Huvudmeny

Byberg och Ceris

Startat av Ante, 26 maj 2007, 13:44:17 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Jan

Är det inte trevligt att se olika bussar med sina egna lackeringar. Västernorrland tillsammans med Västerbotten och Gotland är kvar utan krav på gemensamma lacker. TREVLIGT!! Synd att Uppland och Kalmar län (de som sist gick från den principen) inte fattat detta.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 07 juli 2007, 12:15:27 PM
Är det inte trevligt att se olika bussar med sina egna lackeringar. Västernorrland tillsammans med Västerbotten och Gotland är kvar utan krav på gemensamma lacker. TREVLIGT!! Synd att Uppland och Kalmar län (de som sist gick från den principen) inte fattat detta.

Uppland hade egen lack från bildandet 1981. Den gav dock ett stort utrymme för operatören att profilera sina egna färger i ett brett band under fönstren. Kalmar län hade sedan 1980-talet lackeringskrav för Rasken-bussarna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Ante skrivet 07 juli 2007, 11:42:31 AM
Bilden på Ceris:en är tagen i E4-backen där man börjar se den fantastiska byn Docksta  ;)
Bybergarn är tagen i en sväng bara några meter ovanför. Privat guidning kan ske i området, föranmäl dig bara :D

/A

Jag tackar för erbjudandet men jag har redan vandrat i området. Har gjort promenader i den vackra Skuleskogen och varit i Skulegrottan. Har också varit i Käxed. Så jag känner faktiskt till trakterna relativt bra trots att jag inte bor i området. Den del av E4 som går genom det här området tycker jag är ett trevligt inslag att köra på föresten :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ante

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 juli 2007, 12:54:36 PM

Jag tackar för erbjudandet men jag har redan vandrat i området. Har gjort promenader i den vackra Skuleskogen och varit i Skulegrottan. Har också varit i Käxed. Så jag känner faktiskt till trakterna relativt bra trots att jag inte bor i området. Den del av E4 som går genom det här området tycker jag är ett trevligt inslag att köra på föresten :D

Men vad trevligt att det inte bara är jag här på forumet som tycker så ;D
Appropå Kexed. Fick en fråga av några turister förra året. -Var ligger kexfabriken?  ;D

/A

Jan

Visst Staffan, du har rätt i båda fallen, men i Kalmars fall så har inte detta blivit realitet nu förrän den gula färgen gjorde inträde. I Upplands fall så är det skittrist att man ska lacka sin buss gul sedan placeras ett klistermärke - snacka om brist på fantasi. En annan sak är att det börjar bli svårt för kunderna att se vem som kör bussen. I Vissa fall får man inte ha sitt företagsnamn utvändigt i andra fall så hade LHM åsikter på att det stod på förare grinden - Välkommen ombord Connex - man ville att Connex skulle ta bort Connex, men det var OK med välkommen ombord. ;D
I branschen i 40 år

Kai Sillanpää

Citat från: Esbjörn skrivet 06 juli 2007, 22:25:05 PM...
Systervagnarna 22 OAY693 och 24 HZP722 såldes till Finland under 2006....

Koivurantas pippigula 8/LEY-550 är fd Ceris 24/HZP722 medan fd Ceris 22/OAY693 rullar hos O Mäntylä Oy med regnr ERF-425.

Mvh Kaizu

Esbjörn

Tackar så mycket för info om de tre fd Cerisvagnarna i Finland!