Dagens linje 18 ersättning... (bilder!)

Startat av M224, 29 mars 2008, 17:16:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Hoppas att dom gillas, försökte att fota där inga andra har visat (än så länge)  :D

Även några "vanliga" bussar kom med på bild, hoppas att det inte gör något.

Ang bildtexten så har jag bara skrivit/hänvisat till närmaste t-banestation, jag är lat av mig och orkar inte kolla upp gator o sådant, bilderna får tala.

OBS!!! Det är varken fel på kameran eller mitt färgseende, vissa oslobussar är grymt blekta och jag tänker inte dra på med massa färgmättnad, är dom blekta o rosa i verkligehetet så ska dom vara det på bild också.

bruse

Är det norska förare som rattar de norska bussarna också? Hur fungerar det då med arbetstillstånd, läner, lagar osv etc. Norge är ju inte med i EU. Och hur är det med tillstånden för utländska fordon, får de köra hursomhelst?

Niklas Bygdestam

Citat från: bruse skrivet 29 mars 2008, 18:27:54 PM
Är det norska förare som rattar de norska bussarna också? Hur fungerar det då med arbetstillstånd, läner, lagar osv etc. Norge är ju inte med i EU. Och hur är det med tillstånden för utländska fordon, får de köra hursomhelst?

Det är väl ändå svenska förare?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

bjalle

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 mars 2008, 18:31:52 PM
Det är väl ändå svenska förare?

Busslink bedriver ju trafiken, enda ovanliga är att de hyrt in bussar från Norge

Oskar A

Precis. Det är Busslink som bedriver trafiken med svenska förare. En av dessa förare är ju förövrigt forumskribenten Kvarne.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Nico

Citat från: bruse skrivet 29 mars 2008, 18:27:54 PMÄr det norska förare som rattar de norska bussarna också? Hur fungerar det då med arbetstillstånd, löner, lagar osv etc. Norge är ju inte med i EU. Och hur är det med tillstånden för utländska fordon, får de köra hursomhelst?

Nu är jag kanske inne på områden som av många kanske ses som aningen tråkiga, men frågan är nog vad som generellt gäller på den här fronten numera? I synnerhet som många av trafikföretagen är multinationella.

Är inte direkt insatt i just den biten, men det är en aning snårigt. Norge är visserligen inte EU-medlem, men väl en EFTA-medlem som omfattas av det associeringsavtal som träffades mellan EU och EFTA (minus Schweiz) och som trädde i kraft 1994. Här skapades det, genom avtalet, en gemensam europeisk marknad. Det som här uppstod är då det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, bättre känt som EES. Man kan lite kort säga att i stort sett så länkas EFTA-länderna Norge, Island och Liechtenstein till EU:s inre marknad. I princip så är de så att säga EU-medlemmar light då de visserligen får fullt tillträde till de 'fyra friheterna' (fri rörlighet för varor, tjänster, personer och kapital) mot att de anpassar sig till EU:s regelverk, ofta benämnd acquis communautaire, men å andra sidan så saknar de rösträtt inom EU:s organ.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Oskar A

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 mars 2008, 20:48:52 PM
Tvärtom har jag för mig inte tillåts, dvs Svensk (eller annat EU land) reggade bussar i Norsk trafik (annat än gränsöverskridande sådan)

Låter troligt med tanke på att de Omnilinkar som Connex hyrde ut till Norgesbuss härom året fick norska reg.nummer. 
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Martin J

Citat från: M224 skrivet 29 mars 2008, 17:16:11 PM
Hoppas att dom gillas, försökte att fota där inga andra har visat (än så länge)  :D

Hej!
Mycket härliga bilder, framförallt de första från Farsta som är tagna, till största delen, på Färnebogatan. Du kanske är först att visa bilder härifrån men jag har varit nere och fotat norrmän på gatan i fråga för några dagar sedan. Dock valt att avvakta med visning av dom. Har ju nära till gatan också hemifrån, brukar spana ut när jag äter frukost och räkna bussar. Jag är van vid att det passerar många bussar här på gatan men nu kommer det bussar, nästan, hela tiden. Som sagt, mycket trevligt bildsvep.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Kvarne

Citat från: M224 skrivet 29 mars 2008, 17:16:11 PM

Jora! Visst gillas dem! Och titta där...du lyckades visst fånga vagn 968 som jag körde senare under denna kväll....Trevligt!  ;D ;) :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kvarne

Citat från: Oskar A skrivet 29 mars 2008, 20:01:12 PM
....En av dessa förare är ju förövrigt forumskribenten Kvarne.

Stämmer bra det.... ;D Fram till den 22 Juni kör jag ersättning....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

M224

Tack för alla kommentarer, fler bilder lär det bli senare.  8)

Bussmicke

Citat från: Kvarne skrivet 30 mars 2008, 00:33:41 AM
Stämmer bra det.... ;D Fram till den 22 Juni kör jag ersättning....

Sen då?
Körningen är ju hela sommaren..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

christianm

Ville bara bidra med ett sent hurrarop till bilderna. Mycket hög kvalitet på dem...