Landsbygdsbussar i Lidköping - del 1 [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 17 mars 2008, 14:32:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

I augusti kommer busstationen i Lidköping att flyttas till det nyanlagda resecentrum vid järnvägsstationen. Under den grå eftermiddagen den 13 mars tog jag lite bilder på busstrafiken i staden, en hel del av dem vid och intill den nuvarande busstationen vid Nya stadens torg.

På ytan mellan dagens plattform samt spåren 1 och 2 och stationshuset kommer det att bli busshållplatser, sammanlagt 17 stycken. I motsats till många andra platser kommer det dock inte att bli dockningshållplatser utan istället "tandade". Den nya plattformen för tågen har nu börjat byggas och den ena kanten syns alldeles till vänster om motorvagnen.

Söne Buss 231 svänger in till busstationen för att sedan gå på linje 132 till Nore.

Swebus 4071 lämnar busstationen som linje 105 till Kvänum. I bakgrunden Söne Buss 108.

Swebus 4072 ger sig av från busstationen på linje 132 till Spiken.

Swebus 5968 kommer på Älvgatan från Rudenschöldskolan för att via busstationen fortsätta till Källby som linje 106.

Swebus 3895 och 1308 startar från busstationen som linje 134 till Uvered resp linje 100 till Grästorp.

Swebus 4775 vid Västra hamnen som direktbuss på expresslinje 5.

Swebus 6755 har gjort sitt för dagen och lämnar busstationen på väg mot depån.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 mars 2008, 14:32:08 PM
I augusti kommer busstationen i Lidköping att flyttas till det nyanlagda resecentrum vid järnvägsstationen. Under den grå eftermiddagen den 13 mars tog jag lite bilder på busstrafiken i staden, en hel del av dem vid och intill den nuvarande busstationen vid Nya stadens torg.

Söne Buss 231 svänger in till busstationen för att sedan gå på linje 132 till Nore.

Fina bilder. Jag visste inte att Söne fortfarande trafikerade Västtrafiklinjer kring Lidköping. Är Söne underentreprenör till Swebus?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bernt Talbrant

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 mars 2008, 14:37:22 PM
Fina bilder. Jag visste inte att Söne fortfarande trafikerade Västtrafiklinjer kring Lidköping. Är Söne underentreprenör till Swebus?

Tackar! Japp, man kör en del linjetrafik åt Swebus.

buss-tobbe

Mikael T Nilsson

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 mars 2008, 14:37:22 PM

Tack för uppgiften!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.