Huvudmeny

F.d Uppsalabuss

Startat av Janne Rickman, 19 mars 2008, 12:13:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman

http://transit.parovoz.com/muralista/?ID=6443&LNG=RU

En f.d. Uppsalabuss vagn i Riga.
12 st CR111M såldes till Lettland

/Janne

Simon A

Hemskt att sen den i ett sånt skick.

//Simon

yngrot

Håller med dig ..annars är det ju kul att se en gammal Scania
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Sorgligt att se den så risig! :'(

Tydligen har de lackat om bussarna i vitt. I början hade de faktiskt kvar sin gamla lack i Uppsalagrönt. Det var till och med för flera år sedan en bild på en av dessa som rullade i Riga i Uppsalagrönt, loggan för Uppsalabuss satt kvar och bussen hade till och med kvar reklamen från Uppsala. Bilden visades i Upsala Nya Tidning i mitten på 1990-talet. Det enda som var ändrat var regskylten som var utbytt till lettisk

Men på bilden synd det ändå att den är från Uppsala. Lite grönt skymtar fram. Dessutom ser man stolarna i röd galon
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mattias

Ajajaj :'(
Dock trevligt att se att CR 111:orna som rullat utomlands efter avtjänad trogen tjänst här i landet har på många håll utomlands rullat ett BRA tag över sin påtänkta inhemska livslängd. Man får väl se det som ett tecken och mått på att CR 111 var en riktigt bra bussmodell av kvalitet, med oerhört bra livslängd och väldigt funktionell. Betänk att på över 38 år (då CR 111 M presenterades 1971) har tex. golvnivån inte sänkts speciellt mycket, man kan för att hårddra det hela sammafatta det med dagens bussar, att endast ett trappsteg har försvunnit. (läs lågentre) ;) Dessutom var banne mig både kör- och åkkomforten samt även accelerationen bitvis bättre i dessa CR bussar än dagens avkommor! Sen kan vi ju bara spekulera i om vi någonsin kommer kunna "avnjuta" tex. en OmniCity eller en B 10 L med en livslängd på över ca 30 år som kommer kunna mäta sig med antal körår och vagnkilometer här om så där 20 år jämfört med denna! 8)

//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

yngrot

Nej du har nog rätt inga av dagens bussar kommer att hålla lika länge som dessa rejäla Scania
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias skrivet 19 mars 2008, 18:53:24 PM
Ajajaj :'(
Dock trevligt att se att CR 111:orna som rullat utomlands efter avtjänad trogen tjänst här i landet har på många håll utomlands rullat ett BRA tag över sin påtänkta inhemska livslängd. Man får väl se det som ett tecken och mått på att CR 111 var en riktigt bra bussmodell av kvalitet, med oerhört bra livslängd och väldigt funktionell. Betänk att på över 38 år (då CR 111 M presenterades 1971) har tex. golvnivån inte sänkts speciellt mycket, man kan för att hårddra det hela sammafatta det med dagens bussar, att endast ett trappsteg har försvunnit. (läs lågentre) ;) Dessutom var banne mig både kör- och åkkomforten samt även accelerationen bitvis bättre i dessa CR bussar än dagens avkommor! Sen kan vi ju bara spekulera i om vi någonsin kommer kunna "avnjuta" tex. en OmniCity eller en B 10 L med en livslängd på över ca 30 år som kommer kunna mäta sig med antal körår och vagnkilometer här om så där 20 år jämfört med denna! 8)

//Mattias

Citat från: yngrot skrivet 19 mars 2008, 20:18:16 PM
Nej du har nog rätt inga av dagens bussar kommer att hålla lika länge som dessa rejäla Scania

Det känns mest rättvist att jämföra med en OmniCity eftersom det handlar om Scania i båda fallen. Jag har väldigt svårt att föreställa mig en OmniCity bli så här gammal. Flera OmniCity som jag åkt i som börjar närma sig 10 år är alldeles trasiga invändigt och känns totalt utslitna. De här fina gamla Scania CR 76, CR 110 och CR 111 är betydligt robustare. Det är inte alls lika mycket som kan gå sönder i dessa. Betydligt rejälare bussar var det

Och ta en titt på den fina Scania CR 76:an 212 här i Uppsala så ser man att den än idag är i gott skick trots sin värdiga ålder :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 mars 2008, 20:26:30 PM
Det känns mest rättvist att jämföra med en OmniCity eftersom det handlar om Scania i båda fallen. Jag har väldigt svårt att föreställa mig en OmniCity bli så här gammal. Flera OmniCity som jag åkt i som börjar närma sig 10 år är alldeles trasiga invändigt och känns totalt utslitna. De här fina gamla Scania CR 76, CR 110 och CR 111 är betydligt robustare. Det är inte alls lika mycket som kan gå sönder i dessa. Betydligt rejälare bussar var det

Och ta en titt på den fina Scania CR 76:an 212 här i Uppsala så ser man att den än idag är i gott skick trots sin värdiga ålder :D

Det är mycket möjligt att du har rätt, framförallt eftersom det är så mycket elektronik i nyare bussar. Nu kanske inte första generationens Omnicity är så mycket att hänga i julgranen men man kanske ska passa sig för att vara alltför tvärsäker rörande senare generationer av den och Omnilink. Plast och lack går att ersätta och det är ändå inte osannolikt att det under plasten dunkar ett äkta scaniahjärta. SL:s första blå Omnicity ser bedrövliga ut, men de kämpar ju på ganska bra ändå. Frågan är om de behöver mer hjälp av bärgare och verkstad än de nyare skapelser Söderhallen kör? (Ursäkta stockholmifieringen)

Simon A

Citat från: Cero skrivet 19 mars 2008, 20:57:39 PM
Det är mycket möjligt att du har rätt, framförallt eftersom det är så mycket elektronik i nyare bussar. Nu kanske inte första generationens Omnicity är så mycket att hänga i julgranen men man kanske ska passa sig för att vara alltför tvärsäker rörande senare generationer av den och Omnilink. Plast och lack går att ersätta och det är ändå inte osannolikt att det under plasten dunkar ett äkta scaniahjärta. SL:s första blå Omnicity ser bedrövliga ut, men de kämpar ju på ganska bra ändå. Frågan är om de behöver mer hjälp av bärgare och verkstad än de nyare skapelser Söderhallen kör? (Ursäkta stockholmifieringen)
Jag tror nog att det lever ett Scaniahjärta som bultar under Omnicityn, iaf Uppsalas kortbussvarianter av dom. Pappa tycker själv att det är väldigt bra bussar och blev ,en gång när jag följde med, glad över ett bussbyte från en Neoplan till just en Omnicity. "En riktig buss", tyckte han. Under samma tur liknande han dem vid de gamla CR 111:orna med orden "båda går snabbt och har snabba dörrar". Det kanske döljer sig en liten 111 under Omnicityn ändå, vad vet jag?

//Simon

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 19 mars 2008, 22:50:46 PM
Jag tror nog att det lever ett Scaniahjärta som bultar under Omnicityn, iaf Uppsalas kortbussvarianter av dom. Pappa tycker själv att det är väldigt bra bussar och blev ,en gång när jag följde med, glad över ett bussbyte från en Neoplan till just en Omnicity. "En riktig buss", tyckte han. Under samma tur liknande han dem vid de gamla CR 111:orna med orden "båda går snabbt och har snabba dörrar". Det kanske döljer sig en liten 111 under Omnicityn ändå, vad vet jag?

//Simon

Det råder nog lite delade meningar där. Har hört förare som inte alls gillar just OmniCity och hellre kör Neoplan. Senast jag hörde ett uttalande om detta var nu i lördags då jag hörde ett uttalade om att de är "knirkiga". Så jag är tveksam till att OmniCity ska betraktas som något lika fint som en Scania CR 111

Åker man som passagerare i OmniCity och jämför dessa med samtida Neoplan så känns inredningen på OmniCity betydligt plastigare. Där känns Neoplan mer rejäla. Materialet på inredningen känns mer stabilt. De har inte ett sånt billigt plastigt innertak som OmniCityn har

Så det där Scaniahjärtat som ni andra pratar om kan jag tyvärr inte hitta i just en OmniCity i alla fall. CN 113 har det och jag tycker även MaxCi har det men sedan verkar det ta slut är jag rädd
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 mars 2008, 22:58:52 PM
Det råder nog lite delade meningar där. Har hört förare som inte alls gillar just OmniCity och hellre kör Neoplan. Senast jag hörde ett uttalande om detta var nu i lördags då jag hörde ett uttalade om att de är "knirkiga". Så jag är tveksam till att OmniCity ska betraktas som något lika fint som en Scania CR 111

Åker man som passagerare i OmniCity och jämför dessa med samtida Neoplan så känns inredningen på OmniCity betydligt plastigare. Där känns Neoplan mer rejäla. Materialet på inredningen känns mer stabilt. De har inte ett sånt billigt plastigt innertak som OmniCityn har

Så det där Scaniahjärtat som ni andra pratar om kan jag tyvärr inte hitta i just en OmniCity i alla fall. CN 113 har det och jag tycker även MaxCi har det men sedan verkar det ta slut är jag rädd
Jag tänkte mest på bussen maskinellt och inte inredningsmässigt. För visst är dom plastiga det kan jag hålla med men jag sitter bättre i en Omicity faktiskt. Men sen tycker jag att 370 seriens bussar är lika hopplöst plastiga som Omnicity men just den modellen av Neoplan tycker jag om. Också snabba men alldeles för sävliga dörrar. Pappa tycker också att Omnicity är för plastiga men fungerar bättre maskinellt än Neoplan och bara i det fallet påminner dem om 111:orna.

//Simon

Cero

Citat från: Simon A skrivet 19 mars 2008, 23:15:03 PM
Jag tänkte mest på bussen maskinellt och inte inredningsmässigt. För visst är dom plastiga det kan jag hålla med men jag sitter bättre i en Omicity faktiskt. Men sen tycker jag att 370 seriens bussar är lika hopplöst plastiga som Omnicity men just den modellen av Neoplan tycker jag om. Också snabba men alldeles för sävliga dörrar. Pappa tycker också att Omnicity är för plastiga men fungerar bättre maskinellt än Neoplan och bara i det fallet påminner dem om 111:orna.

//Simon

Jag tycker att den generation Omnicity som finns i Stockholm har ganska sorglig inredning och överlag dålig finish på grejorna. Det är betydligt bättre stil på senare generationer, av vilka vi endast har Omnilink i SL-land. Åkte dock med en av Söderorts Neoplan vid ett tillfälle och när jag bytte buss kom en Omnicityled (f.d. Norrköping) och döm om min förvåning hur rejäl jag tyckte den kändes i jämförelse med tysken. Det förvånade mig eftersom jag alltid betraktat dem som plastburkar.

Beträffande likheten med CR111 kan jag till viss del hålla med för de korta Omnicity som går bra har lite av den smidiga och lätta känsla som 111:orna hade. Även de numera utrangerade CN113 som fanns i Stockholms innerstad (s.k. H17) förmedlade den känslan. Däremot saknas den helt i MaxCi, som förefaller vara en mycket bra buss men i mitt tycke tråkig.

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 19 mars 2008, 23:15:03 PM
Jag tänkte mest på bussen maskinellt och inte inredningsmässigt. För visst är dom plastiga det kan jag hålla med men jag sitter bättre i en Omicity faktiskt. Men sen tycker jag att 370 seriens bussar är lika hopplöst plastiga som Omnicity men just den modellen av Neoplan tycker jag om. Också snabba men alldeles för sävliga dörrar. Pappa tycker också att Omnicity är för plastiga men fungerar bättre maskinellt än Neoplan och bara i det fallet påminner dem om 111:orna.

//Simon


Att sitta i så tycker jag nog att en OmniCity och en jämngammal Neoplan är lika bekväma, eller obekväma, vilket man nu väljer. Det är nämligen exakt samma stolar i båda. Några stolar närmast utgångsdörrarna är till OmniCityns nackdel då de just på de som finns i Uppsala har begränsat benutrymmet så man sitter förfärligt obekvämt. Men om detta är typiskt för just OmniCity vet jag inte eller om de misslyckades här med just Uppsalas bussar av någon anledning

Nyaste serien Neoplan och MAN-bussarna har däremot sämre stolar, de är hårdare. Om det nu hade köpts in nya OmniCity till Uppsala så har jag ingen aning om vilka stolar de skulle få. Men här tror jag att de förmodligen skulle få samma stolar som MAN-bussarna har. Nu tror jag däremot inte att det kommer köpas fler OmniCity på ett brra tag till just stadstrafik i Uppsala utan att man kommer hålla sig till Neomans produkter

Fast nu känns det som om vi har kommit ifrån det ämne som tråden handlar om, nämligen Uppsalas gamla trevliga Scania CR 111 ;)

En busstyp som jag verkligen saknar i stan :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Cero skrivet 19 mars 2008, 23:25:03 PM
Jag tycker att den generation Omnicity som finns i Stockholm har ganska sorglig inredning och överlag dålig finish på grejorna. Det är betydligt bättre stil på senare generationer, av vilka vi endast har Omnilink i SL-land. Åkte dock med en av Söderorts Neoplan vid ett tillfälle och när jag bytte buss kom en Omnicityled (f.d. Norrköping) och döm om min förvåning hur rejäl jag tyckte den kändes i jämförelse med tysken. Det förvånade mig eftersom jag alltid betraktat dem som plastburkar.

Beträffande likheten med CR111 kan jag till viss del hålla med för de korta Omnicity som går bra har lite av den smidiga och lätta känsla som 111:orna hade. Även de numera utrangerade CN113 som fanns i Stockholms innerstad (s.k. H17) förmedlade den känslan. Däremot saknas den helt i MaxCi, som förefaller vara en mycket bra buss men i mitt tycke tråkig.

Undrar hur de Neoplan-bussarna då kan se ut invändigt. Åker jag OmniCity i Uppsala och sedan byter till en Neoplan, oavsett vilken av dem, så tycker jag alltid att dessa tyskar känns så rejäla och gedigna invändigt i jämförelse med OmniCityns plastighet. De äldsta OmniCity i Uppsala är så dåliga invändigt så de känns som om de ska falla ihop. Spruckna lister överallt och de känns trasiga
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 mars 2008, 23:30:32 PM
Undrar hur de Neoplan-bussarna då kan se ut invändigt. Åker jag OmniCity i Uppsala och sedan byter till en Neoplan, oavsett vilken av dem, så tycker jag alltid att dessa tyskar känns så rejäla och gedigna invändigt i jämförelse med OmniCityns plastighet. De äldsta OmniCity i Uppsala är så dåliga invändigt så de känns som om de ska falla ihop. Spruckna lister överallt och de känns trasiga

Nu ser de inte ut alls längre, åtminstone inte i Stockholm, vilket jag och säkert många andra inte känner någon saknad över. Dock förefaller de ha varit ständiga problemmakare vilket bl.a. ledde till att diverse luckor i taket satt lösa eller var bortplockade (antagligen som ett resultat av tröttnande mekanikers ständiga öppnande av desamma), stolsdynor satt lösa, dörrar fungerade i varierande grad, etc. Till slut blir problemfordon allmänt nedgångna eftersom man helt enkelt inte hinner med annat än brandsläckningar. Förebyggande underhåll får stå tillbaka. De tidigaste blå Omnicity i Stockholm visar samma skick beroende på dålig inredning i kombination med driftsäkerhetsproblem under de första åren vilket även där medförde att underhållet blev eftersatt. Däremot hade Neoplan mjukare fjädring än Omnicity och bättre tryck i motorn.