Huvudmeny

En risig X9-motorvagn

Startat av Jonas Gustafsson, 28 mars 2008, 23:38:14 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 19:29:24 PM
Skall man vara petig så hade de såväl Älvsborgstrafiken Viskadals-färger som Hallandstrafikens färger i modifierad form. Grundfärgen var dock vit. På grund av sina många färger kallades dessa tåg "cirkuståg" och platschefen vid SJ i Borås följaktligen "cirkuschefen". Som tidigare skrivit så var det ombyggda X9-or, vilka så småningom gick ett hemskt öde till mötes i Borås. De såldes till ett privat tågbolag, som aldrig lyckades få i gång någon trafik och stod de sista åren vid Lusharpan i Borås, där de skrotades och vandaliserades å det grövsta. År 2002 hade kommunen fått nog och lät Skrotfrag tvångsskrota dem.
Det var för övrigt jag som sista gången satte ut dem i trafik kring midsommar 1999. Fick efteråt veta att det borde jag inte gjort eftersom de redan blivit slopade då. Men jag har alltid varit klen i att gissa gåtor.  :-\

Undrar när Uddevalla kommun får nog av denna sorgliga syn, ett en gång Bohuslackat X9-sätt...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 28 mars 2008, 23:38:14 PM
Undrar när Uddevalla kommun får nog av denna sorgliga syn, ett en gång Bohuslackat X9-sätt...

//Jonas G

Det har gjorts två försök att flytta det till östra Sverige men båda har misslyckats. Men det lär bli ett tredje gången - förhoppningsvis gillt. Fast det enda rätta är väl att skrota sk-ten på plats.

yngrot

Hur länge har det stått där och sett så bedrövligt ut??  Nu börja väl tråden spåra ur ;) bildligt sett iaf.... :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 29 mars 2008, 16:37:23 PM
Hur länge har det stått där och sett så bedrövligt ut??  Nu börja väl tråden spåra ur ;) bildligt sett iaf.... :D

Ja, men eftersom vi i alla fall spårat ur: det här spektaklet stod först i Skee utmed E6-an i många år. Sedan flyttades det till Lärje i Göteborg och nu har det väl stått något år eller så i Uddevalla. Ägandet är lite oklart men tidigare var det en förening i Strömstad. Numera lär det vara en förening i Katrineholm.

Jonas Gustafsson

Citat från: yngrot skrivet 29 mars 2008, 16:37:23 PM

Nej nej, bildligt sett har vi ju kommit i spår! ;D
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

yngrot

Hm  tio poäng till dig Jonas ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

X9 sättet är borta sedan någon månad. Ev är det på utfärd till Nykroppa.Drogs i okt-nov 07 in till Uddevalla och har tidigare stått många år i Skee och senare Strömstad godsbangård.
Vi får väl se vart tåget hamnar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 30 mars 2008, 14:13:33 PM
X9 sättet är borta sedan någon månad. Ev är det på utfärd till Nykroppa.Drogs i okt-nov 07 in till Uddevalla och har tidigare stått många år i Skee och senare Strömstad godsbangård.
Vi får väl se vart tåget hamnar.

Nej, nej! Som jag skrev: det står kvar någonstans i Uddevalla, för övrigt tillsammans med den X6 som skadades i Småröd vid raset av E6-an i december 2006. Och båda är på väg till Norrköping i första hand, sedan pratas det om vidare förflyttning till Oxelösund. Avsikten är att de skall göras i ordning.
Källa: Postvagnen samt folk som varit inblandade i de två misslyckade transportförsöken.

S Svensson

När jag besökte Uddevalla för ca 14 dagar sedan så var X9 sättet flyttat.Det syntes inte alls. Var skulle det i så fall stå? Och göra iordning. Då måste man komplettera upp all förstörd materiel. Dessutom har fönstren varit skadade och släpt in fuktighet.
Men vi får väl se om det händer något med detta sätt. Det kanske vore lämpligt att ställa upp i renoverat skick i Umeå.
X6 261 var väl det sätt som tidigare stod i Småröd. Blev inte detta skadat vid raset.
Vem är det som åtagit sig att renovera dessa båda sätt?.
Ursäkta att vi hamnat långt ifrån bussarna 2451 och 2452.Men vi kan ju låtsat att Viskadalsbanan börjar i Uddevalla i dag. Uddevalla ligger ju långt ifrån Älvsborg,så även Älvsborgsbanan och Viskadalsbanan kan ju vara lika bra båda.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 30 mars 2008, 18:23:27 PM
När jag besökte Uddevalla för ca 14 dagar sedan så var X9 sättet flyttat.Det syntes inte alls. Var skulle det i så fall stå? Och göra iordning. Då måste man komplettera upp all förstörd materiel. Dessutom har fönstren varit skadade och släpt in fuktighet.
Men vi får väl se om det händer något med detta sätt. Det kanske vore lämpligt att ställa upp i renoverat skick i Umeå.
X6 261 var väl det sätt som tidigare stod i Småröd. Blev inte detta skadat vid raset.
Vem är det som åtagit sig att renovera dessa båda sätt?.

Jag vet inte exakt var det står nu men enligt de källor jag redan angivit finns det kvar i Uddevalla. Det är föreningen i Katrineholm - vad den nu heter - som köpt såväl X9-an som X6-an och avsikten är enligt uppgift att rusta upp dem. Om detta går är en helt annan fråga. Särskilt som X6-an lär vara full av asbest.
Eftersom Katrineholms-föreningen redan har X9 137-138 så är det väl dock möjligt att den klo**rade X9 131-132 får sluta sina dagar som reservdelsförråd.
Varför skulle man ställa upp X9-an i Umeå. Visserligen är den tillverkad där men den här aldrig använts i trafik i Umeå. Med något undantag under en kortare tid överhuvudtaget inte norr om Ånge heller.

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 mars 2008, 17:04:14 PM
Avsikten är att de skall göras i ordning.

Då har de sysselsättningen säkrad för ett par år framöver iaf... ;)