Lönefrågor i Stockholmsområdet

Startat av jsv, 20 mars 2008, 00:10:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jsv

I punktse.se (19/3) kunde man läsa om en busschaufför som beklagade att dessa inte längre erhåller några tjänstekort av SL
och arbetsgivaren snålar. Antag att man åker i tjänsten, till/från någon terminal eller garage, betalar man då? Man kan ju inte blanka utan kassa.

Inte underligt att trafiken ser ut som den gör i huvudstan om man sänkt sig till nivån att betala för att jobba.

jsv

30 % i löneförhöjning på tre år. Ja då är man duktiga och har ett dugligt fack.

http://www.sl.se/upload/sl_i_metro/2008/SL-annons-sida_12mars_LOW.pdf

Hur var det för 10 - 20 år sedan? Tjänade inte en Pendeltågsförare då bara ett par 2-3 tusenlappar mer än bussförare?

Utvecklingen är en avvikelse till sambandet att då ett yrke/jobb finns på fler ställen och i fler bolag så innebär det bättre löneutveckling genom att det skapar en konkurrens om arbetskraften.

Bussmicke

Dubbla, det var inte illa.
Vad tjänar en Pendeltågsförare resp. SL Bussförare idag på ett ungefär?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Ursäkta ett påpekande, men innehållet i trådarna om löner är ganska intressant. Höll dock på att missa dem då [de nedvärderande] rubrikerna har totalt noll koppling till innehållet. Varför inte bara skriva något i stil med 'Lönefrågor i Stockholmsområdet' eller så?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

michael k

sicka snåljåpar sådana skulle jag inte arbeta åt :'(
typisk korkade tjänstemannabeslut
(gällande att man inte får tjänstekort numera)

fö det är tur att man har tracktamänte det rycker ju upp lönen till rätt ok nivåer
ofta till rätt sida 30k efter skatt

Ersa

Som bussförare borde man sjävklart få ett tjänstekort samt en gratis parkeringsplats på jobbet, då man oftast inte kan åka kollektivt till jobbet när man själv kör första bussen. Skatteverket ska ge tusan i detta, och därmed låta bli att kalla sakerna för "löneförmåner" och begära att det ska skattas för sånt.

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 mars 2008, 00:48:16 AM
Citypendeln och senare Stockholmståg är löneledande bland lokförare, orsaken står att finna omkring 10 år tillbaka i tiden när trafiken hamnade hos CiP och man med högre och högre löner försökte locka till sig förare under en katastrofal förarbrist.

Facket har knappast behövt göra några större ansträngningar.

Eftersom det är avsevärt mycket lättare att utbilda en bussförare är det ingen arbetsgivare som normalt behöver betala andra löner än de som finns i kollektivavtalet gällande hela landet, jag tror nog att löneskillnaderna kommer att bli ännu större i takt med att behovet av lokförare ökar ytterligare, 2015 är det inte otänkbart att en lokförare tjänar det dubbla mot en bussförare i SL trafiken.

En annan faktor är väl att kostnaderna skulle bli ohållbara ifall man skulle höja alla bussförares lön till  likvärdig nivå som för lokförarna. Jag kan inte exakt säga vad förhållandet är men i normalfallet torde lokförarlönerna vara endast en liten del av den totala kostnaderna för att köra ett tåg medan bussförarens lön svarar för en betydande del av kostnaderna för att köra trafiken.

Och om lokförarbristen kommer att bli ännu värre vet jag inte men det borde i så fall inte vara jättesvårt att utöka utbildningen av fler lokförare.