Med stadsbuss till Fristad [bilder]

Startat av Svemicke, 02 april 2008, 02:32:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Nä, detta är inget aprilskämt. Borås Lokaltrafik 040 fick tjänstgöra på linje 150 till och från Fristad då BL 159 fick strul med bromsarna:

Kommer vi någonsin fram till Fristad med en gasdriven MAN-stadsbuss?

Jo, tydligen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Aj aj då hur var det med stadsbuss?? och vad säger Västtrafik om detta tilltag? Jo jag vet bättre med någon buss än ingen men V-T brukar tycka lite annorlunda...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 02 april 2008, 17:32:18 PM
Aj aj då hur var det med stadsbuss?? och vad säger Västtrafik om detta tilltag? Jo jag vet bättre med någon buss än ingen men V-T brukar tycka lite annorlunda...

I och för sig verkar det lite konstigt att det inte gick få fram en mer lämpad vagn på kvällen men valet stod kanske mellan att ytterligare försena avgången eller köra med vad som snabbt kunde skakas fram.
Hur gick det att hålla tiderna? Linje 150 har rätt tuff tidtabell på kvällen. Å andra sidan brukar det inte vara så många resande så bussen räckte nog till för dem som ville sitta.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2008, 19:39:34 PM
I och för sig verkar det lite konstigt att det inte gick få fram en mer lämpad vagn på kvällen men valet stod kanske mellan att ytterligare försena avgången eller köra med vad som snabbt kunde skakas fram.
Hur gick det att hålla tiderna? Linje 150 har rätt tuff tidtabell på kvällen. Å andra sidan brukar det inte vara så många resande så bussen räckte nog till för dem som ville sitta.

Jag var ju med så jag får la svara? Borås Lokaltrafik har en konstig organisation asvseende trafikledningen, tycker jag. Jag vet att trafikchefen inte delar den åsikten, men det fanns bussar att tillgå som var bättre lämpade för turen. Dessa fanns dock ute på Strömsdal och eftersom trafikledningen inte sitter där samt att BL fyller halva stadens centrum med parkerade bussar så fick man ta den reservbuss som fanns och i detta fallet var det 040.

Jag har frågat trafikchefen en gång om varför organisationen är som den är. Tänker dock inte redogöra för svaret här, men jag förstod det helt och hållet. Jag har dessutom föreslagit att trafikledningen skall vara ambulerande. Det vill säga åka runt i bil istället för att sitta i ett rum. På så sätt kan de lättare finnas till hands för förarna och de får därigenom även lättare tillgång till bussarna då de kan ta sig ut till garaget. Det funkade på Arriva i Malmö. Då borde det funka även på BL.

Hur det gick att hålla tiden? Se själv här. Bilden är från denna turen och som du ser är den drabbad av duktig försening och denna förseningen bibehölls hela vägen. Den gick inte att ta igen.
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

cobra_81

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2008, 19:39:34 PM

Jodå det gick faktiskt förvånadsvärt bra att hålla tidtabellen. det är som du säger Staffan att tidtabellen för L.150 är ganska tuff, jag låg ca 6-7 minuter sen vid vändningen men sen så kom jag iväg ca 3-4 minuter sen från torget pga Bussbytet. Hade jag nu haft en ordinare vagn så hade jag kanske varit ca 2-3 minuter sen vid vändningen i Fristad det är ganska normalt. men men jag han ju ialla fall in till avg. 22:40 så mina få resenärer han och byta.
MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005

Trafikar´n

Det är ju som Staffan lite berör, vad tycker THM, o vad gäller viten?

Upphandlingssystemet i kombination med vitena gör det ibland billigare att ställa turen helt och hållet än att köra turen så resenärerna kommer hem.
Vet inte hur det är i VT7 men i vissa trafikområden är ju vitet för tur körd med fel busstyp lika stora som för tur körd med fel vagntyp.
Så det är lätt att förstå att vissa bolag inte kör alls då-varför betala bränsle-däck-ev skadegörelse etc när det ändå kostar 4-6-8 tusen EXTRA? (de flesta vitesbelagda turerna är ju ToR turer så viten för inställd/fel vagntyp-tur ligger oftast i gapet 2-4 tkr, men det är ju en returtur också) O detta bara för att "rätt" reservbuss inte finns tillgänglig på 10-15-25 minuter eller vad nu THM räknar som inställd tur o som också kostar 4-6-8 tusen.
Gynnar detta system i grunden resenärerne? Gör dessa konsekvenser kollektivtrafiken pålitlig?
En stadsbuss (för att fullfölja BL-exemplet) står fullt synlig  o till synes i brukbart skick vid sidan o alla resande till en av byns största kransbyar ska stå o titta på den en timma-innan en buss av "rätt" typ dyker upp?

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 03 april 2008, 01:32:32 AM
Det är ju som Staffan lite berör, vad tycker THM, o vad gäller viten?

Upphandlingssystemet i kombination med vitena gör det ibland billigare att ställa turen helt och hållet än att köra turen så resenärerna kommer hem.
Vet inte hur det är i VT7 men i vissa trafikområden är ju vitet för tur körd med fel busstyp lika stora som för tur körd med fel vagntyp.
Så det är lätt att förstå att vissa bolag inte kör alls då-varför betala bränsle-däck-ev skadegörelse etc när det ändå kostar 4-6-8 tusen EXTRA? (de flesta vitesbelagda turerna är ju ToR turer så viten för inställd/fel vagntyp-tur ligger oftast i gapet 2-4 tkr, men det är ju en returtur också) O detta bara för att "rätt" reservbuss inte finns tillgänglig på 10-15-25 minuter eller vad nu THM räknar som inställd tur o som också kostar 4-6-8 tusen.
Gynnar detta system i grunden resenärerne? Gör dessa konsekvenser kollektivtrafiken pålitlig?
En stadsbuss (för att fullfölja BL-exemplet) står fullt synlig  o till synes i brukbart skick vid sidan o alla resande till en av byns största kransbyar ska stå o titta på den en timma-innan en buss av "rätt" typ dyker upp?

Känner mig lite träffad av Ditt inlägg. Jag kritiserade absolut inte trafikledningens agerande vid insättningen av 040. De har inte bättre förutsättningar tack vare organisationen och jag vet, och tycker, att BL:s trafikledning gör ett mycket bra jobb. Det har jag alltid tyckt. Det jag har svårt för är att det byts bussar på Södra Torget istället för på ändhållplatserna (vilket är smidigare då man slipper "omlasta") och att Kvarngatan agerar reservbussparkering. Detta är dock inte trafikledningens fel utan de besluten har tagits på högre ort.

Vad gäller viten för fel buss så är detta idioti i högsta grad! Minns när jag besökte Skånetrafikens HQ i Hässleholm med min grupp då vi tog busskort. Jag frågade då varför det sätts ut viten om turen körs med lila, gul eller grön buss på fel ställe. "Kunderna struntar väl i hur bussen ser ut? Huvudsaken är väl att de kommer hem?" Fick till svar att det var Skånetrafikens profileringsfråga och den var mycket viktig. Något lila eller Kristianstadsvitt fick inte förekomma och stadsbussar skall inte gå på regionen och vice versa. Så THM:s profil är viktigare än att passagerarna kommer hem. Förbannade byråkrater!

För övrigt körs den sammanslagna linjen 159:s halva del av en stadsbuss varje kväll till Sandared. 010 är väl normalutsatt på den avgången då den tjänstgör på sjuan innan?
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

yngrot

Ja vist är det totalt vansinne att få böter för att man kör med "fel" buss. Bättre komma hem i någorlunda tid än inte alls eller ???? Men länshuvudmannen skiter i om du kommer hem bättre du får vänta en timma tills det kommer "rätt" buss.... Jag tror precis som Svemicke att resenärer skiter i hur bussen ser ut bara det kommer nån buss .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 03 april 2008, 17:10:11 PM
Ja vist är det totalt vansinne att få böter för att man kör med "fel" buss. Bättre komma hem i någorlunda tid än inte alls eller ???? Men länshuvudmannen skiter i om du kommer hem bättre du får vänta en timma tills det kommer "rätt" buss.... Jag tror precis som Svemicke att resenärer skiter i hur bussen ser ut bara det kommer nån buss .

Självklart tycker resenärerna det är bättre att det kommer en buss vilken det nu vara må än ingen alls. Detta visar sig ju också vid utfärder med veteranbussar, där det är ganska vanligt om man stannar vid en busstation eller dylikt resenärer kommer fram och är beredda att åka med om bara bussen gick dit de skall. Att bussen är 40 år gammal eller mer verkar inte spela någon roll i sammanhanget.
Givetvis skall viten utgå om ett bussbolag sätter i system att köra med fel bussar utan att detta överenskommits med huvudmannen. Men inte vid enstaka händelser som vid plötsliga haverier. Och definitivt skall det inte kosta lika mycket att sätta in fel buss som att inte alls köra turen.