Bussbanan vid Krey i Essen..

Startat av Bussmicke, 02 april 2008, 00:29:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke











Närmare studie av denna bana sker i morgon förmiddag. Bättre bilder borde kunna tas..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

RoTe


jocke

Skulle tippa på att de kanske kan köra fortare i banorna än utan dem.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ulf Fernestad

#3
Citat från: RoTe skrivet 02 april 2008, 04:55:06 AM
Vad är vitsen med det där?
Vid morron och eftermiddags trafiken samt vid nån trafikstockning så är det inte mycket utav asfalten på A 430 som du ser

RoTe

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 02 april 2008, 13:30:54 PM
Vid morron och eftermiddags trafiken samt vid nån trafikstockning så är det inte mycket utav asfalten på autobahn 1 som du ser

Och samtidigt kan inte busschaufförerna styra själva?

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 02 april 2008, 14:09:29 PM
Och samtidigt kan inte busschaufförerna styra själva?

Jo, de styr själva men de små stödhjulen som skymtar på bilderna gör att de inte kan ta sig utanför banan. Så det är ganska begränsat utrymme för att styra om man så säger. Och det lär inte gå att köra förbi ett hinder som t ex en havererad buss.
Detta är väl "tänk spårvagn kör buss" i sin yttersta dimension. Fördelen jämfört med spårvagn är att bussarna lätt kan lämna bussbanan och köra på vanliga vägar och gator. Och fördelen jämfört med vanliga kollektivkörfält är att det är i princip stört omöjligt för obehöriga att ta sig upp på banan.



Bussmicke

På den där banan kan man ligga i 70-80 utan att hålla i ratten...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Nåja, detta är ju faktiskt rätt gammla grejer, tror faktiskt inte att man här i Essen, idag skulle satsa på att bygga ett sådant här system (fast nu står man ju här med facit i hand så att säga).
Vll minnas att detta kom till som ett försöksprojekt, någon gång på 80-talet.  Jag var tillsammans med Björn Seger i Essen ett par gånger och kollade på det i olika stadier.
När Micke och jag är åter i Sverige imorgon, så kan jag ju kanske leta fram några gamla bilder från den tiden.

Först körde man MB O305-ledbussar med dessa stödhjul och på en körbana av plankor, ca 4" tjocka. Dessa plankor visade sig lätt bli hala i vått väder och ett antal "urspåringar" lär ha skett, inna man slutade köra på banorna.
Därefter byttes bussarna mot MB O405-ledbussar av duomodel, diesel-trådbuss. Då började man också köra ner denna trafik, som då skedde på linje 147, ner i spårvägstunnlarna under staden.

Hur bra detta fungerade vet jag väl egentligen inte, men man körde ändå så under några år. Bussarna bick efter några år även dörrar på vänster sida, då man även införde mittplattformar på tunnelsträckan.
Enligt hörsägen så körde det dock ofta på dieselmotor, så då bussarna var slutkörda, så talades om att riva bort alltihopa och bygga spårväg ut till Kray. Dock fanns inte den ekonomin tydligen så all kontaktledning togs ner och de nuvarande bussarna skaffades. Linjerna flyttades också bort från tunnelsträckorna (nu gäller det linjerna 146 och 147).

I en framtid är det nog ändå ganska troligt attvi får se någon form av spårtrafik ut till Kray och kanske längre. Större kapacitet börjar behövas under stor del av dygnet, vilket brukar betyda spårtrafik i detta land.

Som sagt, få se om jg hittar några bilder, vet de ska finnas några allafall.   

/Leif D
;-)

Stinsen

Alltså, är det stödhjulen som styr eller styr föraren med ratten? Om föraren styr med ratten vad har de små stödhjulen för funktion starta en varningssummer om man styr för långt ut mot kanten?

Leif D

Citat från: Stinsen skrivet 05 april 2008, 00:50:44 AM
Alltså, är det stödhjulen som styr eller styr föraren med ratten? Om föraren styr med ratten vad har de små stödhjulen för funktion starta en varningssummer om man styr för långt ut mot kanten?

Såhär funkar det, förlåt att jag glömde förtydliga det igår......
På vanlig väg kör föraren som normalt och stödhjulen är då något indragna.
På bussbanan och straxt före och efter är systemet aktiverat och bussen styrs av stödhjulen fullt ut, men ratten överrider alltid stödhjulens funktion vilket innebär att föraren alltid kan styra om han anser att han måste.

I övrigt märker man inte någon skillnad som passagerare i bussen, men än att den har en ganska stötig gång pga skarvarna i banan.
Däremot så kör ju dessa bussar i ca 70 km/h, endast ca 15 cm från mittstaket och en del andra fasta hinder som finns intill banan. Då är bussarna som spårfordon.
De flesta här som kört buss vet ju att man inte lätt kör så nära i hög fart och ännu svårare är att göra det kilometer efter kilometer.
;-)

Leif D

Några tidigare utlovade bilder, dels från 1985, innan man började köra med duobussarna, som levererades 1986, 18 st, dels från 1990, straxt innan bussarna fick dörrar även på vänster sida, 1991.


Första serien bussar med stödhjul, MB O305. Bussar med stödhjul hare använts på linjerna 145, 146 och 147.
(Observera att dessa linjer under ett antal är hette CE45-CE47) Foto 1985 Leif D.


Man provade första tiden, utmed linje 145, olika typer av material i banan. Här ovan betong. Foto 1985 Leif D.


Här testas en växel, samt plank-banan och även kortare bitar av sträckmetall. Foto 1985 Leif D.



Vid Wasserturm, kommer här EVAG 3718 upp ur tunneln och ska straxt lämna såväl tråd som banan för att
via gatan förflytta sig till linjen ut mot Kray. Foto 1990 Leif D.


Här syns EVAG 3712 då den just kommit ner i tunneln vid Porscheplatz. Foto 1990 Leif D.

Bilder finns att se på denna länk http://www.lars-p.de/spurbus.htm
På Youtube finns några filmer http://www.youtube.com/watch?v=LWfXFdaoRN4
Även denna, som är mycket sevärd http://www.youtube.com/watch?v=XH6Sc3fUfLM&NR=1

Några filmer till....
http://www.youtube.com/watch?v=CTArxcg0Nik&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=r6-bEbd2ZTc&feature=related
;-)

Bussmicke

Mycket trevligt, tack för detta.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

michael k

det är på många sätt ett fascinerande område  som dessa bussar rullar i
0ch alla dessa vägar här gäller att hålla tungan rätt i mun när man kör igenom

Bussmicke

Och här ser man spåren (resterna) efter det som en gång var bussbanan genom centrum.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Christer K

Citat från: Leif D skrivet 06 april 2008, 00:02:23 AM
Såhär funkar det, förlåt att jag glömde förtydliga det igår......
På vanlig väg kör föraren som normalt och stödhjulen är då något indragna.
På bussbanan och straxt före och efter är systemet aktiverat och bussen styrs av stödhjulen fullt ut, men ratten överrider alltid stödhjulens funktion vilket innebär att föraren alltid kan styra om han anser att han måste.

I övrigt märker man inte någon skillnad som passagerare i bussen, men än att den har en ganska stötig gång pga skarvarna i banan.
Däremot så kör ju dessa bussar i ca 70 km/h, endast ca 15 cm från mittstaket och en del andra fasta hinder som finns intill banan. Då är bussarna som spårfordon.
De flesta här som kört buss vet ju att man inte lätt kör så nära i hög fart och ännu svårare är att göra det kilometer efter kilometer.
Var i Essen på besök i April 1988 och fick möjligheten att provköra samt åka med i en duo-buss, var imponerad av detta systemet då fungerade bra. El drift i känsliga områden och diesel utanför. Har för mig att spegeln på vänstersida var el så att denna vek in sig vid körning på banan, var väldigt trångt. Om de små hjulen vid framhjulen så sparade de också däcken vid motkörning vid busshpl där inte spår fanns. Det slits ut många däck bara på grund av motkörning vid hpl.

/ Christer K
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.