Huvudmeny

220 volt i bussar

Startat av Jan Nilsson, 22 mars 2008, 17:46:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Nilsson

Hej igen!

Dristar mig till att skriva en fråga om 220 volt i bussar. Alltså om inverters/omformare/omvandlare. Frågan hör väl hemma i Ordet fritt, men där blev det inte så stor respons.
Vi ska driva kyl, frys, telefon- och datorladdare i bussen. Kanske en micro eller två framöver. Är det någon som har några tips på bra saker som både håller och passar för olika slags elektronik?
Vad är det för märken, kvaliteter och storlekar på inverters som levereras med nya turistbussar idag?

Lulebjörnen

På www.waeco.se  brukar vi kika när det ska handlas prylar. Inte billigast, men produkterna fungerar i allmänhet bra.

Jan Nilsson

Tackar! Där fanns det några alternativ. Inte billigast, men viktigast att det fungerar och håller. SP 2000 Sinus 24 såg kanske passande ut. Borde klara både dammsugare och datorer.
Har du erfarenhet av inverters för övrigt?

Knut

Men dumå passe på at utstyret r beregnet på statisk vekselstrøm. ikke allt utstyr tåler invertere
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Leif D

Vet inte om det stämmer, men tycker det verkar som du ska bygga husbuss.....
Då tror jag att en VS-230 Nätprioriteringsomkopplare skulle vara perfekt tillbehör också.

;-)

Jan Nilsson

Knut, men om man har en inverter med äkta sinusvåg så är det väl inga problem? Vi har kört med en med modifierad i tidigare buss, men den klarade även de bärbara datorerna.

Leif, nej inte husbuss. Vi är tre skolor som kör med ett "utvidgat klassrum" ibland. Försöker göra en längre längre bussresa med högstadieelever i alla fall vart annat år. Vi gjorde en resa på 800 mil i fjol, men vi är inte värst. 1150 mils "utvecklingsresa" är rekordet i föreningen. I år blir det förmodligen en mindre resa mestadels inom landet. Väldigt betydelsefullt för många att få se och praktisera mycket av det som annars går så många förbi i den genomteoretiserade grundskolan. Bussresans gemenskap och träning i social kompetens tillsammans med att alla får vänja sig att verkligen göra sin del av städning, matlagning o.s.v är fantastiskt betydelsefullt. Sen är vi ganska många vuxna, så det blir bra mix och generationsöverskridande kontakt också.
Vi har kyl och frys och diverse utrustning i bussen. Vi står inte stilla så mycket.

VA-230 Nätprioriteringsomkopplare, det lät användbart. Den ersätter alltså mig så jag slipper krypa under sätena och slå av omkopplaren när man stannar bussen?  :)
Vi har kört med lite varierad temperatur i frysen. Den pallar ju normalt ganska många timmars stillastående om man inte öppnar. Egentligen skulle man väl  ha haft ett stationärt elverk i bussen för tillfällen när man ska stå ett antal timmar i sydeuropeisk hetta. Men vi har klarat oss hittills, varken tinat maten eller behövt använda medhavt elverk de år jag har varit med.




Leif D

Aha !  men tycks ju vara ett trevligt projekt och väl inkört.
Vad gäller den tipsade leverantören, så tycker jag men kunna klassa det de levererar som proffsgrejer.
Sedan gäller det ju bara att dimensionera prylarna på rätt sätt också.

Lycka till och trevlig resa !
;-)