Borås Lokaltrafik köper dubbeldäckare

Startat av Staffan Sävenfjord, 01 april 2008, 08:50:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

För att lösa problemen vid Södra torget har Borås Lokaltrafik nu i samråd med Västtrafik beslutat köpa dubbeldäckare. Den inneliggande ordern på Scania OmniLink försöker man annulera.
- I värsta fall får vi ta smällen, säger BL:s nye busstrategiske chef Boris Voscàn. Förresten klarar inte Borås stad att leverera mer biogas så vi måste ändå göra oss av med dessa.
Det blir samma slags dubbeldäckare med hybridteknik som skall gå i London som kommer till Borås. Dessa kan drivas med alternativa drivmedel.
- Jag såg en film där Volvo Groups vd Leif Johansson sa att det skulle vara möjligt att köra bussarna på vaniljsås i framtiden, säger Voscàn.
Redan i dag, den 1 april, provas den första dubbeldäckaren i trafik i Borås. Den skall i eftermiddag gå på linje 7:s turer som bara går mellan Södra torget och Hedvigsborg. Eftersom bussen har dörrarna på vänster sida kommer under förmiddagen tillfälliga refuger byggas vid samtliga hållplatser utom Storängen, där det redan nu är en timglashållplats.
Hur skall då dubbeldäckare lösa problemen vid Södra torget?
- Jo, eftersom de rimligen tar dubbelt så många passagerare som en vanlig buss behöver vi bara köra hälften så många bussar. Och då blir det bättre plats, säger Voscàn.
Givetvis kommer de serietillverkade bussarna att få dörrarna på höger sida.

Cero

;D Jag föreslår ramper vid hållplatserna så att passagerarna kan gå in direkt på övervåningen. Därmed kan den inre trappan rationaliseras bort till förmån för ytterligare ståplatser. ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 01 april 2008, 09:15:18 AM
;D Jag föreslår ramper vid hållplatserna så att passagerarna kan gå in direkt på övervåningen. Därmed kan den inre trappan rationaliseras bort till förmån för ytterligare ståplatser. ;D

Ingen dum idé. Fast man kan ju stå i trappan så fler ståplatser blir det inte.  :D

Peter Öden

Hej !

Det är ju tur att det är 1 april idag !!

Mvh Peter Ö

Johan Hansson

Citat från: Peter Öden skrivet 01 april 2008, 16:41:06 PM
Hej !

Det är ju tur att det är 1 april idag !!

Mvh Peter Ö

Jag går inte på vad som helst, Hallandsposten har redan lyckat lura mig.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.