Nu är Haverikommisionen klara med Rasbo olyckan (länk)

Startat av Fredrik Mattsson, 03 april 2008, 17:16:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ulf Rådeström

Mycket intressant läsning!

Särskilt skadorna som bussen fick - alltså händelseförloppet där stolparna gick på insidan om varandra och slet upp båda bussarnas sidor är intressant att ta del av, för att bilda sig en uppfattning om vilka krafter som finns vid sådana här kollisioner.

Även intressant att läsa om skadornas omfattning, gentemot resenärernas placering och bältesanvändning.

Orsakerna till olyckan går jag inte närmare in på åsiktsmässigt, utan håller mig helt till den bedömning som görs i rapporten.

u.

homer

intressantast var att den 21 åriga tjejen hade mer erfarenhet och högre utbildning än den 42 åriga mannen, någon som defenetivt inte har framkommit förut då alla åtminstånde på de här forumet har utgått från att mannen hade mångårig erfarenhet

visserligen har han "flera års erfarenhet av godstransporter med tunga fordon" men de kan likväl betyda att han har kört distributionsbil i stadstrafik 5 gånger om året

yngrot

Mycket intressant att läsa.. finns även på busstrafikavdelningen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas M. Bobjörk

Intressant att två brandbefäl, en ambulanssjukvårdare och en intensivvårdsläkare på väg till jobbet passerar kort efter olyckstillfället...

Fredde

Mycket annan intressant läsning, bla angående däckfrågan...


Ulf Rådeström

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 april 2008, 23:26:29 PM
Egentligen har väl inget som förvånar framkommit, så här är det i verkligheten.
Ett av problemen är den väldigt centraliserade verksamhetsstyrningen inom den aktuella firman och brist på kontinuitet och likartad information till personalen, inte heller det är någon nyhet.

Men en del av dessa problem finns på andra håll också, utom kanske den väldigt centraliserade kulturen som är väldigt sällsynt i företag med mer än 100 fordon.

Jag har arbetat i både stora och små bussföretag, och sådana här problem finns även i dom små företagen, om än inte ännu mer, eftersom man inte har någon som helst organisation uppbyggd för sådant här.
Stora företag har åtminstone delvis det, medan dom små företagen upplevts som att man helt enkelt har så mycket att göra och så stor belastning att man inte har tid.

Janne Rickman

#7
http://www.sr.se/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=1992529

KR:s svar på Haverikommisionen. Finns också en radiointervju med Sallén på länken.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Har låst den här tråden. Det pågår nämligen en parallell diskussion här och i Busstrafik. För fortsatt diskussion hänvisas till
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11135.0