Udda Jönköpingsbuss på äventyr

Startat av Lars Ödlund, 23 mars 2008, 10:33:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

Bussen i sig är knappast udda, däremot var den en udda fågel hos JKT med inv nr 21, innan Jönköping ägdes den bla av Uddevalla Omnibuss.
Hamnade hos Swebus i samband med JKT:s splittring och flyttades till Västerås och Surahammars Trafik som skolbuss.
Syns här fotad hos Surahammars någon gång 1994-95

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Tack.
Jag har en bild på den, dock inte lika bra som din, från Uppsala i samband med Bandymupperiet.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Här är min betydligt sämre bild på 1200 och det var på denna 0484 skymtade i bakgrunden.
//Bussmicke.

Hans Fredriksson

Inte för att jag misstror uppgifterna. Men hur jag än tänker kan jag inte komma på att JKT har haft denna VanHool.
2 st fanns för beställningstrafik, nr 20 och en Volvo Aabenraa som jag inte kommer på invnr.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 mars 2008, 10:33:30 AM

Bussen i sig är knappast udda, däremot var den en udda fågel hos JKT med inv nr 21, innan Jönköping ägdes den bla av Uddevalla Omnibuss.
Hamnade hos Swebus i samband med JKT:s splittring och flyttades till Västerås och Surahammars Trafik som skolbuss.
Syns här fotad hos Surahammars någon gång 1994-95

Grillien på den här bussen är faktiskt lite udda. Det brukkar inte finnas en bård på den. Vad beror detta på?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Tillhörde ursprungligen AB Volvobuss och var lilafärgad. Efter några år såld till Kville Buss.

Johan B

Mycket läckert. Denna modell med hög vindruta är i mitt tycke bland det snyggaste som tillverkats i bussväg. Men man får inte vara lång om man ska ta sig ut genom bakdörren med huvudet i behåll. Eller är det framdörren som är extra hög och får bakdörren att se lägre ut än den faktiskt är?

S Svensson

Ursäkta ! Inte Kville Buss utan Dingle Buss. Ligger lite mera norrut