Biljettkontroll Västtrafik

Startat av Hans J, 22 mars 2008, 09:52:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans J

Biljettkontroll, Västtrafik

Är det någon på forumet som är insatt i Vasttrafiks instruktioner för biljettkontrollanter och kan svara vad som gäller i följande fall:
Jag har en giltig periodladdning på mitt kort men samtliga kortläsare i fordonet vägrar att acceptera kortet trots flera försök. Detta är ganska vanligt förekommande trots att föraren har loggat in och läsaren är öppen.
I vetskap om att kortet är giltigt och att kortläsarna fungerar halvbra går de flesta och sätter sig.
Vid kontroll på Västtrafik ber ju kontrollanten att få låna kortet och går till närmsta kortläsare för att kontrollera att kortet gäller.
Om nu läsaren fortfarande trilskas och vägrar godkänna kortet trots att det är giltigt, vad gäller då?
Hamnar jag i de misstänktas skara och blir uthängd offentligt inför alla andra i fordonet som fuskåkare eller har kontrollanten någon annan möjlighet att direkt på plats kolla att kortet är giltigt.
Informationen på kortet står ju inte i klartext och inköpskvittot på laddningen talar ju inte om när kortet aktiverades. Vidare har jag inte med mig en utskriven s.k."kortinspektion". Hur kan jag då bevisa att jag har giltigt färdbevis?

Hälsningar
HansJ 

Brollan

Citat från: HansJ skrivet 22 mars 2008, 09:52:43 AM
Biljettkontroll, Västtrafik

Är det någon på forumet som är insatt i Vasttrafiks instruktioner för biljettkontrollanter och kan svara vad som gäller i följande fall:
Jag har en giltig periodladdning på mitt kort men samtliga kortläsare i fordonet vägrar att acceptera kortet trots flera försök. Detta är ganska vanligt förekommande trots att föraren har loggat in och läsaren är öppen.
I vetskap om att kortet är giltigt och att kortläsarna fungerar halvbra går de flesta och sätter sig.
Vid kontroll på Västtrafik ber ju kontrollanten att få låna kortet och går till närmsta kortläsare för att kontrollera att kortet gäller.
Om nu läsaren fortfarande trilskas och vägrar godkänna kortet trots att det är giltigt, vad gäller då?
Hamnar jag i de misstänktas skara och blir uthängd offentligt inför alla andra i fordonet som fuskåkare eller har kontrollanten någon annan möjlighet att direkt på plats kolla att kortet är giltigt.
Informationen på kortet står ju inte i klartext och inköpskvittot på laddningen talar ju inte om när kortet aktiverades. Vidare har jag inte med mig en utskriven s.k."kortinspektion". Hur kan jag då bevisa att jag har giltigt färdbevis?

Hälsningar
HansJ 

Kontrollanten ska gå fram till föraren som kan skriva ut en s.k. kortinspektion på "Hajen".
Den senaste tiden har det förekommit en del problem med mjukvaran från Västtrafik, maskinen låser sig, blå kortläsarna öppnar inte o.s.v.

Hans J

Citat från: Mats475 skrivet 22 mars 2008, 11:34:30 AM
Kontrollanten ska gå fram till föraren som kan skriva ut en s.k. kortinspektion på "Hajen".
Den senaste tiden har det förekommit en del problem med mjukvaran från Västtrafik, maskinen låser sig, blå kortläsarna öppnar inte o.s.v.

Tack för svaret Mats.

Menar du att "hajen" är mer tillförlitlig och alltid klarar att läsa mitt kort trots att de andra läsarna misslyckats?

Hälsn
HansJ

Jona

Citat från: HansJ skrivet 22 mars 2008, 12:26:24 PM
Tack för svaret Mats.

Menar du att "hajen" är mer tillförlitlig och alltid klarar att läsa mitt kort trots att de andra läsarna misslyckats?

Hälsn
HansJ

Tror jag inte på. När jag var i Göteborg och åkte på lånat period-kort funkade det kortet på alla läsare i alla fordon utom på en 3-delad ledbuss där det inte funkade på någon maskin eller på hajen inne hos föraren. Bara mitt kort av alla påstigande som inte fungerade och kortet strulade endast på den bussen.

Hmmmm

/Jona
MVH Filosofen Jona

Hans J

Citat från: Jona skrivet 23 mars 2008, 19:19:32 PM
Tror jag inte på. När jag var i Göteborg och åkte på lånat period-kort funkade det kortet på alla läsare i alla fordon utom på en 3-delad ledbuss där det inte funkade på någon maskin eller på hajen inne hos föraren. Bara mitt kort av alla påstigande som inte fungerade och kortet strulade endast på den bussen.

Hmmmm

/Jona

Jag skrev frågan just med den erfarenheten att ingen läsare i fordonet dvs. även hajen inte klarade att läsa mitt kort vid en kontroll. Finns det instruktioner utöver det som Mats angivit i den händelse kortet överhuvud taget inte kan läsas med ombordutrustningen eller är man då en "friåkare" enligt Västtrafiks regelverk?

Bortsett från obehaget att kontrollörerna väldigt snabbt pekar ut passagerare som friåkare när kortet inte går att läsa så skapar det en otrygghet bland resenärerna. Räddningen i mitt fall var att jag hade en tidigare utskriven "kortinspektion" med mig som visade att kortet var giltigt.
Men skall det verkligen vara nödvändigt att
1. Ladda Västtrafikkortet
2. Aktivera laddningen på ett fordon vid första resan
3. Besvära föraren med att få en "kortinspektion" utskriven
för att vara på säkra sidan vid en kontroll????

Inte var det så besvärligt på Almextiden!!

/HansJ   

Neko

Tre knapptryckningar så är ett inspektionskvitto utskrivet. Tar bara ett par sekunder! :)
Skriver alltid ut en sån om nån har problem med sitt kort (dvs. maskinen säger att det är ogiltigt på ett eller annat sätt).

Att ladda kortet är ju samma sak som att tidigare köpa ett ny papperslapp.
Att aktivera det är ju samma sak som att stämpla sitt kort för första gången.

Inget krångligt alls tycker Neko som mer än gärna blippar sitt kort o ber maken blippa det om han ska åka handla utan mig. :)

Hans J

Citat från: Neko skrivet 25 mars 2008, 10:15:43 AM
Tre knapptryckningar så är ett inspektionskvitto utskrivet. Tar bara ett par sekunder! :)
Skriver alltid ut en sån om nån har problem med sitt kort (dvs. maskinen säger att det är ogiltigt på ett eller annat sätt).

Att ladda kortet är ju samma sak som att tidigare köpa ett ny papperslapp.
Att aktivera det är ju samma sak som att stämpla sitt kort för första gången.

Inget krångligt alls tycker Neko som mer än gärna blippar sitt kort o ber maken blippa det om han ska åka handla utan mig. :)

Yes, med den skillnaden att giltigheten framgick i klartext för kunden.
Uppskattar din servicekänsla den hedrar dig och många av dina kollegor, men att gå framåt i en 24m led på linje 16 i rusningstid för att få hjälp är inte så lätt.

//HansJ