Huvudmeny

Många resande

Startat av Leif D, 22 mars 2008, 21:46:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Många resande kan man ha på många sätt.......  här är två exempel från Norrköping.

Stångåbuss 701 vid Söder Tull, 2008-03-12. Foto Leif D.

M06 33 vid Söder Tull, 2008-03-12. Foto Leif D.

Stångåbuss 701 tar 89 sittande passagerare och 0 (noll) stående.
M06 33 tar 64 sittande passagerare och 115 stående.
;-)

Martin Maltkvist

Citat från: Leif D skrivet 22 mars 2008, 21:46:10 PM

Jag har också varit i Norrköping. ;)
Gamla Rådstugugatan(?) den 13/3...

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

David S

Trafikeras Linje 49 enbart av dubbeldäckare?

Henrik Palmqvist

Kul att Ö-traf satsar på Expressbussarna även om dessa har minskat under de senaste åren. I början när pendeltågstrafiken startade, så fanns det fortfarande gott om Expressbussar, sedan har mer och mer koncentrerats till järnvägen.   Visst är det bra rent miljömässigt, men för många innebär detta längre och krångligare resväg, vilket medför att många kanske väljer bilen istället för buss/tåg. / Henrik

Josef

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 23 mars 2008, 11:57:42 AM
Kul att Ö-traf satsar på Expressbussarna även om dessa har minskat under de senaste åren. I början när pendeltågstrafiken startade, så fanns det fortfarande gott om Expressbussar, sedan har mer och mer koncentrerats till järnvägen.   Visst är det bra rent miljömässigt, men för många innebär detta längre och krångligare resväg, vilket medför att många kanske väljer bilen istället för buss/tåg. / Henrik

Det finns inga paretooptimala beslut att fatta inom detta område. Kul dock att Östgötatrafiken fortsätter med deras satsningar, både inom express- och tågtrafiken. Att det skulle vara många miljömedvetna människor som väljer bil ist för buss om man har långt till bussen tror jag inte stämmer; det finns alltid stadsbussar. Har inte Linköping som policy att man aldrig skall ha mer än 300 meter till en busshållplats om man bor i centrum?

Henrik Palmqvist

Citat från: Josef skrivet 23 mars 2008, 12:10:15 PM
Det finns inga paretooptimala beslut att fatta inom detta område. Kul dock att Östgötatrafiken fortsätter med deras satsningar, både inom express- och tågtrafiken. Att det skulle vara många miljömedvetna människor som väljer bil ist för buss om man har långt till bussen tror jag inte stämmer; det finns alltid stadsbussar. Har inte Linköping som policy att man aldrig skall ha mer än 300 meter till en busshållplats om man bor i centrum?

Sa inte att miljömedvetna människor skulle välja bort kollektivtrafiken, men de som är mindre miljömedvetna, och som förr smidigt kunde andvända bussen som färdmedel med relativt korta restider, kanske idag väljer bilen istället för långa restider och många byten. / Henrik

Leif D

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 22 mars 2008, 22:18:28 PM
Jag har också varit i Norrköping. ;)
Gamla Rådstugugatan(?) den 13/3...

Trevligt.....  själv är jag ju där varje dag.

En vecka senare var jag däremot i Eskilstuna och vallade LZ10:an....

Veolia 4010 på Rademachergatan vid Fristadstorget, 2008-03-20. Foto Leif D.

Veolia 3497 på Drottninggatan vid Fristadstorget, 2008-03-20. Foto Leif D.

3497 är ju f.ö. en vagn med Norrköpingsförflutet.
;-)