Volvos G8 vs Scanias motsvarighet

Startat av Jan Nilsson, 20 mars 2008, 21:48:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Nilsson

Jag har en fråga om växellådor som kanske hör till allemanskunskapen här, eller kanske behandlats tidigare vid många tillfällen, men ändå.
Jag har hört bedömningen att det är mindre krångel med G8-lådan är med Scanias motsvarighet (som jag inte vet vad den heter). Stämmer det, eller har jag bara för många Volvo-mekar i bekantskapskretsen?
Vilka problem brukar drabba Scanialådan och, om det är mekaniska saker och återkommande, ungefär vid vilka intervaller?
Höll på att köpa en Carrus 1996 där lådan faktiskt visade sig från en sämre (elektronikbetingad) sida under provkörningen.

Esbjörn

Något som är väldigt vanligt på Volvos G7/G8 är att 2:ans läge (1:an är en ren krypväxel som sällan/aldrig används vid normal körning) vägrar gå i vid start från stillastående.
Detta avhjälps dock snabbt med att lägga i en annan växel. Sedan får man in 2:an utan problem.
Backväxeln kan också ha egenheten att hoppa ur vid backning med belastning, tex uppför en backe.

Jag har kört åtskilliga mil med både Volvos G7/G8 och med Scania ComfortShift och rent generellt sett har jag haft betydligt mindre problem med Scanias växellådor.

Jan Nilsson

Tackar för det Lars! Vi har en buss av varje att fundera på just nu. Lådan på aktuell Scaniabuss kändes bra enligt den förare/mek jag hade med mig. Det gjorde väl Volvolådan också, men då har den bevisligen krånglat en del i elektroniken. Inte så kul när den bara la av mitt i en rondell.
På våra längre turer har vi ambitionen att ha med en proffsmek och det ser ut att kunna fungera även framöver. I alla fall för vår skola. Sen blir det svårare att ha med sig verkstad och reservdelslager.
Så en Scanialåda typ GR 801 kan masa sig över 100t? Hade hört att de här lådorna var kortlivade. Du menar alltså att en automat är säkrare?
Hur mycket kan man förresten få ut av en väl underhållen K113 motor om det vill sig hyfsat väl?

Jan Nilsson

Esbjörn, det var intressant. Jag umgås nog för mycket med Volvofolk, för där har jag hört motsatsen vad gäller generellt krångel. På aktuell Volvobuss är det visst 5:an som krånglat mest. Men när jag var i rondellen var det 3:an som mankerade, om jag minns rätt. Förmodligen kablar eller kontaktdon där kontakten är bristfällig.
Inga tendenser till mekaniska urhoppningar på någon av bussarna under de korta testerna.

Esbjörn

Citat från: Jan Nilsson skrivet 20 mars 2008, 23:40:36 PM
Esbjörn, det var intressant. Jag umgås nog för mycket med Volvofolk, för där har jag hört motsatsen vad gäller generellt krångel. På aktuell Volvobuss är det visst 5:an som krånglat mest. Men när jag var i rondellen var det 3:an som mankerade, om jag minns rätt. Förmodligen kablar eller kontaktdon där kontakten är bristfällig.
Inga tendenser till mekaniska urhoppningar på någon av bussarna under de korta testerna.

Jag ska väl tillägga att den stora Scaniaerfarenheten handlar om K124:or.
Gräver lite i minnet och minns en Swebusvagn (3357 - en K113 TLA VanHool) som hade en lite småtjurig comfortshiftlåda.
Om vi däremot börjar prata Scania OptiCruise - den moderna semiautomatiska varianten så kan jag berätta om fler problem...

Om man lyfter blicken från växellådan och ser till totalekonomi har dock Volvo B10M visat sig vara svårslagen.

Jan Nilsson

Så ComfortShift sägs vara tillförlitligare än Opticruise?
Man förstår ju av den stora andelen B10M att det måste vara en buss som ägarna gillar. Den Volvo som har varit aktuell för oss nu är en B12B.
På vilka punkter menar du att B10M spöar K113 vad gäller ekonomi, funktion och tillförlitlighet?
Jag vet inte mycket så jag är tacksam för all upplysning.

Esbjörn

Citat från: Jan Nilsson skrivet 21 mars 2008, 00:22:05 AM

På vilka punkter menar du att B10M spöar K113 vad gäller ekonomi, funktion och tillförlitlighet?
Jag vet inte mycket så jag är tacksam för all upplysning.

Jag har väl inte någon överdrivet stor detaljkännedom om detta, bara lite allmän nyfikenhet.
Men de fyra B10M Ca Star 502 som Ceris har alla visat en mycket fin driftsekonomi i jämförelse med bolagets många Scaniavagnar.
K113 har jag rätt mager erfarenhet av, men de vagnar vi hade på Swebus Norrlandskusten var mycket pålitliga.
Den äldre B12-generationen tror jag inte ens att jag någonsin kört om man undantar de rena specialbyggen som godsledbussarna var.

Om det står mellan två specifika bussar så är det nog vettigast att kolla upp historiken på just dessa vagnar.
Ingen av modellerna kan nog sägas vara ett osäkert köp generellt sett.

Jan Nilsson

Ja, att den här B12:ans växellåda har haft en krångelhistoria får sägas vara bekräftat av dem som annars har störst anledning att tala väl om bussen. Där finns också lite fler frågetecken. Scanias generella större överenstämmelse mellan buss- och lastbilsvärlden talar ju för lågbudgetägare som förmodligen får byta åtskilligt framöver. Jag har hört fler som säger att generatorer och annat ofta är special på Volvo, men är tagna från lastbilshyllan på Scania.
Sen är det förstås som du säger Esbjörn att man får se på individerna. Särskilt på så här gamla bussar. Det samlas en del extra plustecken kring Scanian allt eftersom. Tillgången på utbytesmotorer ligger väl tyvärr på minussidan.

Carrus känns ju också något mer förtroendeinjagande än mycket annat hel- och halvudda som vi haft erbjudanden om. T.ex när man tänker på rosten. När meken hade kikat under en buss för några veckor sedan sammanfattade han timmen i smörjgropen ungefär så här: "-Ja, allt som någon gång ska loss är fastrostat".

Retardern är förresten väck på Scanian. Slutade tvärt med lysande lampa. Ska gås igenom och åtgärdas innan köp. Krånglar dessa ofta på Scania och generellt? Handlar det i regel om totalras eller "styrfel"? Har förstått att trasig retarder kan kosta många skjortor.

Jan Nilsson

Nu Lars ska du få höra den flummigaste beskrivning på en retarder som någonsin förekommit. Om jag inte är ute och cyklar alldeles satt den en bit ifrån lådan, var hyfsat skarpt kantig och "randig" av det som såg ut som grova kylflänsar. Voith?
Tror det fanns olja, gissar hellre på elfel. Stämmer det som ägaren sa att den "tvärslutade" talar det väl också för elen.

Lulebjörnen

Citat från: Jan Nilsson skrivet 22 mars 2008, 16:57:01 PM
Nu Lars ska du få höra den flummigaste beskrivning på en retarder som någonsin förekommit. Om jag inte är ute och cyklar alldeles satt den en bit ifrån lådan, var hyfsat skarpt kantig och "randig" av det som såg ut som grova kylflänsar. Voith?
Tror det fanns olja, gissar hellre på elfel. Stämmer det som ägaren sa att den "tvärslutade" talar det väl också för elen.
"Flummig beskrivning"...
Nej, tvärt om var det en av de skarpaste beskrivningar av en retarder som man har hört, i synnerhet av en rektor  ;)...
Mångårig tjänst med bärgnings - och jourtjänst gör att man har fått höra de mest märkliga beskrivningar av grejerna..."-det är en avlång grej som brummar å ryker" har man fått höra...bland mycket annat  ::)...

Det kan vara en Telma som rektorn har fått syn på, en dylik kan studeras på www.telma.co.uk

Lulebjörnen

Det var beskrivningen av retardern i fråga med "grova kylflänsar" och "satt en bit ifrån lådan" som gjorde att tanken gick till en Telma. Oljeretarders, både Scanias egen och Voith brukar ju sitta direkt i bakkant på växellådan.

Hur en Voith oljeretarder arbetar kan man studera på www.tayequipment.com/enghow.html

Jan Nilsson

Tack för det Lulebjörnen, man får ju inte vänta sig så mycket av skrivbordsnötare.  ;) Nu hör jag kanske inte till de mest avgränsade teoretikerna och är hyfsat nyfiken på det mesta som kommer i min väg av mänsklig och praktisk natur.

Ingen "Telmabulle", för en rektor den såg underifrån ut som en räfflad större skokartong i formen. Rektangular alltså. Nu blev jag nästan onykter av feber och flunsa när vi var på den här resan, men så minns jag det. Tycks minnas nåt cirkulärt som borde vara en avtappningsplugg. Blev lite osäker för ägaren sa först att "Telman" var trasig, men min medhavda mekaniker från Wist Last & Buss i Skellefteå talade om retarder och spekulerade om oljan. Och han är "nalta precis".
En femma på att det var en retarder!

Jan Nilsson

Rättning

Retardern satt ganska nära växellådan och var av märket Voith enligt Lundmark på Wist i Skeå.