Dags att köpa SLR kamera!

Startat av Henasa, 25 mars 2008, 15:45:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henasa

Men den stora frågan är vad jag ska ha för någon. Canon eller Nikon?
vad är mest prisvärt?

Ge mig råd!

/Henrik
Edit

Det står mellan:

Canon 400D
Nikon D40
Nikon D40x

Vad är bästa kameran för nybörjare!

Möllers

Köp en Canon 400D börja med mycket bra kamera tycker jag  ;D
Kostar rund 5500 och mer.

Simon Bertilsson

Mitt tips är att du går till en fotobutik (då menar jag en fotobutik, och inte onoff eller elgiganten) och ber att få titta på kamerorna och få känna och klämma på dem, och kanske få ett och annat råd av säljaren.
Välj sedan den kameran som känns bäst och tilltalar dig mest.

fotosidan.se's köprådsforum finns mängder med trådar om just detta.
Ta en titt där. :)

Martin Maltkvist

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 25 mars 2008, 23:44:10 PM
Mitt tips är att du går till en fotobutik (då menar jag en fotobutik, och inte onoff eller elgiganten) och ber att få titta på kamerorna och få känna och klämma på dem, och kanske få ett och annat råd av säljaren.
Välj sedan den kameran som känns bäst och tilltalar dig mest.

fotosidan.se's köprådsforum finns mängder med trådar om just detta.
Ta en titt där. :)
Priserna bortom Atlanten verkar vara läger men så är det ju också en del att tänka på såsom moms och tull.
Hur mycket det blir går ju lätt att räkna ut men hur ska betalningen ske? Går det till på så vis att speditionsföretaget betalar och sedan skickar hem en faktura till mottagaren?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Patrik

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 mars 2008, 00:35:04 AM
Priserna bortom Atlanten verkar vara läger men så är det ju också en del att tänka på såsom moms och tull.
Hur mycket det blir går ju lätt att räkna ut men hur ska betalningen ske? Går det till på så vis att speditionsföretaget betalar och sedan skickar hem en faktura till mottagaren?

Där gäller inte all garanti heller på allt som det gör om man köper det i Sverige men det är ju helt onödigt att rekommendera någon att köpa en nybörjarkamera från utlandet.

Henasa

Tack för alla svar. Har letat over there men priset är inte så mycket bättre än i Svedala!

/Henrik

OSkar000

Som de andra sagt, känn på vilken som känns bäst.

D40 borde man kunna få riktigt billigt nu, under 4000kr om du går till rätt affär. D40x är också riktigt billig men frågan är om du har någon nytta av lite högre upplösning och 0,5fps till (2,5 på D40 och 3 på D40x). Kolla även på D60, ihop  med 18-55 VR så lär den vara ganska prisvärt och användbar. Ingen större skillnad mot D40x men kolla ändå.

Canon 400D har i mina ögon lite för många nackdelar. Plastigt byggd och dålig medföljande optik.Canons 18-55 3,5-5,6 objektiv är verkligen ingen höjdare i jämförelse med konkurrenternas motsvarigheter. Efterföljaren med IS är betydligt bättre men kostar ungefär dubbelt så mycket.

Och sen finns det ju begagnat.. en D70 med 18-70 går att få billigt idag, välbyggd och problemfri kamera som fortfarande slår instegsmodellerna.

Hur ser framtidsplanerna ut? Vad för objektiv vill du ha och hur ska du använda kameran?

JB

Betalningen ordnas nog enklast med kort (Visa, mastercard eller liknande). För den som inte vill lämna ut sitt kortnummer på internet (vilket man bör tänka sig för innan man gör) finns det lösningar, exempelvis: http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,135189,00.html

I övrigt tycker jag Simon skriver väldigt vettiga saker. Stirra dig inte blind på upplösning och andra siffror. Vad som är viktigt är att du trivs med kameran. När jag skaffade mig min första systemkamera i slutet på 90-talet stod valet mellan en Canon och en Minolta. Valet föll på Canonen då den den passade mina händer betydligt bättre och placeringen av knapparna kändes mycket mer logisk ur min synvinkel. Det är mycket viktigare än antalet pixlar.

Som sagt, leta upp en fotohandlare (inte Onoff, Elgiganten eller Expert) och kläm lite på kamerorna och be personalen berätta lite om dem. Sen bör du också fundera på valet mellan Canon och Nikon, det handlar inte enbart om att välja mellan EOS 400D eller D40. Det handlar också om att välja mellan Canons och Nikons system och utbudet av hus, objektiv och blixtar. Har du vänner med det ena eller andra systemet? Då kan det vara en poäng i att välja samma system då ni kan låna objektiv av varandra.

/Jonas

Stinsen

Min erfarenhet från att köpa från utlandet är att man betalar med kreditkort som uppges när du beställer så du betalar inte till speditören. Beträffande tullen har jag hittils aldrig varit med om att det kommit någon faktura på moms m.m. och då har jag hadlat rätt mycket från utlandet. Speciellt med dagens dollarvärde så kan det vara värt att kika på vid dyrare saker.