Glimt fra Telemark #2 [8 bilder]

Startat av Bergenga, 28 mars 2008, 14:37:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Del to i serien kommer her. Det er kanskje noen opplysninger her som dere svensker ikke har så mye nytte av, men jeg har bare kopiert hele teksten og alt fra det jeg skrev på norske Busspraten. Busser i fart ble det ikke denne gangen, men i hvert fall busser i trafikk, som enten skal et sted eller har kommet fra et sted. En handletur til Seljord var tirsdagens anledning for å ta bilder, og derfor begynner også bildene ved kjøpesenteret.


Ved Telesenteret fant jeg nemlig Nettbuss Drammen #337 som hadde kommet fra Notodden, og skulle etter hvert tilbake dit. Men først måtte sjåføren kjøpe seg litt å bite i.


KF 65744 ved Telesenteret, Seljord, 25.03.2008.



Så litt senere kom det busser vestfra. Det er Tide Buss #235 og Telemark Bilruter #115 som kom over fjellet og skal til Oslo, mens Telemark Bilruter #59 har kommet fra Fyresdal og lesser av fra godsrommet.






ST 83574, NE 92265 og KH 43688 hos Telemark Bilruter i Seljord, 25.03.2008.


Jeg gikk en liten tur rundt området og i mellomtiden hadde Telemark Bilruter #159 kjørt fram for å ta med reisende til Tønsberg. Fire store busser ved siden av hverandre her er sjelden på vanlige hverdager.


KH 43688, NE 92265, ST 83574 og NF 18959 hos Telemark Bilruter i Seljord, 25.03.2008.


Ikke lenger etter ankom det en buss til, denne gangen fra Notodden, Nettbuss Drammen #444. Østlandets eneste fiolette Horisont kjører nå på ruta Notodden-Seljord, og har selvfølgelig fått navn, og denne gangen ble det "Sterke Nils". Tidligere har de fleste navnene blitt hentet fra Øst-Telemark, men dette er et navn fra Vest-Telemark. Sterke-Nils ble født like ved Brunkeberg i Kviteseid i 1720, men slo seg senere ned i Seljord. Sterke-Nils var usedvanlig sterk, og du kan lese mer om han her: Wikipedia-artikkel om Sterke-Nils.
Skinnet bedrar litt, for denne bussen er ikke overveldende sterk. Den har 380hk, som er vanlig på bussene på Telemarkekspressen, mens en på Haukeliekspressen bruker busser med 420hk.


UA 25501 "Sterke Nils" hos Telemark Bilruter i Seljord, 25.03.2008.


Så ankom Nettbuss Drammen #605 med Telemarkekspressen fra Sandefjord Lufthavn Torp. Det er lett å se at den kommer fra der veiene saltes, så den skal nok en tur gjennom vaskemaskina før den går nedover igjen. Veiene vestover fra Seljord saltes vanligvis ikke, blant annet på grunn av elgtettheten. Men det syns jeg egentlig er helt greit. :)


DJ 50227 hos Telemark Bilruter i Seljord, 25.03.2008.


Så forflytter jeg meg til Brunkeberg, der jeg fant Telemark Bilruter #102, som er reserve-/innsatsbuss på Haukeliekspressen. Det er den eldste bussen i Haukeli-trafikken, og den eneste K113. #103 og #104 (K124 fra 1998 og 2000) ble bytta inn i forbindelse med de nye Volvoene på Grenlandsekspressen, så nå finnes det bare én Classic III igjen i trafikk i Vest-Telemark. Fortsatt finnes det i hvert fall én Classic II og to Classic I.
Bussen stod sannsynligvis på verkstedet her på grunn av noen problemer den hadde hatt i påsken. På vestsiden av fjellet hadde de visst hatt store problemer med å få den i gir.


NE 70652 hos Haugerød & Nilsen, Brunkeberg, 25.03.2008.
Mvh.
Øyvind Berg

Jan






KH 43688, NE 92265, ST 83574 og NF 18959 hos Telemark Bilruter i Seljord, 25.03.2008.


Väldigt stort godsskåp för att vara på enkelaxel. Har du en bild på hela bussen?
I branschen i 40 år

Knut

DJ 50227 er forøvrig en av de 30 Carrus 302 som jeg har nevnt i egen artikkel. Levert Norgesbuss i 1998

Bergenga

Citat från: Jan skrivet 28 mars 2008, 17:44:55 PM

Väldigt stort godsskåp för att vara på enkelaxel. Har du en bild på hela bussen?

Mange! Men du får klare deg med ett. :)


KH 43688 hos Telemark Bilruter i Seljord, 02.04.2007.

I tillegg ser du bussen i avatar-bildet mitt her på venstre siden på forumet.
Ingen av godsbussene til Telemark Bilruter har boggi, og det har nok noe med veldig svingete veier å gjøre. Bussen har tillatt 31 sitteplasser, 11 ståplasser og 2790kg gods.
Mvh.
Øyvind Berg