Huvudmeny

Med vikdörrar

Startat av Lars Ödlund, 24 mars 2008, 14:00:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

B58 med vikdörrar vad inte så där jättevanligt på -90 talet

Swebus 1464 (SL Buss H1 5132) fotad på Estögaraget i Nynäshamn 1994

Swebus 1466 (SL Buss H1 5190) fotad på Depån i Vallentuna 1995

Simon A

När och varför försvann vikdörrarna från bussarna? Vikdörrarna verkar ju har gått betydligt fortare än bladdörrarna som de blev ersatta av.

//Simon

yngrot

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 mars 2008, 14:08:47 PM
Behovet av tätare dörrar gjorde att dessa försvann.

Säffle:s goda kvalité kan f.ö ses genom att bägge dessa bussar har fått förstärkningsplåtar fastnitade i taket  ovanför dörrhålen, det gjorde redan efter ett par år i trafik, takplåten sprack nämligen

He he   ja där ser man vad bra Säffle är :)    men vikdörrar skramlade oxå mer sikten genom de små rutorna var ju oxå sämmre.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Dan Henriksson

Apropå dörrar på H1/H58: En lite lustig detalj var att bakdörrarna var parallellstyrda, de öppnades och stängdes samtidigt. Det var just vikdörrarna på de här bussarna jag kommer ihåg företeelsen hos, men det kanske var så på fler busstyper t.ex. Hägglundsvagnarna?
/Danne H

Simon A

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 mars 2008, 14:08:47 PM
Behovet av tätare dörrar gjorde att dessa försvann.

Säffle:s goda kvalité kan f.ö ses genom att bägge dessa bussar har fått förstärkningsplåtar fastnitade i taket  ovanför dörrhålen, det gjorde redan efter ett par år i trafik, takplåten sprack nämligen
Tack för svaret men när ungefär började vikdörrarna att försvinna mer och mer?

//Simon

Mikael T Nilsson

Tack för trevliga bilder! Totalt fanns följande H1:or hos SL (några hamnade senare hos Swebus och Linjebuss):

Levererade med vikdörrar:
5056-5065,
5126-5210,
5311-5330,
5429-5448

Levererade med bladdörrar/(skivdörrar fram):
5612-5681

Kan ha missat några nummer.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 mars 2008, 14:00:27 PM
B58 med vikdörrar vad inte så där jättevanligt på -90 talet

Swebus 1466 (SL Buss H1 5190) fotad på Depån i Vallentuna 1995

Mycket trevligt!
Detta var en nyhet för mig, visste nämligen inte att denna varit i Vallentuna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Om jag minns rätt så hade Säffle Karosseri AB köpt in en ny typ av dörrar med helöa blad som installerades på SJ från inv nr 1631 och uppåt. Vet inte om de kom i inv nr följd dock.
Vikdörrar har förmågan att öppna sig själv då de står uppställda över natten. Bladdörrar håller tätt så inte värmen skall lämna bussen. När det gäller Arvika:s dörrar ( det var där dörrarna byggdes) så är de tillräckligt lätta,väger mindre, och var därmed fungerande.
På Neoplan och Irizar finns också bladdörrar som fungerar på så sätt att de vrids mot karossen och sedan går uppåt och låses. Problemet med dessa dörrar är att de har för hög vikt varför de inte låses korrekt. Men de kan lätt blåsa upp. Kanske inte så att resenärer ramlar ut,men en cm springa så att värmen lämnar bussen och alla ljud kommer in i bussen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 24 mars 2008, 16:14:11 PM
Tack för svaret men när ungefär började vikdörrarna att försvinna mer och mer?

//Simon

Omkring 1980 skulle jag nog kunna säga. Scania hade vikdörrar fram till omkring 1981. De första Scania CR 112 med bladdörrar i Uppsala kom 1982 och de sista med vikdörrar kom 1981. Säffle var före med att gå ifrån vikdörrar. Har för mig att det var 1979 som de övergick till bladdörrar eller kanske till och med 1978
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 mars 2008, 23:01:11 PM
Omkring 1980 skulle jag nog kunna säga. Scania hade vikdörrar fram till omkring 1981. De första Scania CR 112 med bladdörrar i Uppsala kom 1982 och de sista med vikdörrar kom 1981. Säffle var före med att gå ifrån vikdörrar. Har för mig att det var 1979 som de övergick till bladdörrar eller kanske till och med 1978

Men den allra första CR112 med bladdörrar var SL 5826 som byggdes om med arvikadörrar redan som i stort sett ny, vilket torde ha varit 1980. Dessa dörrar avvek dock av naturliga skäl från produktionsserien som mycket riktigt kom 1982.

Martin Maltkvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 mars 2008, 23:01:11 PM
I Början av 90-talet åkte jag mycket i Scaniabussar som hade vikdörrar men kort därpå verkade de ha försvunnit ty CN112 och sedermera MaxCi började synas alltmer.         
En svunnen tid med många fina bussminnen...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Simon A

Tack för alla svar! Det känns mycket klarare nu.

//Simon