Huvudmeny

En stor taxi... [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 01 april 2008, 23:49:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...utanför stadshuset i Ängelholm tidigare ikväll. Denna Autosan Gemini tillhör BRISAM Transport AB - d v s Taxi Ängelholm.

Mathias Rickman

En gemeni buss sämre polakskit får man leta effter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mathias Rickman skrivet 02 april 2008, 16:41:08 PM
En gemeni buss sämre polakskit får man leta effter

Och vad grundar du det på? Jag har pratat med tre-fyra Gemini-ägare som varit mycket nöjda. Men man får naturligtvis det man betalar för.

Åkarns Kalle

Hur många Autosan Solina,Gemeni och allt vad det heter finns det i Sverige ? tycker dom är lite här och där men...
hur är dom bussarna egentligen att köra och åka ? har hört både positivt och negativt

/Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Staffan Sävenfjord

Mellan tummen och pekfingret bör det vara 75 stycken nu om man räknar med dem som är beställda men inte levererats än. I storleksordning är det Solina, Gemini och Lider. Dessutom har turistbussen Ramzes marknadsförts i Sverige men ännu inte sålts. Till detta kommer också Jelcz Libero (tillverkadi samma koncern), som lär vara beställda i 5 ex till ett svensk bussbolag (oklart vilket) och nyheten Osprey, som är i ungefär samma storlek som Gemini. Vad jag vet är ingen Osprey ännu såld i Sverige.

Mathias Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2008, 19:24:24 PM
Och vad grundar du det på? Jag har pratat med tre-fyra Gemini-ägare som varit mycket nöjda. Men man får naturligtvis det man betalar för.

Solstabussarna i Karlstad ägen en gemeni & där när värde lös för den har hafft stora problem med den + att inte förarna inte tycker om att köra den + att det fins med 2 soppa dunkar iden för att det är en liten tanck i den

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mathias Rickman skrivet 02 april 2008, 22:15:35 PM
Solstabussarna i Karlstad ägen en gemeni & där när värde lös för den har hafft stora problem med den + att inte förarna inte tycker om att köra den + att det fins med 2 soppa dunkar iden för att det är en liten tanck i den

Det är väl en av dem som körs mellan Karlstad och Arlanda. Det får nog i så fall betraktas som väl långt för en sådan här buss. Men nog kan man väl hitta någonstans på vägen där man kan tanka så att man inte behöver ha reservdunkar med sig.

Mathias Rickman

visligen men det har inte tid + att chefen som jag står mycket nära sejer att han inte vill ha en massa tanck kviton att redovisa
+ att om man tanckar måste man ju fylla add blue med för företagen e miljö cetifikerat
men det ska tidligen böra att gå på åmål till landveter

Åkarns Kalle

Tack för info Staffan 75st hur många norr om Dalälven ?? har bara åkt Solina och det tycker jag gick bra
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 02 april 2008, 22:25:32 PM
Tack för info Staffan 75st hur många norr om Dalälven ?? har bara åkt Solina och det tycker jag gick bra

Det är nog inte så många som letat sig norr om Dalälven. Försäljningen sköts från Vänersborg och Jönköping så det är ju en liten bit till de norra två tredjedelarna av landet. Men det finns i alla fall serviceverkstad i Söderhamn.
http://www.alabbussar.se

Henasa

Citat från: Mathias Rickman skrivet 02 april 2008, 22:23:00 PM
visligen men det har inte tid + att chefen som jag står mycket nära sejer att han inte vill ha en massa tanck kviton att redovisa
+ att om man tanckar måste man ju fylla add blue med för företagen e miljö cetifikerat

Nog borde Ad-Blue tanken räcka fram och tillbaka till ARN utan att fylla på. Och har man Dieselkort behöver man ju inte redovis massa kvitton. Det kommer ju en faktura i brevlådan. Har man inte tid att åka till macken kan man inte ha tid att fylla på via dunkar som för mig rimligen bör ta längre tid. Men vad vet jag min arme stackare. Jag kom ju nyss.. ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mathias Rickman skrivet 02 april 2008, 22:23:00 PM

Jo, men detta är väl ändå inget som går att relatera till själva bussen. Hur många små bussar har en tank som man kan köra tur- och retur Karlstad-Arlanda på?

Mathias Rickman

ja det har två små bussar som man kan köra t&r arlanda med

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 april 2008, 08:32:16 AM
Jo, men detta är väl ändå inget som går att relatera till själva bussen. Hur många små bussar har en tank som man kan köra tur- och retur Karlstad-Arlanda på?

Nä, uppenbarligen är det ju fel buss för en sådan körning om man inte "vill" ha besväret att tanka på en sådan t & r - sträcka

Clabbe

Av egen erfarenhet med en tidig Gemini kan jag meddela följande:
Framaxel, stryrsystem och växelförare har en för oss en ålderdomlig konstruktion. Tyvärr fick vi aldrig reda på det, eller underhålls schema. Det kräver regelbundna smörjningar för att fungera tillfrdställande. Växelspaken ligger lite snett så mina onda axlar mådde inte bra. Dieselvärmaren har fungerat efter eget behag och det blev slang läck i taket i värmepaketet. Efter det har fungerade inte värmen alls.
Det kom upp en från fabriken och vi fick lite information... " smorja smorja" Då blev det lite bättre. Men som Staffan sa: Man får vad man betalar för. Tänk efter var servicen finns.