Tankar och funderingar om att åka buss

Startat av Martin Maltkvist, 28 mars 2008, 22:37:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Klicka på denna länk och ni finner några (delvis) ironiskt
skriva reflektioner om att åka buss i staden Eskilstuna.
Trevlig läsning önskas...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Simon A

Tror aldrig jag varit så glad över att bo i Uppsala och åka buss här ;D Himmelriket i jämförelse men visst fick han in en del poänger om än i överdriven form ;)

//Simon

Martin Maltkvist

Citat från: Simon A skrivet 30 mars 2008, 15:08:43 PM
Tror aldrig jag varit så glad över att bo i Uppsala och åka buss här ;D Himmelriket i jämförelse men visst fick han in en del poänger om än i överdriven form ;)

//Simon
Det råkar faktiskt vara en ung tjej som författat sidan.:)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 30 mars 2008, 16:57:33 PM

Mycket ung och omogen tycker jag det verkar. Utan att ha någon erfarenhet från att åka buss i Eskilstuna. Men att alla förare är jubelidioter tror jag ändå inte.
Dessutom fanns där ett osmakligt rasistiskt inslag.
Ni som inte har läst det här ännu, kasta inte bort er tid på att göra det.

Simon A

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 30 mars 2008, 16:57:33 PM
Då fick hon till visa komiska poänger ;)

//Simon

Simon Bertilsson

En sak som han delvis tog upp, och som fascinerar mig är det att folk nödvändigtvis måste sätta sig bredvid en, eller mitt emot en. Trots att det finns gott om plats på bussen!
Mest irriterande är det på pågatåget, när någon sätter sig mitt emot en, så man får dra in benen, trots att hela 3+3-gruppen är ledig, utom just där jag sitter. Otroligt irriterande...

Taunusch

En annan smått irriterande grej i samma genre råkar jag ut för ganska ofta....

Vi som arbetar oregelbundna tider har ju förmånen att slippa köa i mataffären samtidigt som alla andra mellan fyra och sex på eftermiddagen. Jag själv föredrar att handla på förmiddagarna.

När jag kommer till stormarknaden väljer jag då att parkera i utkanten av parkeringsplatsen för att få ha bilen parkerad i fred och slippa dörruppslag och liknande. Då jag parkerar finns det inte en bil i närheten, närmaste bil kan stå 20-30 parkeringsrutor ifrån. Men det slår ta mig tusan aldrig fel, när jag kommer ut från affären så står det någon i rutan bredvid...........  :o

Ersa

Mera mataffärsgrejor: Jag använder ShopExpress på Coop Forum, men igår glömde vi bort att hämta en produkt så sambon tog ytterligare en snabb sväng i butiken medan jag väntade nära självutcheckningskassorna. Det finns 4-5 st, varav alla var tomma, men på något sätt drog sig alla utom en annan kund till just den kassa som jag delvis blockerade med mina saker. Visst, alla kom fram, men de hade lite bekymmer med att ta sig förbi min kundvagn + väskor. När sambon kom tillbaka fick vi ta en av de andra kassorna, medan folk så smått började köa vid "den enda kassan" där vi stod först...  ::)

Mer "lämmeltåg" brunkar det ju bli när bilister kör efter bussar utan att tänka så mycket. Detta även in på bussgator över "bilhinder" (skraaap), samt över de specialbyggda farthinder som bussar kan passera i 50, men som slår hårt mot personbilar (studs)...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan skrivet 31 mars 2008, 23:54:04 PM

När jag kommer till stormarknaden väljer jag då att parkera i utkanten av parkeringsplatsen för att få ha bilen parkerad i fred och slippa dörruppslag och liknande. Då jag parkerar finns det inte en bil i närheten, närmaste bil kan stå 20-30 parkeringsrutor ifrån. Men det slår ta mig tusan aldrig fel, när jag kommer ut från affären så står det någon i rutan bredvid...........  :o

Vilket kan bero på att en gammal stöt som jag fick lära sig i trafikskolan att man alltid skall parkera bredvid en annan bil eftersom det är lättare att ställa sig rätt i rutan jämfört med att själv försöka måtta in sig rätt. Detta var på 1960-talet, en tid då utvändiga backspeglar och andra hjälpmedel betraktades som lyx. Men det kanske sitter i fortfarande - jag antar att jag inte var den ende som fick lära mig detta. Jag fick också lära mig att det är lättare att parkera om man backar in.
Så det kanske framgår att jag numera inte använder mig av de här lärdomarna.
Ett annat irritationsmoment är när man just är på färd att stiga in i bilen utanför ett köpområde så kommer någon och ställer sig i rutan till vänster om en trots att det finns massor med andra parkeringsplatser. Så får jag vänta medan de krånglar ut svärmor, barnvagnsinsatser och allt vad det är innan jag kan komma in i min bil och köra ut.
Fast det är ju inte alltid som det hände i Stockholm en gång. Vi var ett gäng som just var på väg in i kompisens bil när någon kommer och ställer sig i den synnerligen trånga rutan bredvid trots att det fanns många lediga rutor bredvid. Hans fru fick väldigt svårt att krångla sig ur bilen och när hon väl kommit ut röt hon till kompisen:
- Du kunde väl för fan valt en annan bil när du ser att det är så här trångt.
Snacka om att hjärnan jobbar baklänges ibland.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 april 2008, 08:30:57 AM
Vilket kan bero på att en gammal stöt som jag fick lära sig i trafikskolan att man alltid skall parkera bredvid en annan bil eftersom det är lättare att ställa sig rätt i rutan jämfört med att själv försöka måtta in sig rätt. Detta var på 1960-talet, en tid då utvändiga backspeglar och andra hjälpmedel betraktades som lyx. Men det kanske sitter i fortfarande - jag antar att jag inte var den ende som fick lära mig detta.
Jag har fått lära mig att det kan vara bra att ställa sig bredvid en annan om rutor saknas men skulle hellre välja första bästa om det var inrutat. En annan parkeringsgrej är om rutorna skulle vara mindre än bilen, i sådana fall ställer jag mig så att det underlättar så mycket som möjligt för andra trafikanter. (Äger ingen egen bil men har kört åt andra.)

Hälsningar
/Martin