Lååång fotopromenad i Göteborg (DEL 3)

Startat av Jonas Gustafsson, 30 mars 2008, 22:37:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Vi börjar med en off-topic-bild på utsikten från Guldhedens vattentorn. Vattentornet inrymmer ett trevligt café, rekommenderas starkt för Göteborgsbesökare!

Den gamla gasklockan dominerar bilden. Bakom denna ser man Angeredsbron spänna över Göta Älv cirka en mil bort, bakom denna skymtar en silo i Surte. Till vänster, bakom innerstadens tak, syns Hisingen där Backa kyrka sticker upp bland trädtopparna.

Efter en god fika skildes jag åter från min kusin och promenerade nerför backarna mot Sahlgrenska sjukhuset.

En nyomlackad Den Oudsten-led fastnade med knapp nöd på bild, tyvärr rätt så oskarpt...

Här ser vi en dubbelledbuss av första generationen:

Linje 755 vänder i sjuans gamla vändslinga:

En halvbra telebild med Slottsskogen i bakgrunden:

Annedalskyrkan fick nyss koppartaket omlagt och fasaden tvättad:

355 fanns förut i Ale men är nu stationerad i Mölndal:

Så har vi snart nått ner till havsnivå igen. En av Kruthusgatans nya boggibussar lämnar Linnéplatsen:

En annan ny boggibuss, en av de expressutrustade:

En något äldre boggibuss:

Vid Linnéplatsen vänder både linje 42 och 52, oftast byter bussen linjenummer:

Jag gick ytterligare en bit norrut längs Linnégatan och kom till Prinsgatan. Inslagets andra bild som också skulle kunna delta i kyrkotråden:

Och där slutar vi också del 3.

Fortsättning följer...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Otrolgt härligt, hur lång blev promenaden utan att avslöja för mycet detaljer om kommande bilder?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Oj, vilka trevliga bilder du fick till. Många Miljöbilder också. Men vilken miljöbild som vinner blir svårt och avgöra. Men jag tror att följande kandidat blir vinnaren:

/Jona
MVH Filosofen Jona

Zella

En äkta innestadslinje som inte lämna city så som många andra linjer  :)

JesperO

Om man skall vara petig så är det åttans gamla slinga också....

(Mitt första inlägg här trots att jag läst här i över ett år!)

//JesperO i Gbg

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussmicke skrivet 30 mars 2008, 22:44:12 PM
Otrolgt härligt, hur lång blev promenaden utan att avslöja för mycet detaljer om kommande bilder?

Inte så långt kvar nu. Över Järntorget in till Nils Ericsonterminalen (där mitt fotande som bekant inte gillades, se tråd i Ordet är fritt).

Jag får också passa på att tacka för de fina orden från tittarna (i alla fall på del 1 och 3, del 2 är ännu okommenterad ;D)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

c007

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 30 mars 2008, 22:37:53 PM
Vi börjar med en off-topic-bild på utsikten från Guldhedens vattentorn. Vattentornet inrymmer ett trevligt café, rekommenderas starkt för Göteborgsbesökare!

Den gamla gasklockan dominerar bilden. Bakom denna ser man Angeredsbron spänna över Göta Älv cirka en mil bort, bakom denna skymtar en silo i Surte. Till vänster, bakom innerstadens tak, syns Hisingen där Backa kyrka sticker upp bland trädtopparna.

Efter en god fika skildes jag åter från min kusin och promenerade nerför backarna mot Sahlgrenska sjukhuset.

En nyomlackad Den Oudsten-led fastnade med knapp nöd på bild, tyvärr rätt så oskarpt...

Här ser vi en dubbelledbuss av första generationen:

Linje 755 vänder i sjuans gamla vändslinga:

En halvbra telebild med Slottsskogen i bakgrunden:

Annedalskyrkan fick nyss koppartaket omlagt och fasaden tvättad:

355 fanns förut i Ale men är nu stationerad i Mölndal:

Så har vi snart nått ner till havsnivå igen. En av Kruthusgatans nya boggibussar lämnar Linnéplatsen:

En annan ny boggibuss, en av de expressutrustade:

En något äldre boggibuss:

Vid Linnéplatsen vänder både linje 42 och 52, oftast byter bussen linjenummer:

Jag gick ytterligare en bit norrut längs Linnégatan och kom till Prinsgatan. Inslagets andra bild som också skulle kunna delta i kyrkotråden:

Och där slutar vi också del 3.

Fortsättning följer...

//Jonas G

Snyggt Jonas! GS 727-bilden var en av dina bästa bilder, fångad perfekt med husen i bakgrunden... Önskemål; bilder från Askim och Bergsjön...  :D

Tobbe

Trevliga bilder .Det var mer snö i göteborg än vad det var i Borås ser jag.

Bussmicke

Citat från: c007 skrivet 31 mars 2008, 22:58:23 PM
Snyggt Jonas! GS 727-bilden var en av dina bästa bilder, fångad perfekt med husen i bakgrunden... Önskemål; bilder från Askim och Bergsjön...  :D

Citera den bilden då och ge tusan i att citera Alla bilderna, fattar du inte hur irriterande det är att scrolla långt ner för upptäcka att det endats var EN rad att läsa.
Skärpning tack och använd citatknappen med måtta.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Mycket trevligt, Jonas! Särskilt panoramabilden över Göteborg. Ett riktigt vykort. En liknande nattbild hade varit kul att se.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -