Hotellbuss, trodde knappt det byggdes sånna längre!

Startat av Blue, 31 mars 2008, 00:14:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blue

Hittade en hotellbuss i Verona häromdagen.
Undrar varför dom inte bygger på en högre modell av mercan, fast det kanske är bökigt och få till boggie på en högmerca, det här kanske är ett linjevagnschassie från början!

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Jan Nilsson

Hej bara, ett sorts rullande bårhus? Där får man nog inte ha väldigt mycket cellskräck.
Fast själv hade jag gärna provat en resa med den där. Billigt och flexibelt. Åka dit näsan pekar och sova när och var det passar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Nilsson skrivet 31 mars 2008, 00:25:33 AM
Hej bara, ett sorts rullande bårhus? Där får man nog inte ha väldigt mycket cellskräck.
Fast själv hade jag gärna provat en resa med den där. Billigt och flexibelt. Åka dit näsan pekar och sova när och var det passar.

Jodå, det är forffarande populärt i framför allt Tyskland att åka hotellbuss. Som sagt: man får inte ha cellskräck. Eller prostataproblem.

Janne Rickman

Citat från: Blue skrivet 31 mars 2008, 00:14:34 AM
Hittade en hotellbuss i Verona häromdagen.
Undrar varför dom inte bygger på en högre modell av mercan, fast det kanske är bökigt och få till boggie på en högmerca, det här kanske är ett linjevagnschassie från början!

Detta måste väl vara en av de få Mercedes O 404 med boggi?

/Janne

Niclas Rosenius

Citat från: Janne Rickman skrivet 31 mars 2008, 08:50:14 AM

Detta måste väl vara en av de få Mercedes O 404 med boggi?

/Janne

Japp, det måste det vara. Troligtvis är det byggt på nåt av OHL16... el OHL18... chassin eller vad dom nu heter med O404 kaross. Har sett en hel del av Das Rullende Hotells här i Uppsala men bara nån med O404-kaross. Mest brukar dom komma med den gamla O303. Men förra årets säsong tror jag inte så en enda av dom här.

//Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 31 mars 2008, 08:55:43 AM
   Japp, det måste det vara. Troligtvis är det byggt på nåt av OHL16... el OHL18... chassin eller vad dom nu heter med O404 kaross. Har sett en hel del av Das Rullende Hotells här i Uppsala men bara nån med O404-kaross. Mest brukar dom komma med den gamla O303. Men förra årets säsong tror jag inte så en enda av dom här.

//Niclas

Om vi nu inte bara skall tala om helbyggda O404: Claeson Turisttrafik i Västra Frölunda hade två Mercedes O404 med boggi och Helmarks-kaross för trafiken på Orange Express. Den ena hamnade sedan hos Boden Buss och den andra hos Nora Buss.

Jan Nilsson

Vad sägs om Mercedes O 404 över huvud taget? Vad anser ni om bussen (V8-motorn, chassi, hållbarhet, drift och helhet) jämfört med konkurrenterna? Lite stor fråga kanske, men ni brukar ju tycka saker. *s*

michael k

sas flybuss i oslo har(hade)gått om mercedes boggiebussar
likaså har netbuss en som ett tag rullade för scando blålackerad och allt
numera grå

Jan Nilsson

Inga synpunkter på O 404?
Hörde att Kville buss har kört med uteslutande Mercedes i cirkus 45 år. En bussåkare jag känner här i närheten är stor Mercedesfantast. Volvo har haft lättare att anpassa sig till länstrafikens specialkrav utan att det kostat skjortan och därför har han inskränkt sig till stjärna på personbilen på slutet. Men det hade varit intressant att se lite armbrytning mellan MB- och Volvo/Scanialägret.
MB borde i alla fall inte vara en nackdel när man är ute i Europa och åker. Men det skulle vara intressant att höra lite erfarenheter från svenska servicesidan.