Udda Helmarkare från -80 talet

Startat av Lars Ödlund, 22 mars 2008, 18:56:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

Denna Volvo/Helmark från 1985 tillhör de mer udda skapelserna, fick inv nr 1036 hos Swebus och syns här fotad på Norrköpingsdepån i mitten av -90 talet.
Notera Blinkers och strålkastare från Volvo 240

HB

Roligt att få återse gamla 430 som den väl hette som Wasatrafikbuss. Den har jag tillbringat åtskilliga helger i på både korta och långa resor. Var väldigt pigg med sin stora motor i förhållande till sin låga vikt. Bökig att lasta på skidresor, men annars mycket trevlig.

Bussmicke

Fasen Lars, du får inte utmana mig så där att man luras iväg till arkivet.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 mars 2008, 18:56:32 PM

Ojoj! Ja, då någon annan tillverkare hade Saab 900-strålkastare/blinkers på sin buss är det ju rätt att även Volvo 240 fått bli representerad!  :D

Bussmicke

1036 har jag garagebilder på från Falun och Norrköping.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: HB skrivet 22 mars 2008, 19:05:56 PM
Roligt att få återse gamla 430 som den väl hette som Wasatrafikbuss. Den har jag tillbringat åtskilliga helger i på både korta och långa resor. Var väldigt pigg med sin stora motor i förhållande till sin låga vikt. Bökig att lasta på skidresor, men annars mycket trevlig.

Minns den från en insats på 810-an. Normalt var bussen för liten för att gå där, men det var någon pendeltågsstörning den här dagen och trafikmästare Percy hade jätteköer vid Skanstull så han vädjade om fler bussar. Och fler. Till sist fick man ta det sista man hade på garagegården i Trångsund - just 430. Minns än i dag vilket härligt acc det var i den bussen. Motorn var B10M. Och kön kunde betas av med cirka 30 personer. Hur jag lyckades komma bland just dessa? Ja, det gällde naturligtvis att ha tumme med Percy, som stoppade mig från att stiga på en överfull CF med orden "Om du väntar lite så kallar jag fram 430". Så som först i kön kunde jag stiga på den.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 mars 2008, 18:56:32 PM
Denna Volvo/Helmark från 1985 tillhör de mer udda skapelserna, fick inv nr 1036 hos Swebus och syns här fotad på Norrköpingsdepån i mitten av -90 talet.

Skall man vara riktigt petig så hette fabriken fortfarande Skandia 1985 och karossen kallades Meteor. Fabriken i Markaryd ägdes då av Wasatrafik och Bengt Helgesson.