepositioner på platser är mycket invecklat.

I Göteborg är det "i" framför alla stadsdelar. Ett undantag finns vad jag vet-det heter "på Gårda".

I Borås är det däremot nästan bara "på" som gäller.

För att ta några exempel...

//Jonas G

I Borås bor man "på" en stadsdel medan man bor "i" en ort ute i kranskommunen. Dock bor man "på Rydboholm" men "i Viskafors". Anledningen torde vara att Borås är byggt på kullar och i princip alla stadsdelar ligger på ett berg. Nere i själva grytan finns i princip bara centrum och man bor följaktligen "i centrum".