Efterlysning av Vanhool i Dalarna

Startat av Jan Nilsson, 28 mars 2008, 19:17:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Nilsson

Hej igen!

Till er som verkar veta allt har jag en fråga som är lite av en utmaning.
Jag söker en buss som går, eller har gått, i beställningstrafik, i dalarna förmodligen i västra delen. Det är en Vanhool med B12-motor av årsmodell 1992. Förmodligen har bussen inte rullat så väldigt långt för sin ålder.
Har Bussmicke eller någon annan guru här inne bilder eller information om bussar som skulle kunna stämma in på signalementet?

Jan Nilsson

Jan Nilsson

Hej Lars!

Det kan mycket väl vara den. Aha, potentiell rostburk? Är det busstypen som får varningsklockorna att ringa, eller är det kännedom om exemplaret?
Van Hool hade väl också problem med fogmassa som krympte och satte igång diverse processer i limmer och annat kring det decennieskiftet? En bussäljare sa att det gällde fram till 1991, med kulmen i slutet på 80-talet. Stämmer det?
Finns andra kända svagheter på dessa bussar?
Har någon en bild på POY 250?

Jan

Jan Nilsson

Tack för informationen Lars.
Bussen är äldre än vad vi tänkt, men vi ska kolla upp den i alla fall. Finns det rost eller luktar det mögel blir det inget.
Vi får nog aktuella bilder i mitten på kommande vecka, så lägg inte ner jobb på att ta fram bilder. Tack för erbjudandet i alla fall.
Blir det skarpt läge så gör vi väl en resa med mekanikerkompetens i slutet på nästa vecka.
Det står bara M under "Växellåda" på Svensk busshistoria. Finns det flera tänkbara manuella lådor?

Ingen annan har någon bild på POY 250 i aktuella kläder?

Jan Nilsson

Hmm, det blir nog att tala med någon minnesgod på f.d. Norsjöbuss och höra om G7-an varit snäll i bussens tidiga historia.

Det var intressant att se att ingen tydligen fotat den här gamlingen sedan Söderbärke tog över för kring 9 år sedan. Jag har vänt ut och in på nätet, men inte en enda lite bild har ramlat ut.