Huvudmeny

Ontario V

Startat av Ola Almquist, 01 april 2008, 22:27:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Göteborgs Kyrkliga Stadsmissions buss PAN970, den enda i sitt slag i Sverige, står sedan en tid uppställd på Skrotfrags område i Agnesberg. Det verkar olycksbådande, framför allt som den avregistrerades 2008-02-25. :(

Mer om bussen här

M.v.h.
Ola

Mattias Andersson

Visst ja! Den skymtade jag från 45:an nån dag när jag körde in till stan.
Tänkte jag skulle tagit det hållet hem,men något kom ivägen.

Ola Almquist

Du har händelsevis inte någon aning om vad det är för en husbuss (?) som står intill platsen för ett av de rivna/nedbrunna bostadshusen i Surte? Kan vara en Kutter 9.

M.v.h.
Ola

Mattias Andersson

Nä tyvärr har jag dålig pejl på det..

Jag går ut på 45:an från Agnesberg,o sen direkt till city,så i Surte området brukar jag inte hamna i :)

Här är kanske nån annan som har lite bättre koll ???

Jonas Gustafsson kanske..

Möllers

Kan nån fota den kan man se hur den ser ut idag typ kanske jonas hittar den.

Frippe Fribas

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 april 2008, 18:05:09 PM
Bilder finns här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7825.15
Jag får bara upp röda kryss, har någon en bättre länk att tillgå?
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 april 2008, 05:12:03 AM
Jag får bara upp röda kryss, har någon en bättre länk att tillgå?
//Fredrik

Fungerar nu. Förmodligen min server som legat nere.

Frippe Fribas

Förmodligen, nu fungerar det utmärkt.
Tack för bilderna Staffan!
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 april 2008, 06:45:23 AM
Förmodligen, nu fungerar det utmärkt.
Tack för bilderna Staffan!
//Fredrik

Verkar fungera lite ryckigt just nu. Det är väl bara ha tålamod.
Jag hörde i går från en bekant som tittat in till Skrotfrag att bussen nu var borta och med all sannolikhet redan är skrotad.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 april 2008, 08:27:53 AM
Verkar fungera lite ryckigt just nu. Det är väl bara ha tålamod.
Jag hörde i går från en bekant som tittat in till Skrotfrag att bussen nu var borta och med all sannolikhet redan är skrotad.

Snabba ryck med andra ord. Brukar det gå fort att skrota där?

Det här är vad jag förstår den enda Ontario V som någonsin har funnits med svenska regskyltar och nu är den alltså historia
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 april 2008, 10:13:37 AM
Snabba ryck med andra ord. Brukar det gå fort att skrota där?

Det här är vad jag förstår den enda Ontario V som någonsin har funnits med svenska regskyltar och nu är den alltså historia

Ja, har bussen väl kommit från skrotgården till skroten går det fort. Det rör sig om timmar.
Detta är den enda Ontario V som funnits i Sverige. Importerades av Linjebuss själva, dock med viss hjälp av Borås Lokaltrafik som var generalagent för Ontatio II. Bensinbussen var ett experiment stött av GLAB, som letade miljövänliga alternativ. Tyvärr gick utvecklingen mycket snabbt från dem: en motor som drar 12 liter bensin per mil anses i dag som ett riktigt miljösvin jämfört med en dieselmotor som uppfyller Euro4-kraven. Men när den här bussen fanns fanns inte katalysatorer på diselbussarna och partikelfällor var på experimentstadiet liksom gas- och etanolbussar.

Ola Almquist

Oavsett vad som tidigare meddelats så är bussen ännu inte skrotad. Den står kvar till synes intakt på Skrotfrags område. Observerat från tåg 685 i dag 2008-05-02.

M.v.h.
Ola

Zella

Är det den som står i slutet av Götaälvbron riktning Hissingen... där linje 16 lämna bussfilen för att svänga av till höger... bruka se en buss där ibland.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ola Almquist skrivet 02 maj 2008, 19:28:53 PM
Oavsett vad som tidigare meddelats så är bussen ännu inte skrotad. Den står kvar till synes intakt på Skrotfrags område. Observerat från tåg 685 i dag 2008-05-02.

M.v.h.
Ola

Ägs bussen av Skrotfrag? Är den alltså helt dödsdömd trots att den ännu inte är skrotad?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

Regnr: PAN970 Färg: Flerfärgad
Fabrikat: ONTARIO V
Årsmodell: 1990 Fordonsslag: BUSS
Fordonsår: 
Chassinummer: 569M74L5030033
Senaste EU-regbevis del 2: 2008-02-14

Ägare/Brukare
Namn: GÖTEBORGS KYRKLIGA STADSMISSION 
Adress: STIGBERGSLIDEN 6
Postnr: 414 63 Förvärvsdatum: 1998-03-05

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avregistrerad (2008-02-25)