Importante informationen till Photoshop-användare...

Startat av Patrik, 03 april 2008, 09:10:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Ska försöka delge mig ett tips om en funktion som finns i Photoshop (iaf CS3) som kan vara till nytta, speciellt för er som fotar röda (SL-) bussar.

1. Öppna en bild
2. Välj View (Visa) i menyn där uppe, sen Proof Setup (svensk stavning?)
3. Välj Monitor RGB
4. Välj View igen, klicka på Proof Colors (alt. så kan man klicka Ctrl+Y direkt istället för punkt 4)

PS. Att klicka Ctrl+Y eller gå in på Proof Colors måste man göra på varje bild tyvärr.

Då visas bilden som den kommer se ut i webbläsaren eftersom den ser olika ut i Utforskaren jämfört med i webbläsaren.

Bilderna får lite mer kontrast då och att de röda bussarna blir mer orange (som dom ser ut  på internet) så att man kan försöka ändra det så att det blir rödare.

OSkar000

Eller så ser man till att konvertera till rätt färgprofil och spara i den :)

sRGB ska man spara i för att "alla" ska få rätt färger. Kör man med adobe RGB så kan man få felaktiga färger i vissa webläsare.

Patrik

Citat från: OSkar000 skrivet 03 april 2008, 13:52:44 PM
Eller så ser man till att konvertera till rätt färgprofil och spara i den :)

sRGB ska man spara i för att "alla" ska få rätt färger. Kör man med adobe RGB så kan man få felaktiga färger i vissa webläsare.

Ja, men jag kör sRGB (självklart) och jag vet många andra som har problem med den röda färgen och med Proof Colors på så kan man se hur "fel" det kan bli i webbläsaren.