Brister på bussarna i Götebor

Startat av Janne, 29 mars 2008, 10:23:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne

I en artikel i Göteborgs Posten idag går att läsa att trafikpolisen gjorde tester under torsdag-fredag på bussarna från Majorna garaget. resultater var bedrövligt.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=411002

Vilka linjer kör Majorna-garaget? Visst är det så att bussarna på stombusslinjerna, linje 16-19 håller högre standard?

Neko

Alla Frölunda-linjer samt 58an o några industrilinjer till Volvo kör vi.
Jag har längtat efter en sån här kontroll o jag är inte ett dugg förvånad över resultatet . . .
Synd bara jag inte var där o kunde få bevittna allt . . .

Edit: De nya bussar vi en gång haft (952-954, 592-594 (tror jag det var)) blev inte gamla hos oss innan de flyttades till andra garage o vi fick tillbytt lite äldre bussar . . .

Karsten

Den där artikeln skulle lika gärna kunna handla om en bussfirma i huvudstadstrakten. Det verkar som om man kan motivera undermåligt löpande underhåll med att bussarna inte får vara äldre än XX år. I mitt trafikområde har vi den yngsta vagnparken på länge, men samtidigt är bussarna i sämre skick än någonsin. För att citera Sverker Olofsson : "Ska det vara på det här viset?"

Erling.L

Personligen anser jag att 6 år borde vara max i stadstrafik
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Cero

Citat från: BEL skrivet 29 mars 2008, 14:09:40 PM
Personligen anser jag att 6 år borde vara max i stadstrafik

Bättre att satsa på underhåll och reparationer. Det är inga problem med 15 år gamla bussar bara de underhålls. Utan underhåll blir en buss 15 år snabbare än kalendern visar. Finns exempel i bl.a. Stockholm.

Nico

Citat från: Cero skrivet 29 mars 2008, 14:41:50 PM
Bättre att satsa på underhåll och reparationer. Det är inga problem med 15 år gamla bussar bara de underhålls. Utan underhåll blir en buss 15 år snabbare än kalendern visar. Finns exempel i bl.a. Stockholm.

Lite OT, men det påminner om historien om mannen som vid läkarundersökningen gratulerades av läkaren med orden ' - Trots att du misshandlat din kropp med sprit, cigarretter och andra ovanor så är du i fin form för en sextioåring... synd att du bara är tjugofem'.  ;)

Ceros poäng är en klar fullträff för något som inte underhålls [dvs. misshandlas] blir bokstavligt snabbt äldre än den faktiska ålder som kanske anges i registreringsbevis eller prästbetyg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Gustafsson

Jag har hört en förare på Majorna påstå att underhållet på Majornas bussar är bättre än genomsnittet på GS.

Observera också att det vanligaste påpekandet (förutom felaktigt klämskydd) var att glashammare saknades. Det vet väl var och en att glashammare ofta försvinner så fort de blir monterade p g a ligistj***r!
Bara att ersätta glashammare varje dag skulle väl nästan kräva en heltidstjänst (samt inköp av hammare för astronomiska kostnader).

//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

yngrot

Kolla klämskydd har jag aldrig hört nån göra.... glsahammare har vi bara en framme hos föraren annars skulle man ju som nån skrev ha en heltid bara på hammarmontering. Underhåll är väl nått som bara finns i teorin nuförtiden...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 mars 2008, 20:52:34 PM
Precis!

Ändå är det förarens sak att kontrollera detta på samma sätt som att man kollar blinkers o bromsar.

Någon gång när man hade tid över kollade jag klämskydden men knappast vid varje uttag av bussar.

Precis så gör jag med, jag brukar dock använda min "fritid" för detta. I brist på annat att göra vid ändhållplatser kan man kolla om nödöppnare fungerar tiilfredsställande, men då får man räkna med att byta in bussen efter det. :P

yngrot

Citat från: Karsten skrivet 29 mars 2008, 20:59:30 PM
Precis så gör jag med, jag brukar dock använda min "fritid" för detta. I brist på annat att göra vid ändhållplatser kan man kolla om nödöppnare fungerar tiilfredsställande, men då får man räkna med att byta in bussen efter det. :P

Alltså gör väl ingen det för byta in bussen vill man inte göra annat än det är akut....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Citat från: yngrot skrivet 29 mars 2008, 21:02:16 PM

Alltså gör väl ingen det för byta in bussen vill man inte göra annat än det är akut....

Tja, säg inte det för det där kan nog variera. Handhavandefel ligger bakom en hel del vagnbyten och sedan är det många fel som 'uppfinns' för att man inte gillar bussen man råkat fått sig tilldelad. Såg  t.ex. på nattplankan för Råstas del att en förare häromkvällen, vid rast på garaget, gjort ett eget byte med motiveringen att den första vagnen hade en dammig vindruta.   :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: yngrot skrivet 29 mars 2008, 21:02:16 PM

Alternativt så kollar man dylika funktioner om man är missnöjd med den buss man fått tilldelad och vill byta in den. Eller för att man är av den åsikten att grejerna ska fungera...