Huvudmeny

Bakdörrar

Startat av Stefan P, 27 mars 2008, 11:47:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När kom den tredje bakdörren på stadsbussarna, jag vet bussarna runt 1980 hade fått den tredje bakdörren men när startade alltihop.

mvh Stefan P

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan P skrivet 27 mars 2008, 11:47:30 AM
Hej

När kom den tredje bakdörren på stadsbussarna, jag vet bussarna runt 1980 hade fått den tredje bakdörren men när startade alltihop.

mvh Stefan P

Det där att ha dörr fram, mitten och bak är egentligen betydligt äldre än så. Titta på Uppsalaödlorna. Det är bussar från 1950-talet med dörr längst bak :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

Uppsala hade ju ett antal bussar av typ Volvo B 513 SKV Boxer i olika utföranden
både med och utan bakdörrar, och dessa var ju från sent 40-tal !

Mvh Peter Ö

Stefan P

Hej

Om vi går fram till 1985 och fram till nutid vilka bussar har då haft en tredje bakdörr. Och kräver SL en tredje bakdörr på sina bussar?

Mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 27 mars 2008, 17:51:11 PM
Hej

Om vi går fram till 1985 och fram till nutid vilka bussar har då haft en tredje bakdörr. Och kräver SL en tredje bakdörr på sina bussar?

Mvh Stefan P

Vi kan ju börja 1978 då H10 (Scania CR112) kom till SL med bakdörr. Eller varför inte redan 1972 då H49 (Volvo B58 Säffle) kom. Eller varför inte redan 1966 då SJ köpte Volvo B58 Hägglund, dessa som sedan blev H80 hos SL.
Jag har alltså nu tagit med bussar med dörrställning 1-1-1 . Sedan har det ju också funnits t ex 1-0-1, men det faller väl lite utanför ämnet.
Jag vet inte vad SL kräver numera men på 1980-talet var tre dörrar snarare ett fackligt krav. Jag minns ett SvOf-möte då när ett av skyddsombuden på SL dundrade mot SL:s planer på att köpa boggibussar med dörr 1-1-0. Men eftersom de fd Blekinge-boggierna till Björknäs fick byggas om med en tredje dörr så finns tydligen kravet kvar vem det nu än kommer från.

Stefan P

Hej

Tack för alla svar. Jag som trodde en tredje bak dörr var ett nyare påhitt, där ser man vad fel man kan ha.

mvh Stefan P

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 18:29:29 PM
Jag vet inte vad SL kräver numera men på 1980-talet var tre dörrar snarare ett fackligt krav. Jag minns ett SvOf-möte då när ett av skyddsombuden på SL dundrade mot SL:s planer på att köpa boggibussar med dörr 1-1-0. Men eftersom de fd Blekinge-boggierna till Björknäs fick byggas om med en tredje dörr så finns tydligen kravet kvar vem det nu än kommer från.

Jag vill minnas att Busslinks 43xx-vagnar saknade bakre dörr:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4300/slides/Busslink_4322_MFL273_Almsta_001011b.html
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4300/slides/Busslink_4329_Norrtalje_busstation_040806b.html
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4300/slides/Busslink_4331_Danderyds_sjukhus_040206.html