Huvudmeny

SL beteckningar

Startat av Stefan P, 03 april 2008, 13:03:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Är det någon som kan förklara för mig vad SL beteckningarna H1, H2 osv står för gäller det alla bussar?

mvh Stefan P

HJP

Citat från: Stefan P skrivet 03 april 2008, 13:03:15 PM
Hej

Är det någon som kan förklara för mig vad SL beteckningarna H1, H2 osv står för gäller det alla bussar?

mvh Stefan P

Såvitt jag förstår, så betyder "H", buss med förbränningsmotor. 1,2,3, o.s.v. anger väl bara första, andra tredje busstypen. Men på senare år har man börjat använda de utgågna numren på nyare busstyper.

De tidigare trådbussarna hade "F" istället för "H", men det var, som bekant, på SS:s tid. Samma system dock.

SS/SL vagnbeteckning.
A=Spårvagn, motorvagn.
B=Spårvagn, släpvagn.
C=Tunnelbanevagn.
F=Trådbuss.
G=Släpvagn för persontrafik. Släpbuss.
H=Bensin-, och dieselbussar.
J=Släpbuss, Vagnbjörn.

HJP

Ersa

HJP

Citat från: Verspieder skrivet 04 april 2008, 10:48:48 AM
E = Elmotor/batteridriven buss?

E är en ny littera för mig, i detta sammanhang. Jag utgick från de vagnförteckningar jag har från SS/SL, men de är betydligt äldre än de batteribussar som visas på länken.
Littera "D" saknas i mina listor, liksom "E" gjorde till nu. Är det en lucka, eller har det funnits vagnar med E-littera?

HJP

Cero

Citat från: HJP skrivet 04 april 2008, 11:44:20 AM
E är en ny littera för mig, i detta sammanhang. Jag utgick från de vagnförteckningar jag har från SS/SL, men de är betydligt äldre än de batteribussar som visas på länken.
Littera "D" saknas i mina listor, liksom "E" gjorde till nu. Är det en lucka, eller har det funnits vagnar med E-littera?

HJP

"D" och "E" var om jag inte minns fel manöver- respektive släpvagn för tunnelbana. Dessa användes ju dock ej för de enda manöver-/släpvagnar av tunnelbanetyp som funnits är Saltsjöbanans och de fick ju som bekant beteckningen "C11". Enligt ursprungligt litterasystem bör de ha fått beteckningen "D10" eller något liknande istället. "E" plockades väl helt sonika till batteribussarna för att det var oanvänt och lämpligt.