Huvudmeny

Skånevardag

Startat av Simon Bertilsson, 20 mars 2008, 20:59:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan Hansson

en skrämmande vardag!
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 mars 2008, 20:59:01 PM

Bedrövligt! :(

Det ser föresten ut som om någon roat sig med att fylla i pilarna i tyget med tuschpenna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 mars 2008, 21:07:06 PM
Bedrövligt! :(

Det ser föresten ut som om någon roat sig med att fylla i pilarna i tyget med tuschpenna

Jodå! Vi har att göra med:
- Uppsprättning av tyget.
- klo**ring av webbadresser, medelst tuschpenna.
- Ifyllning och konturförstärkning av pilar medelst någon form av silverpenna.

Moralen på ungdomarna som pendlar Hörby - Berga/Salliusgymnasiet i Eslöv, verkar ligga rätt lågt. Samtidigt klagar de över höga biljettpriser.
Bristfällig samhällsundervisning? Jag gick på nämnda gymnasium ett år innan bilden togs, och på ett annat när bilden togs och kan bekräfta det (den lilla som fanns var bra, men skulle ha tagit mer tid från schemat). Dock är det väl snarare bristen på uppfostring och sunt bondförnuft som är det stora problemet i det här fallet.

Jan Nilsson

Undervisning och sunt bondförnuft saknas nog som sagt. Men ännu mer det grundläggande som måste läggas dit åren mellan födelsen och skolan. Kallades fostran förr. Skolan ensam kan inte fixa barnen. Vi måste också våga säga till när vi ser galenskaper även utanför vårt ansvarsområde. Så alltför många är vana att aldrig få minsta tillsägelse. Och ger både hem, skola och allmänhet upp, ja, då är det kört.
Tungt att se sådant här. En del av dem som håller på så repar sig ändå. Men även deras "sabbarår" är dyra för skattebetalarna.

Simon Bertilsson

Citat från: Jan Nilsson skrivet 20 mars 2008, 22:24:42 PM
Undervisning och sunt bondförnuft saknas nog som sagt. Men ännu mer det grundläggande som måste läggas dit åren mellan födelsen och skolan. Kallades fostran förr. Skolan ensam kan inte fixa barnen. Vi måste också våga säga till när vi ser galenskaper även utanför vårt ansvarsområde. Så alltför många är vana att aldrig få minsta tillsägelse. Och ger både hem, skola och allmänhet upp, ja, då är det kört.
Tungt att se sådant här. En del av dem som håller på så repar sig ändå. Men även deras "sabbarår" är dyra för skattebetalarna.

Skrev av någon anledning fel, medan jag tänkte rätt. Istället för "undervisning och sunt bondförnuft" skulle det stått "uppfostran och sunt bondförnuft"...

Zella

Ser ut som alla andra bussar som kör linjetrafik  ::)

Nu har dom börjat ge sig på dom nya på Blå  >:(

Josef

så pass vanligt är det väl inte.. se till exempel på de nya MAN-vagnarna som går Malmö-Lund och uppe i Helsingborg. Hur stor är skadegörelsen i dessa? Jag kan inte erinra mig att jag sett något, bortsett från att vissa läslampor är trasiga.

Jo

Citat från: Josef skrivet 20 mars 2008, 22:39:44 PM
så pass vanligt är det väl inte.. se till exempel på de nya MAN-vagnarna som går Malmö-Lund och uppe i Helsingborg. Hur stor är skadegörelsen i dessa? Jag kan inte erinra mig att jag sett något, bortsett från att vissa läslampor är trasiga.

Det beror ju även på hur städning, lagning av säten och borttagning av klo**er sköts på de olika områdena. Om man åtgärdar detta direkt så blir ju resultatet dels att du inte hinner se det men det är ju även ett känt faktum att skadegörelse och klo**er drar till sig mer skadegörelse och klo**er. Dessutom kan det nog vara så att de linjerna du nämnet har en mer blandad kompott av resenärer med fler vuxna arbetspendlare/universitetsstudernade som blandar upp gymnasie och högstadieeleverna vilket klart också brukar ha en lugnande effekt.

Cyklisten

Är det Veolia 3434?

michael k

CitatUndervisning och sunt bondförnuft saknas nog som sagt. Men ännu mer det grundläggande som måste läggas dit åren mellan födelsen och skolan. Kallades fostran förr. Skolan ensam kan inte fixa barnen. Vi måste också våga säga till när vi ser galenskaper även utanför vårt ansvarsområde. Så alltför många är vana att aldrig få minsta tillsägelse. Och ger både hem, skola och allmänhet upp, ja, då är det kört.
i ett land där alla ses som skattebetalare och barnen ska lämnas och fostras på instutition så blir det så här
när barnen jagas upp klockan sex och körs till dagis och sedan hämtas på kvällen för att få lite mat och läggas direkt
blir det konstigt
alva myrdals konstiga uppväxt har färgat av sig
jag brukar va hemma med min son när jag är ledig men problemet är ju att han inte har någon att leka med för alla är på dagis
när jag var liten tidigt 70 lekte vi hela dagarna hemma meed massor av kompisar

till topic fixar man inte ett säte fort har man snart hela bussen sabbad
och allt dj***a slängande av skräp på golvet i bussar

Niklas Bygdestam

Citat från: michael k skrivet 21 mars 2008, 10:27:33 AM
i ett land där alla ses som skattebetalare och barnen ska lämnas och fostras på instutition så blir det så här
när barnen jagas upp klockan sex och körs till dagis och sedan hämtas på kvällen för att få lite mat och läggas direkt
blir det konstigt
alva myrdals konstiga uppväxt har färgat av sig
jag brukar va hemma med min son när jag är ledig men problemet är ju att han inte har någon att leka med för alla är på dagis
när jag var liten tidigt 70 lekte vi hela dagarna hemma meed massor av kompisar

till topic fixar man inte ett säte fort har man snart hela bussen sabbad
och allt dj***a slängande av skräp på golvet i bussar

Alva Myrdal var själv ingen bra förälder. Det har hennes son berättat och skrivit om i en bok

Men menar du att hennes ideal skulle vara orsak till klo**er i bussar? Tyvärr ser jag klo**er i bussar i samma omfattning även i andra länder och där hade inte Alva något att säga till om i alla fall
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

michael k

problemet är ju större en att barnuppfostran sker i instutiton
testa och gå bak och skäll på folk som beter sig illa i bussen
om man jobbar på arriva i jönkping kan man ju få sparken om man går bak och hystar av en klo**rare

michael k

om alva myrdal
från boken kris i befolkningsfrågan
CitatTanken var också att bägge föräldrarna skulle jobba utanför hemmet och att det rådande patriarkala familjesystemet måste revideras i grunden. Om barnen placeras på någon form av institution med utbildade barnflickor ger detta positiva ekonomiska konsekvenser samt pedagogiska fördelar för det enskilda barnet. Kritikerna då som nu menar att förslaget i första hand bottnade i en önskan att förändra den unga generationen till ett socialdemokratiskt tänkande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alva_Myrdal