Buss på Madeira - ett alternativ till Liseberg och Gröna Lund

Startat av Jan Nilsson, 30 mars 2008, 00:45:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Nilsson

Vet inte om det här anses höra hemma här eller ska vara under Ordet fritt. Funderar i alla fall på att åka till Madeira i vår och hittade just den här bussåkarbeskrivningen på nätet. Bilderna kom inte med, men de har dramatik.
Man får kanske bli bussplåtare när man kommer dit....

Att åka buss
Det är både roligare, häftigare och billigare att åka med buss på Madeira än att åka berg-och-dal-bana på Liseberg eller Gröna Lund. Vi åker med buss 81 på tre kvart till Eira do Serrado för 1,85 € som ligger på 1100 meters höjd och är en utsiktspunkt där man blickar ner på byn Curral das Freiras som ligger cirka 500 m. lägre. Till Porto Moniz, långt borta på öns nordvästra sida tar det drygt tre timmar med två raster på 10 minuter. Det kostar 6 €. En liten varning är här befogad. "HÅLL I DIG" även när du sitter! Bussarna svängar och bromsar utan någon större hänsyn till hur du sitter eller går eller står.

Jag har fått stor beundran för Madeiras bussförare. De flesta har stor "simultan-kapacitet". En av dem kallar jag Madeira-Nisse som vi har åkt med till öns norra sida på några timslånga turer. Medan han har totalkontroll på trafiken omkring sig och på bussens ned- eller uppfart på de aldrig slutande serpentinkurvorna håller han på med ett engagerat filosofiskt samtal med en pratglad gubbe rakt bakom honom. Samtidigt tutar han på andra bilar som ger signaler i förbifarten, vinkar åt kamrater som han passerar, skämtar med unga damer som stiger på och kommenterar åldriga tanter var de helst ska sitta. Det är bara alla dom gångerna som han tittade bakåt, för att se sin bakomsittande debattör i ögonen att jag tänkte: "Fan! Nisse! Håll blicken på vägen!" Jag vill inte att bussen ska rulla över de obefintliga skyddskanterna ner i avgrunden....
Kontrollen på förarna OCH passagerarna är stark. Rätt som det är kliver en eller två medelålders herrar på bussen, trycker hand med bussföraren och lutar sig framåt mot honom (nästan om de vill lukta sig fram om han doftar alkohol) men det är min rent personliga reflektion. Sen går han (eller dom) runt i bussen och kollar passagerarnas biljetter. Mitt intryck är att dom är väldigt medvetna om att en busskatastrof, oavsett orsak, kommer att basuneras ut i världens alla media och innebära stora avbräck i turistströmmen till Madeira. Så, känn dig välkommen ombord på Madeiras bussar, såväl de gula lokalbussarna som fjärrbussarna (det finns flera bolag, Rodoeste, SAM, osv.).