En modern Routemaster?

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 mars 2008, 22:23:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Volvo har gjort några dubbeldäckare med hybriddrift som inom kort skall sättas in i trafik i London. Dieselmotorn är på 5 liter, men den får alltså hjälp av en elmotor.

Ersa

Varning för något som ser ut som en brittisk trenchcoat höger i bild!  :D

Av någon anledning förväntar jag mig att någon från "The Ministry of Silly Walks" ska stiga av bussen i fråga:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Ministry_of_Silly_Walks

yngrot

Staffan tog du någon interiörbild? Förarplats?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Nilsson

Den var svårsmält.  :)
Kommer att tänka på cyklop.

Niklas Bygdestam

Oj! Den där tycker jag faktiskt var ovanligt ful
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Är allt det svarta mellan rutorna en enorm diodskylt från Mobitec med flerfärgade dioder, månne? Det vore nåt!  :D

Simon Bertilsson

Den var ju inte särskilt snygg. Sidorutorna med avrundade hörn andas åttiotal och omodernitet. Fronten känns helt anonym.
Men vad trevligt med hybrider! Hur klarar man förresten axeltrycket med enbart två axlar?

Fredde

Till er som tjatar om dubbeldäckare på SL-linje 676: Varsågod och kör ;D

Jag tycker den var fulsnygg ::)

Danne B.

Oj... ;D Den ser ju rätt snäll ut på nå´t vis iaf! ;D

//Danne

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 29 mars 2008, 23:12:41 PM
Staffan tog du någon interiörbild? Förarplats?

Tyvärr medgav inte tiden det. Det var ganska stressat mellan de olika stationerna och det var bäst att följa gruppen. Möjligheterna att komma bort på området var annars rätt stora.
När det gäller inredningen i passagerarutrymmet var den för övrigt bara delvis klar. Det jag lade märke till var att det fanns en stor och nästan rak trappa upp till andra våningen - men bara en. Trappan är alltså innanför det stora svarta fältet som syns strax bakom förarplatsen på icke-dörrsidan.
Det skall också tilläggas att bussen inte är helt klar att levereras. Det saknas väl t ex en del utsmyckningsdetaljer i fronten.
På direkt fråga svarade Volvo-folket att de inte trodde att detta var något för Sverige, vilket man väl kan tolka som att det blir fortsatt satsning på ledbussar - även dubbelledade - i Sverige.

Lulebjörnen

www.wrightbus.com finns modellutbudet och http://en.wikipedia.org/wiki/Wrightbus bjuder på lite historik om Wright.

Mattias

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 30 mars 2008, 03:36:20 AM
Den var ju inte särskilt snygg. Sidorutorna med avrundade hörn andas åttiotal och omodernitet. Fronten känns helt anonym.

Instämmer till fullo, ingen skönhet eller nytänkande exteriört här inte! Men vad vet jag, interiört kanske det är en succé?! Tycka vad man vill, men det ska bli intressant att se och följa utvecklingen och slutresultatet, men visst vore det än häftigare värre om det varit en kaross från Säffle.. ;)

//Mattias

(Dock intressanta bilder Staffan!)
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias skrivet 01 april 2008, 18:10:06 PM
Instämmer till fullo, ingen skönhet eller nytänkande exteriört här inte! Men vad vet jag, interiört kanske det är en succé?! Tycka vad man vill, men det ska bli intressant att se och följa utvecklingen och slutresultatet, men visst vore det än häftigare värre om det varit en kaross från Säffle.. ;)

//Mattias

(Dock intressanta bilder Staffan!)

Även om interiören vid visningen fortfarande var mycket av en rullande provbänk tycker jag dock inte att den verkade bli alltför upphetsande. Men det var den ju ärligt talat inte på Routemaster heller. Och om 30 år är ju även de här bussarna nostalgi...

Frippe Fribas

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 mars 2008, 08:26:59 AM
Tyvärr medgav inte tiden det. Det var ganska stressat mellan de olika stationerna och det var bäst att följa gruppen. Möjligheterna att komma bort på området var annars rätt stora.
När det gäller inredningen i passagerarutrymmet var den för övrigt bara delvis klar. Det jag lade märke till var att det fanns en stor och nästan rak trappa upp till andra våningen - men bara en. Trappan är alltså innanför det stora svarta fältet som syns strax bakom förarplatsen på icke-dörrsidan.
Det skall också tilläggas att bussen inte är helt klar att levereras. Det saknas väl t ex en del utsmyckningsdetaljer i fronten.
På direkt fråga svarade Volvo-folket att de inte trodde att detta var något för Sverige, vilket man väl kan tolka som att det blir fortsatt satsning på ledbussar - även dubbelledade - i Sverige.

Men norrmännen verkade desto mer intresserade, det beställdes väl några sådana här bussar fast med konventionell Dieseldrift till Stavanger?
//Fredrik

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 april 2008, 18:36:58 PM
Även om interiören vid visningen fortfarande var mycket av en rullande provbänk tycker jag dock inte att den verkade bli alltför upphetsande. Men det var den ju ärligt talat inte på Routemaster heller. Och om 30 år är ju även de här bussarna nostalgi...

Denna typ av bussar rullar ju sedan många år i bl.a. London så och de är ju inte särskilt upphetsande. I det här fallet måste det väl ändå vara tekniken som är det nydanande, inte kaross och inredning. Själva karossen ser ju dessutom väldigt "dated" ut jämfört med nyare skapelser, exempelvis Omnicity dubbeldäckare.