Maxbredd för bussar i Europa?

Startat av Jan Nilsson, 02 april 2008, 01:05:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Nilsson

Hej!

Jag har fått olika uppgifter om vilken maxbredd som gäller för bussar i Europa. 2,50 - 2,55 - 2,60. Vad gäller?

M224

Citat från: Jan Nilsson skrivet 02 april 2008, 01:05:21 AM
Hej!

Jag har fått olika uppgifter om vilken maxbredd som gäller för bussar i Europa. 2,50 - 2,55 - 2,60. Vad gäller?

2,55 m så vitt jag vet.

Jan Nilsson

Ok, det var vad jag hörde av en Scaniaförsäljare igår. Så bussarna som är 2,60 får man rulla mellan Sverige och Finland med då?

Niklas Bygdestam

Citat från: Jan Nilsson skrivet 02 april 2008, 23:07:37 PM
Ok, det var vad jag hörde av en Scaniaförsäljare igår. Så bussarna som är 2,60 får man rulla mellan Sverige och Finland med då?

Jag har hört att det är 2,55 som gäller och att samtliga länder som är med i EU håller sig till samma mått eftersom detta skulle vara EU-standard. Och då gäller det alltså givetvis även Sverige eftersom Sverige är ett EU-land
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jan Nilsson

Men vi har ju rätt många bussar som står med 2,6:s bredd i Bilregistret. De kan väl inte vara olagliga? Enligt Scanianasaren är det Finland och Sverige som har 2,6 som max. Vi har ju ju egna regler för timmerbilarna också.

Jan Nilsson

Lars, en klippa som alltid. Tar dina ord som lagtext. Tack!

Daniel Söderberg

Citat från: Jan Nilsson skrivet 02 april 2008, 23:20:48 PM
Men vi har ju rätt många bussar som står med 2,6:s bredd i Bilregistret. De kan väl inte vara olagliga? Enligt Scanianasaren är det Finland och Sverige som har 2,6 som max. Vi har ju ju egna regler för timmerbilarna också.

Vart lite nyfiken på vad det är för egna regler vi har för timmerbilarna??

Jan Nilsson

Hej!

Blev väl lite fel för mig där, det gäller inte bara timmerbilarna utan alla lastbilar. Hämtade den här texten från en VTI-publikation från förra året om långa fordon:

Sverige har en lång tradition med stora lastbilsekipage. År 1968 bestämde regeringen 24
m som maximal fordonslängd. Innan dess fanns inga begränsningar. Sedan 1996 tillåts
en längd på 25,25 m för s.k. modulfordon. (se nedan) Fordonens maximala totalvikt
ökades successivt från 37 ton (1968) till 51,4 ton (1974), 56 ton (1990) och 60 ton
(1993). Företag har ansökt om längre och tyngre fordon. Ett möbelföretag genomför
idag tester med 27 m långa fordon och skogsindustrin undersöker möjligheter att
använda fordon med max 80 ton totalvikt.1

Tabell 1.1 Maximala fordonslängder och vikter i Sverige och "övriga EU".

Sverige                    "Övriga EU"

Längd Vikt         Längd Vikt

1968 24 m   37 ton
1974           51,4 ton
1985                        18 m 28 ton
1990           56 ton
1993           60 ton
1996 25,25 m             18,75 m 40 ton

Inom EU är fordon med max 18,75 m längd och max 40 ton totalvikt tillåtna. När
Sverige och Finland blev EU-medlemmar 1995 fick länderna använda fordon som
avvek från EU:s regler. I Sverige och Finland används större fordon i nationell trafik
(där ingen resp. lite internationell konkurrens finns) samtidigt görs det möjligt för åkare
från andra länder att använda modulsystem.